סכסוך עבודה ברכבת ישראל בעקבות אי חתימה על הסכם קיבוצי
דרגו את המאמר |
|
סכסוך עבודה ברכבת ישראל בעקבות אי חתימה על הסכם קיבוצי
ההסתדרות הכריזה בסוף השבוע שעבר על סכסוך עבודה ברכבת ישראל היות ומשרד האוצר אינו מוכן לקבל את ההסכם הקיבוצי אשר הושג לאחר משא ומתן בין ההסתדרות, ההנהלה וועד העובדים. משמעות ההכרזה על סכסוך העבודה הינה כי בתוך שבועיים מיום ההכרזה, דהיינו ה-28 לפברואר, יוכלו העובדים לנקוט בעיצומים כגון השבתת הרכבת ושיבושים בלוחות הזמנים.
הרקע למאבק בין העובדים לבין האוצר הינו הסכם השכר הקיבוצי אשר מגעים לחתימתו נערכים זה למעלה משנתיים. תוקפו של ההסכם הקיבוצי הקודם בין העובדים לאוצר פג בשנת 2006, וטרם השכילו הצדדים להביא לחתימתו של הסכם חדש אשר יעגן את זכויות העובדים ושכרם. גורמים בהסתדרות מסרו כי מדובר בשערורייה שעובדי הרכבת מועסקים זה למעלה מארבע שנים מבלי שיעוגנו זכויותיהם בהסכם קיבוצי.
קראו עוד:
- "שביתה איטלקית" ברכבת ישראל
- שירות צבאי לא יהיה תנאי לעבודה ברכבת ישראל
- ההסתדרות מנסה לאגד גם את העובדים הזרים
- אפליה ואי שיוויון בעבודה
- על אילו סוגים של עובדים חל ההסכם הקיבוצי?
צמצום הפערים בין מקבלי השכר הנמוך לבין מקבלי השכר הגבוה
ההסתדרות מתחה ביקורת חריפה על התנהלותו של האוצר, אשר נובעת לטענתה מצמצום הפערים בין העובדים המשתכרים שכר נמוך ברכבת לבין המשתכרים שכר גבוה. ההסכם אף מסדיר את תנאי העסקתם של "מסילאים", אשר עבדו עד היום במעמד של עובדי קבלן, ועל פי ההסכם הקיבוצי יחשבו לעובדים מן המניין. עוד מסעיפי ההסכם הקיבוצי – מעבר עובדי המנהלה ללוד יותנה באישור וועד העובדים, יתבצע ייעול שעון הנוכחות, תוכנס מערכת ממוחשבת לייעול העבודה בתחנות הרכבת ועוד.
על פי גורמים בהסתדרות, האוצר אינו נותן את אישורו להסכם, משום שהעובדים אינם מוכנים להתנות את עליית שכרם הנוכחית, בעלייה בשכרם בחתימה על ההסכם הקיבוצי הבא. לטענת ההסתדרות, האוצר נוקט בשיטה של נתינה ביד אחת ולקיחה ביד השנייה, ומתנגד להסכם אשר במהותו נועד לשפר את תנאי השכר של עובדים רבים המשתכרים קרוב לשכר המינימום.