www.ovdim.org.il

האם מתנדב זכאי לשכר מינימום?

דרגו את המאמר

האם הנערה המדריכה בקייטנה היא עובדת?


בית הדין לעבודה נדרש לדון בכתב אישום אשר הוגשה נגד עמותה המפעילה קייטנות, וזאת בגין העסקת נערה ללא תשלום שכר מינימום. העמותה הואשמה למעשה בעבירה על שני סעיפים בחוק עבודת נוער, למרות שטענה כי מדובר במתנדבת ולא בעובדת.


המדינה טענה כי העמותה, אשר הפעילה קייטנות לילדים, העסיקה את הנערה בתפקיד סייעת מדריכה בקייטנה במשך חמישה ימים בשבוע ובהיקף של 8 שעות ביום. עוד נטען כלפי הנאשמת כי הנערה הועסקה על ידה ללא ששולם לה שכר מינימום ומבלי שהתקבלו בעבורה האישורים הרפואיים והבדיקות הנדרשות.

 

      קראו עוד בתחום:


עורכי הדין מטעם המדינה טענו כי הצגתה של הנערה כמתנדבת, וזאת על מנת לחמוק מתשלום, נעשתה מחמת ערך כלכלי מובהק. כינוי אדם כמתנדב, והחתמתו על חוזה לשכר נמוך, איננו קביל לא מבחינת הפסיקה ולא בראי החקיקה, טענה המדינה.


הצדדים היו חלוקים לגבי שאלה עקרונית אחת – האם הנערה הייתה בגדר מתנדבת או עובדת. יש לציין כי הגדרתו של אדם כ"עובד" משמשת למעשה לצורך קביעת סטאטוס. אי לכך, הגדרה זו אינה נגזרת מהסכמה בין הצדדים, למרות שהסכמה זו נשקלת בין המרכיבים השונים המובאים בחשבון בבית המשפט.

מיהו מתנדב?

יחסי התנדבות מושתתים בעיקרם על ידיעת הצדדים כי אין בכוונתם ליצור יחסים משפטיים מחייבים לגבי אותה עבודה. בבסיס ההתנדבות עומד רצון המתנדבים, להבדיל מחובה או כפיה. המתנדב, ברצונו מתנדב וברצונו פורש מן ההתנדבות.

 

כמו כן, בדרך כלל נעשית ההתנדבות במסגרות שבהן מותווה מסלולה מראש מסלול התנדבות והוא מוגדר לתקופה קצובה. יחסי ההתנדבות אינם מעוגנים בהסדר חוזי מוסכם או במסמך בכתב. כמו כן, עבודת המתנדב אינה מצמיחה זכויות מכוח הסכמים קיבוציים ולא חלים עליה משפט העבודה המגן (למעט חובת המעסיק לבטח את המתנדב לפי פרק ג’ לחוק הביטוח הלאומי).

המתנדב הוא עובד במובן המילולי של מושג זה, לאמור - הוא מבצע עבודה עבור מעסיק. עם זאת, לא מתקיימים בין מתנדב למעסיק יחסי עובד ומעביד.

      סימנים לזיהוי עבודתם התנדבות:

  • בא לעבודה מרצונו.
  • הוא מבצע עבודה בלא תמורה כספית.
  • הוא אינו צד לחוזה עבודה.
  • הוא אינו קשור במסגרת מחייבת של שעות עבודה או ימי עבודה.
  • הוא אינו מחויב לתקופת עבודה מוגדרת.
  • הוא רשאי לחדול מלעבוד בכל עת שיחפוץ.
  • הוא אינו נתון למרות המעסיק.

 

האם מדובר בעובדת?

בית המשפט בחן את חומר הראיות אשר הוצג בפניו וקבע כי הנערה פנתה לנאשמת לקבלת עבודה כאשר הייתה בת 14.5, לאחר שנודע לי כי דרושים לקייטנה עובדים. היא החלה לעבוד כעוזרת מדריכה בשנת 2006, ולדבריה היא התקבלה לעבודה לאחר שיחה עם הרכזת במקום.

 

שעות עבודתה היו קבועות, היא השתלבה בארגון באופן מוחלט ומשימותיה היו אף הן מוגדרות. המעביד אמנם טען כי הגיל המינימאלי להעסקת עובדים בקייטנה הינו 15, אך לא עלה בידו להוכיח כל חוקיות לעניין זה. "על כן אני מרשיעה את שני הנאשמים בעבירות לפי סעיפים 11 ו- 33א(ו) לחוק עבודת נוער", סיכמה השופטת את הכרעת הדין.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.