www.ovdim.org.il

הפחתת תשלום משכרו של עובד - הפסקה בתחומי מקום העבודה

דרגו את המאמר

תשלום הפרשי שכר מינימום בעקבות הפחתת שעתיים הפסקה ביום


האם סייעת בתינוקיה, אשר מדי יום הייתה יכולה לנוח במשך שעתיים, כאשר ירד היקף הפעילות בגן, זכאית לשכר עבור הפסקה זו? האם מדובר בהפסקה אשר ניתן להחריגה משעות העבודה, או שמא עסקינן בשעות שיש לשלם עליהן? מדובר בתביעה אשר הוגשה על ידי סייעת בתינוקיה, כנגד תשלום שכר בחסר.

 

מצד אחד, התובעת טענה כי היא עבדה בכל יום כתשע שעות. מצד שני, לטענת המעסיקה התובעת קיבלה מדי יום שעתיים הפסקה, במהלכן היא הייתה יכולה לעשות ככל העולה על רוחה.


הפרשי שכר מינימום


כאמור, התובעת טענה כי מתכונת העסקתה הייתה אחידה. מדובר, לשיטתה, בעבודה בהיקף של שישה ימים בשבוע, כאשר בכל יום היא החלה לעבוד ב-7:00 וסיימה ב-16:00 (למעט יום שישי בו סיימה ב-12:45). לטענתה, בתמורה לעבודה זו עמד שכרה על 4,000 שקלים בלבד, ועל 4,200 לאחר שלוש שנים. על מנת לבסס טענותיה, הניחה התובעת בפני בית הדין דו"חות נוכחות, תלושי שכר, וטבלה אשר סיכמה את שעות העבודה.

 

      קראו עוד על זכויות עובדים בהפסקה:


המעסיקה טענה, לעומת זאת, כי מדי יום הסייעת נטלה הפסקה של שעתיים, ולמעשה עבדה כשעתיים פחות בכל יום. לטענת הנתבעת, הורדת השעתיים מחישוב השעות מביאה למסקנה כי השכר אשר שולם לתובעת היה גבוה משכר המינימום. כמו כן, הנתבעת הוסיפה כי היו ימים בהם התובעת לא השלימה את מכסת השעות האמורה, אך חרף כך שולם לה שכרה במלואו.

 

"עזבתי את התינוקיה לדקות ספורות בלבד"


לטענת התובעת, לא היו דברים בגו. התובעת טענה כי היא עבדה בתינוקיה, והנהלים לגבי נוכחות הסייעות היו ברורים – שתי סייעות בתינוקיה כל הזמן. אי לכך, עזיבתה את את התינוקיה הייתה יכולה להיות לדקות ספורות בלבד. לטענתה, גם בהפסקת האוכל והצהריים, לא עזבה היא את התינוקיה.

 

טענות אלה של הנתבעת עלו בקנה אחד עם עדותה של עדת ההגנה, סייעת אחרת בתינוקיה. העדה הצהירה בעדותה כי הייתה הפחתה מסוימת בפעילות הגן בשעות הצהריים, אך הזמן נוצל לניקיונות, הכנות אוכל, תפילה, שתיה, אוכל ומנוחה. עם זאת, העדה ציינה כי הסייעות לא יצאו מהמתחם בזמן ההפסקות, ובמקרים חריגים בלבד תפסו תנומה קצרה על מזרון בתינוקיה.


חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א – 1951, קובע בסעיף 1 כי שעות עבודה הן הזמן אשר בו העובד עומד לרשותו של המעסיק במקום העבודה. על פי סעיף זה, גם הפסקות מוסכמות וקצרות, אשר ניתנות לעובד להחלפת כוח ואוויר, אינן מנתקות את רציפות העבודה.

 

מבחינת הפסקות, סעיף 20 לחוק קובע כי במקרים בהם צרכי העבודה מחייבים את ביצוע ההפסקה בחצריו של המעביד, והעובד נדרש (על ידי מעבידו) להישאר במקום העבודה בעת ההפסקה, יש לחשב את זמן ההפסקה כחלק משעות העבודה.
לנוכח האמור, ומאחר שמכלול העדויות הצביע על כך שהתובעת לא היתה רשאית לעזוב את הגן במהלך שעות יום העבודה, הרי שכל שעות העבודה בהן נכחה בגן, יחשבו כשעות עבודה. לסיכום, נקבע כי התובעת זכאית לתשלום שכר מינימום בהתאם לשעות שבוצעו על ידיה בפועל, בלא ניכוי שעות הפסקה.
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.