www.ovdim.org.il

אי זכאות לפיצויי פיטורין בגין חוסר סמיכות זמנים בין ההתפטרות להרעה בתנאים

דרגו את המאמר
  התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5

פיצויי פיטורין לאחר התפטרות בעקבות הפחתת שכר, האמנם?


האם עובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורין בגין התפטרות בדין מפוטר, למרות שבין הרעת התנאים לבין ההתפטרות בפועל חלפו ארבעה חודשים וחצי? תביעה בעניין זה הוגשה לפתחו של בית הדין לעבודה על ידי עובד בחברת אינטרנט אשר טען כי התפטר עקב הרעת תנאים.

התובע עבד בחברה בתור איש שיווק במשך כשנה וחודשיים. על פי חוזה העבודה בין הצדדים, שכרו של העובד היה שעתי, בגובה של שכר מינימום ובנוסף קיבל העובד בונוסים במהלך עבודתו. במרץ 2003 כינסה החברה את כל עובדיה והודיעה להם שעקב המצב הכלכלי הקשה היא נדרשת לצמצם את כוח העבודה וכן נדרשת להפחית את שכר העובדים. במסגרת הכינוס הודיעה החברה, שכל עובד שיבחר להתפטר בשל הפחתת השכר האמורה, יראו אותו כמתפטר בדין מפוטר.

 

      קראו גם:

 

לא מגיב להודעה ומתפטר רק לאחר ארבעה חודשים וחצי


התובע לא הגיב להודעת החברה על הפחתת השכר כאמור, ולא הודיע כי בכוונתו להתפטר בגין כך. רק כ-4.5 חודשים לאחר הכינוס המדובר, התפטר התובע כאשר הוא מפסיק לשבץ את עצמו למשמרות בחברה. התובע החל במקביל לעבוד בתור מלצר במקום עבודה אחר כחודש לאחר ההתפטרות (שנעשתה, כאמור, באופן חד צדדי). עם זאת, כחודש לאחר מכן פנה התובע לחברה, טען שהתפטר בדין מפוטר ועל כן הוא זכאי לפיצויי פיטורין.

התובע טען בבית הדין לעבודה כי נאלץ להתפטר משום ששכרו הופחת בניגוד לחוק הגנת השכר. לטענתו, שכר הפרמיה אשר שולם לו קוצץ, לא שולמו לו דמי הבראה, ומספר המשמרות השבועיות אליהן שובץ, קוצצו באופן משמעותי. אי לכך, טען התובע, על החברה לשלם לו פיצויי פיטורים בסך 6,281 ₪.

 

      קראו גם בתחום:


החברה טענה כי התובע לא התפטר בנסיבות המזכות אותו בפיצויי פיטורים, שכן פרק הזמן שחלף מן המועד שבו הוחלט להפחית את שכר העובדים (3/03) ועד המועד שבו התובע חדל לעבוד בפועל (7/03) ו/או הודיע על התפטרותו (9/03), מנתק את הקשר בין שני המאורעות. כמו כן, החברה טענה שהתובע אינו זכאי להפרשי שכר, שכן הוא הסכים לקיצוץ בשכרו.

האם העובד זכאי לפיצויים?

מן הפסיקה והחקיקה ידוע שעובד המתפטר עקב הרעה בתנאי עבודה, חייב ליתן למעסיקו התראה בגין כוונתו להתפטר וליתן למעסיקו הזדמנות לתקן את דרכיו. במילים אחרות – גם עובד המתפטר עקב הרעה בתנאי עבודה, חייב ליתן למעסיקו התראה. החריג היחידי לכלל הינו כאשר ברור מהתנהגות המעסיק, שגם אם יקבל התראה כאמור, הסיכוי שהוא ישנה את דרכיו הינו מזערי.

במקרה דנן, לא היה בבית הדין לעבודה כל ספק שהתובע לא הודיע לחברה מראש על כוונתו להתפטר ולא נתן לה הזדמנות "לתקן את דרכיה". כמו כן, התובע לא שכנע את בית המשפט שמקרה זה נמנה עם החריגים המפורטים למעלה (המעסיק לא ישנה דרכיו), המייתרים פניה מראש למעסיק בטרם עובד מתפטר.

לאור האמור, בית המשפט קבע התובע אינו זכאי לפיצויי פיטורים, היות ולא התרה בחברה בטרם התפטר. השופט ציין, למעלה מן הצורך, כי פרק הזמן שחלף בין המועד שבו הורעו תנאי עבודתו של התובע לבין מועד התפטרותו, מנתק את הקשר בין הרעת התנאים לבין ההתפטרות. זאת במיוחד לאור העובדה שהתובע לא הביע את התנגדותו להרעת התנאים במועד הרלוונטי, וכי הנתבעת אפשרה לעובדיה להתפטר בדין מפוטרים סמוך למועד הרעת השכר.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - פיצויי פיטורין

רצף שהתפטר מחמת מצבו הבריאותי, טען כי הוא זכאי לפיצויי פיטורין. מנגד טענה המעסיקה כי ההתפטרות אינה מצדיקה תשלום פיצויים.  

פיזיותרפיסטית שהתפטרה עקב הפחתת היקף משרתה, בשל אי שיבוצה לביקורי הבית, דרשה לקבל השלמת פיצויי פיטורין בגין הרעת תנאים 

עובד בחנות פרחים שפוטר לאחר חופשת מחלה בת שלושה שבועות הגיש תביעה לתשלום פיצויי פיטורין ולדמי מחלה.  

מנהלת מכירות שהתפטרה לאחר 13.5 שנים מחמת הרעת תנאים מוחשית עקב שינוי תנאי שכר והפחתת עמלות, דרשה לקבל פיצויי פיטורין.  

לאחר שאובחן כי מנהלת חשבונות סובלת מגידול סרטני במוח, היא התפטרה בדין מפוטרת ודרשה לקבל פיצויי פיטורין. 

נהג הובלות פוטר בשיחת טלפון בתקופה שבה שהה בחופשת מחלה, ללא הודעה מוקדמת וללא שימוע. 

לאחר שש שנים וחצי של עבודה בחברת שירותי חשמל ותקשורת, פוטר התובע לאלתר עקב התנהגות לא נאותה וגרימת נזק לחברה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.