www.ovdim.org.il

שלילת פיצויי פיטורים בגין עבודה במקום אחר תוך הפחתת היקף משרה

דרגו את המאמר

פיצויי פיטורים לעובדת אשר עבדה במקביל במקום עבודה אחר

 

האם עובדת אשר הייתה מועסקת בתור פקידה במעון דיור מוגן במסגרת עבודה של שתי משמרות בשבוע, והחלה לעבוד במקביל כפקידה במעון אחר לדיור מוגן, זאת מבלי לדווח למקום העבודה הראשון, תאבד את זכותה לקבלת פיצויי פיטורים? סוגיה זו הונחה לפתחו של בית הדין לעבודה בירושלים.


התובעת התקבלה לעבודה במעון לדיור מוגן ובתחילת העסקתה הוסכם על הצדדים כי תעבוד היא בין שתיים לשלוש משמרות בשבוע. במשך שנתיים, עבדה התובעת על בסיס מתכונת זו ואף מעבר לכך. לאחר שנתיים, ועת התקבלה התובעת ללימודים בתל אביב, הורידה היא על דעת עצמה את היקף עבודתה למשמרת אחת בלבד.

 

      קראו עוד בתחום: 

 

במקביל, החלה התובעת לעבוד כפקידה במעון אחר לדיור מוגן. שני פרמטרים חשובים להבנת הסוגיה המשפטית שלפנינו – ראשית, התובעת לא דיווחה על העבודה הנוספת למי ממעסיקה. שנית, מדובר בעבודה משתלמת יותר אשר במסגרתה התובעת עבדה שלוש משמרות מדי שבוע.


התובעת טענה כי הסיבה לצמצום עבודתה במעון הראשון הייתה לימודיה האינטנסיביים. עם זאת, התשתית העובדתית בבית המשפט העלתה תמונה אחרת לגמרי. התובעת למדה בתדירות של שלוש פעמים בשבוע ועל כן יכלה היא לעמוד לרשות עבודתה בארבעת הימים הנותרים. חרף כך, התובעת בחרה, משיקולים השמורים עימה, לעבוד במקום עבודה אחר בימים אלו.

 

"אילצה" את החברה לפטרה

 

יצוין עוד כי התובעת הורידה את היקף משרה למשמרת אחת בשבוע וזה בניגוד למוסכם בינה לבין המעון הראשון. למעשה, פיטוריה של העובדת לא מזכים אותה בפיצויי פיטורים משום שהוכח שהתובעת "אילצה" את המעון הראשון לפטרה לאחר שפעלה בניגוד למוסכם בין הצדדים. מצד אחד, טענה העובדת כי היא אינה מסוגלת לתת למעון יותר ממשמרת אחת בשבוע. מצד שני, עבדה היא במקום עבודה אחר בימיה החופשיים.


בית הדין לעבודה קבע כי העובדת לא פוטרה בגין הפרות משמעת אלא בשל הפרה יסודית של חוזה העבודה. אי לכך, התובעת הביעה למעשה ביטוי ברור לרצונה להביא את החוזה לכדי ביטול.


לסיכום סוגיה זו, הובאה בפסק הדין ההלכה העוסקת בעניינים מסוג זה:


"לא תמיד אקט פיטורים פורמלי הוא חזות הכל, ויכולה התפטרות למעשה, לעטות איצטלא של פיטורים. כך, למשל אם מבקש עובד לשנות באורח משמעותי את תנאי עבודתו והשינוי אינו עונה על צרכי העבודה, הרי במקרים או בנסיבות מסוימים מתמרן העובד את פיטוריו ומאלץ את המעביד לפטרו.


סיטואציה משפטית זו, משמעה כי העובד (ולא המעביד) שם קץ לחוזה העבודה המקורי, והוא מציע מעתה למעביד חוזה עבודה חדש, שתנאיו שונים מתנאי קודמו. או אז פיטורים כביכול, על פי סיטואציה זו משמעם סירוב המעביד לתנאי החוזה החדש".
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - פיצויי פיטורין

רצף שהתפטר מחמת מצבו הבריאותי, טען כי הוא זכאי לפיצויי פיטורין. מנגד טענה המעסיקה כי ההתפטרות אינה מצדיקה תשלום פיצויים.  

פיזיותרפיסטית שהתפטרה עקב הפחתת היקף משרתה, בשל אי שיבוצה לביקורי הבית, דרשה לקבל השלמת פיצויי פיטורין בגין הרעת תנאים 

עובד בחנות פרחים שפוטר לאחר חופשת מחלה בת שלושה שבועות הגיש תביעה לתשלום פיצויי פיטורין ולדמי מחלה.  

מנהלת מכירות שהתפטרה לאחר 13.5 שנים מחמת הרעת תנאים מוחשית עקב שינוי תנאי שכר והפחתת עמלות, דרשה לקבל פיצויי פיטורין.  

לאחר שאובחן כי מנהלת חשבונות סובלת מגידול סרטני במוח, היא התפטרה בדין מפוטרת ודרשה לקבל פיצויי פיטורין. 

נהג הובלות פוטר בשיחת טלפון בתקופה שבה שהה בחופשת מחלה, ללא הודעה מוקדמת וללא שימוע. 

לאחר שש שנים וחצי של עבודה בחברת שירותי חשמל ותקשורת, פוטר התובע לאלתר עקב התנהגות לא נאותה וגרימת נזק לחברה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.