www.ovdim.org.il

פיצויים למרות מתן מכתב התפטרות עם תום חופשת לידה, האמנם?

דרגו את המאמר
  התקבלו 4 דירוגים בציון ממוצע: 3.5 מתוך 5

עובדת העניקה מכתב התפטרות כאשר חזרה מחופשת לידה – האם פיצויי פיטורים?


נשים רבות בוחרות בתום חופשת לידה, להישאר לטפל בילדם הרך גם לאחר 90 הימים המותרים להן על פי חוק. שימו לב, על פי חוק פיצויי פיטורים, עובדת אשר מתפטרת מעבודתה מחמת הורות, או לצורך טיפול בתינוק, נחשבת כמי שביצעה התפטרות בדין מפוטר. דהיינו, עובדת זו זכאית לקבל ממקום העבודה את פיצויי הפיטורים המגיעים להם (ולדרוש זכויות סוציאליות נוספות כגון פדיון ימי חופשה, דמי הבראה וכדומה).


עם זאת, האם יש לתת הודעה מוקדמת לפיטורים אלו כבר במהלך חופשת הלידה? זאת ועוד, האם הודעה מוקדמת זו יכולה להיות במסגרת שיחה בין המעביד לעובדת ולא על ידי מכתב התפטרות רשמי? שאלות אלו היו במרכזו של דיון שנערך לאחרונה בבית הדין לעבודה.


עסקינן בעובדת אשר הועסקה בחברה לעיצוב שיער במשך כשנתיים. תקופת עבודתה של האחרונה כללה חופשת לידה ובתום חופשת הלידה חזרה העובדת למקום העבודה ומכתב התפטרות בידה. במכתב התפטרות זה, העובדת ציינה כי היא מתפטרת על מנת לטפל בבנה הרך ועל כן זכאית היא לפיצויי פיטורים.

 

עם זאת, החברה הנתבעת סירבה לשלם את פיצויי הפיטורים מחמת שתי טענות. ראשית, החברה טענה כי העובדת לא זכאית לפיצויי פיטורים שכן היא התפטרה מרצון. שנית, החברה הוסיפה כי גם במידה וקיימת לתובעת עילה לדרוש פיצויי פיטורים, לא מסרה היא הודעה מוקדמת כנדרש בחוק.

 

האם נמסרה הודעה מוקדמת כחוק?


במקרה דנן, מדובר בעובדת בשכר אשר הייתה מחויבת על פי חוק להעניק הודעה מוקדמת לפני פיטורים של 18 ימים לפחות. התובעת העידה כי כחודש לפני תום חופשת הלידה שלה היא נפגשה עם המעסיק והשניים דנו בעובדה שברצונה להגיש מכתב פיטורים. המעסיק טען לעומת זאת כי התובעת העלתה במהלך השיחה בקשה לפיה תפוטר על ידו אך לא איימה בהתפטרות.


בית הדין לעבודה קבע כי מדברים אלו יש להכיר בכך שלמעלה מ-18 יום מתום חופשת הלידה, המעסיק ידע על כוונותיה של התובעת להפסיק את ההתקשרות. זאת ועוד, התובעת הייתה מיודדת עם המעסיק ואשתו, והשניים היו מודעים לכך כי תינוקה סובל מבעיות בריאותיות. כמו כן, התובעת העידה כי מספר פעמים דיברה היא עם המעסיק ואשתו לגבי הצורך להישאר עם בנה הקטנטן ולהעניק לו תמיכה מלאה בשנתו הראשונה.

 

      קראו גם:


המעסיק הוסיף כי ההודעה המוקדמת נאמרה בעל פה ולא במפורש. בית הדין לעבודה ציין כי הלכה פסוקה היא שלמרות שהחוק קובע שהודעה מוקדמת להתפטרות אמורה להינתן בכתב, שורה ארוכה של פסקי דין הכירה כבר בהודעות מוקדמות לפיטורים (או התפטרות) בדרך של התנהגות ו\או מעשים.

 

בעניין חד המשמעיות, השופט ציין כי המעביד ידע באופן שאינו משתמע לשני פנים כי העובדת מתעדת לעזוב את העסק ואין היא מתכוונת להמשיך ולעבוד. אי לכך, יש לראות בהתפטרותה כפיטורים ועל כן זכאית היא לפיצויי פיטורים.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות נשים - זכויות אישה

מפיקת כנסים טענה שפוטרה שלא כדין במהלך טיפולי פוריות בניגוד לתקופה המוגנת על פי חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.  

לאחר שהמזכירה סיפרה כי היא בהריון, המנהלת זימנה אותה לשיחה והודיעה לה כי עקב קיצוצים אין מנוס אלא להורות על פיטוריה. 

אם חד הורית דרשה פיצויים בגין פיטורין שלא כדין בטענה כי פוטרה בעת ששהתה בחופשת מחלת ילד. 

מועמדותה של צעירה לתפקיד קופאית ברשת שופרסל נדחתה, לאחר שהצהירה כי היא בהיריון.  

בעת סגירת מכון הכושר, מדריכת הפילאטיס שפוטרה היתה בהריון, ומאחר שהמכון המשיך לפעול לאחר החלפת הבעלים, המדריכה טענה כי מדובר בפיטורין שלא כדין ודרשה פיצויים בהתאם.  

התובעת טענה כי פוטרה במהלך ההריון, אולם המעסיקה טענה מנגד כי בעת השימוע העובדת לא ציינה כי היא בהריון. 

הקוסמטיקאית שהעניקה טיפולים לאורחי המלון, כנגד חשבוניות וקבלות, דרשה להכיר בה כעובדת ולקבל פיצויי פיטורין.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.