www.ovdim.org.il

פיטורים לאחר חזרה מחופשת לידה

דרגו את המאמר
  התקבלו 6 דירוגים בציון ממוצע: 3.3 מתוך 5

פיטורין לאחר תום חופשת לידה


חוק עבודת נשים הינו חוק אשר מסדיר זכויות נשים בעבודה, לרבות זכויותיהן של עובדות (או עובד בהוראות מסוימות) בכל הקשור להריון ולידה. החוק מכיל הוראות מפורטות ביותר ובמרוצת השנים התווספו ומתווספים לו שינויים רבים. לגבי חופשת לידה, החוק קובע כי מעביד מחויב לתת לעובדת חופשה לאחר הלידה אשר לא תהיה קצרה מ-14 שבועות.

 

סעיף 6 לחוק אוסר למעשה על העסקתה של העובדת בתוך חופשת הלידה וסעיף 8 מוסיף ואוסר על העסקה של עובד או עובדת בידיעה שהללו נמצאים בחופשת לידה. כמו כן, החוק מציין סיבות בגינן ניתן להאריך או לקצר את חופשת הלידה. סעיף 6(ט) לחוק קובע עוד כי לא ניתן לפגוע בתנאי עבודתה של העובדת בגין יציאתה לחופשת לידה.

 

      קראו עוד בתחום:


בסעיפים 7(ג)-(ה) לחוק מפורטות מספר הגנות על נשים ביציאתן מהעבודה, בתנאים ובמקרים מסוימים, הן במהלך ההריון והן לאחר תום חופשת הלידה. החוק אף מגביל את פיטוריהן של עובדות בהריון, לאחר הלידה ואף אחרי החזרה מחופשת הלידה. פיטורים במקרים אלה תלויים באישורו של שר התמ"ת, כאשר האחראי מטעמו לעניין זה הוא/היא הממונה לחוק עבודת נשים.


תקופת ההגנה – עד 60 ימים לאחר החזרה מחופשת לידה


חוק עבודת נשים נכנס לתוקפו בשנות ה-50 של המאה הקודמת. כבר עם ניסוחו הראשוני נאסר על מעבידים לפטר עובדת במהלך חופשת הלידה. ב-1998 תוקן החוק בעניין זה ונקבע כי אין לפטר עובדת גם לאחר תום חופשת הלידה, וזאת למשך 45 ימים. בשנת 2007 הוארכה התקופה ל-60 ימים.


נקבע כי המעביד אינו רשאי לפטר עובדת בחופשת לידה ו/או למסור לה הודעת פיטורים במועד זה (גם כאשר הפיטורים אמורים להיכנס לתוקף לאחר התקופה המוגנת). מסירת הודעת פיטורים כגון דא חייבת להיות בהתאם לקבלת אישור מהממונה על חוק עבודת נשים. אישור לפיטורים לא יינתן אלא בהתקיים אחד משני התנאים הבאים:

 

  1. הפיטורים לא היו קשורים ללידה, לחופשת הלידה או לימי ההיעדרות.
  2. העסק חדל מלפעול ו/או המעסיק הוכרז כפושט רגל לפי פקודת פשיטת הרגל. במידה והמעסיק הינו תאגיד, הפיטורים אסורים כל אימת שלא ניתן לעסקו צו פירוק לפי פקודת החברות.
     

התכלית אשר עומדת מאחורי פיטורים לאחר תום חופשת הלידה היא ברורה. המחוקק ביקש אפוא להגביל את כוחו של המעסיק לסכל את שובה של העובדת לעבודתה, לאחר תום החופשה המגיעה לה לפי חוק. מדובר למעשה בניסיון להבטיח את חזרתה של העובדת ומתן הזדמנות ממשית לאחרונה לחזור ולהשתלב במקום העבודה גם בתור אם לפעוט.

 

פרופ' בן ישראל: "טעמים של אחריות משפחתית"


פרופ' רות בן ישראל, כלת ישראל לחקר המשפט, התייחסה בספרה "שוויון הזדמנויות ואיסור הפליה בעבודה" לסוגיה זו - "אם לא תוענקנה לנשים זכויות מיוחדות בגין הריון ולידה, או זכויות לחופשה כדי לטפל ברך הנולד, לא תהיה לנשים במצבים האלה ברירה אלא להתפטר מהעבודה".

 

מוסיפה פרופ' בן ישראל, "היסוד החשוב לגבי הנשים בעלות האחריות המשפחתית, הנאלצות לעשות פסק זמן בעבודתן ולצאת לחופשה עקב אחריותן המשפחתית, מתבטא בצורך להבטיח להן את עצם אפשרות השיבה לעבודה. הענקת זכויות מיוחדות, המקנה זכות לחופשה מטעמים של אחריות משפחתית, מחייבת מעביד להשיב עובדת כאמור לעבודה ומקטינה את גדר הפגיעה בזכויותיה ובמעמדה של האישה".
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות נשים - זכויות אישה

מפיקת כנסים טענה שפוטרה שלא כדין במהלך טיפולי פוריות בניגוד לתקופה המוגנת על פי חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.  

לאחר שהמזכירה סיפרה כי היא בהריון, המנהלת זימנה אותה לשיחה והודיעה לה כי עקב קיצוצים אין מנוס אלא להורות על פיטוריה. 

אם חד הורית דרשה פיצויים בגין פיטורין שלא כדין בטענה כי פוטרה בעת ששהתה בחופשת מחלת ילד. 

מועמדותה של צעירה לתפקיד קופאית ברשת שופרסל נדחתה, לאחר שהצהירה כי היא בהיריון.  

בעת סגירת מכון הכושר, מדריכת הפילאטיס שפוטרה היתה בהריון, ומאחר שהמכון המשיך לפעול לאחר החלפת הבעלים, המדריכה טענה כי מדובר בפיטורין שלא כדין ודרשה פיצויים בהתאם.  

התובעת טענה כי פוטרה במהלך ההריון, אולם המעסיקה טענה מנגד כי בעת השימוע העובדת לא ציינה כי היא בהריון. 

הקוסמטיקאית שהעניקה טיפולים לאורחי המלון, כנגד חשבוניות וקבלות, דרשה להכיר בה כעובדת ולקבל פיצויי פיטורין.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.