www.ovdim.org.il

אפליה בעבודה - מתי כדאי להגיש תביעה לפיצוי?

דרגו את המאמר
  התקבלו 23 דירוגים בציון ממוצע: 4.3 מתוך 5
אפליה בעבודה - מתי כדאי להגיש תביעה לפיצוי?

אפליה ואי שוויון בעבודה? לא קיבלו אותך לעבודה בגלל שאת אישה? פיטרו אותך כי אתה מבוגר מדי? פורטל העובדים עומד לרשותך!

אפליה במקום העבודה


חוק שירות התעסוקה אשר תוקן ב-1988 קובע מפורשות כי חל איסור חמור להפלות בישראל אדם בשל גילו, מינו, גזעו, לאומיותו, מוצאו, השקפתו, מפלגתו או דתו. כמו כן, אסור להפלות מבקש עבודה מאותם הטעמים.


ב-1995 תוקן חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה והוא אוסר על אפליה בגין מוצא, השקפה פוליטית, הורות, מגדר, לאום, מוצא, השקפה, אמונה, גיל ונטייה מינית. החוק קובע גם כי תנאים לא ענייניים, אסור שישפיעו על קבלה לעבודה כזו או אחרת.


תביעות ספורות בלבד הוגשו עד היום בגין אפליה תעסוקתית ומרביתן עוסקות באפליה על רקע מיני. בשנים האחרונות מתווספות לאיטן עוד ועוד תלונות בגין אפליה על רקעים נוספים.


בפסיפס המורכב של החברה הישראלית, נמצאות קבוצות מסוימות באוכלוסייה תחת זרקורי האפליה לעיתים תכופות. לא כל הקבוצות נהנות מתמיכה במסדרונות מערכת הצדק ומכיוון שקולן מוחלש, הוא כמעט ואיננו נשמע.


אפליה על רקע לאום


דוגמא לכך היו פיטוריהן של שתי מלצריות ערביות אשר החלו לעבוד בבית קפה בתל אביב בשנת 2001. כששמע אחד ממנהלי המקום את הבנות מדברות ערבית ביניהם, ניגש אליהן ופיטר אותן. המנהל לא הרגיש צורך להתנצל ואף אמר למלצריות כי הן עובדות טובות והוא נאלץ לפטרן משום שהן ערביות. בתביעה שהגישו שתי המלצריות לבית המשפט הן זכו ופוצו ע"י המסעדה.

 

מפעל תרמילים יפצה עובד מוסלמי בגין אי-תשלום 150% בימי שישי

רכבת ישראל - לא לתצפיתנים ערבים


אפליית נשים


נשים, כאמור, נמצאות גם הן בקבוצת סיכון לאפליה במקום עבודתן. נשים רבות מוצאות עצמן מרוויחות פחות מגברים, עומדות בפני תקרת זכוכית שמונעת מהן להתקדם ומוטרדות מינית לעיתים קרובות. על פי סקר שנערך לא מזמן, נמצא כי אחוז הנשים המועסקות בשכר הנמוך מהמינימום, הינו כפול מהאחוז הזהה אצל הגברים.

 

חוק עבודת נשים


נשים סובלות מאפליה גם בתור מבקשות עבודה. משרות רבות חסומות בפניהן כאשר הן בהריון או משום שהן מטפלות בילדים.


בעזרת "האגודה לזכויות האזרח" הוגשה בעבר תביעה של אישה, אם לשלושה ילדים, בגין סירוב המדינה לשלם לה דמי אבטלה וזאת משום שהוגדרה כ"סרבנית עבודה". האישה הוגדרה כך בגלל שסירבה להתקבל לעבודה אשר הייתה דורשת ממנה להתייצב בשעת בוקר שהייתה מונעת מיכולתה להביא ילדיה לגן. בית הדין לעבודה קיבל את טענותיה ודמי האבטלה שולמו לה כחוק.


אפליה על רקע מוצא


הפערים החברתיים בין אשכנזים למזרחים כבר מזמן אינם מפתיעים איש בישראל. לעיתים נדמה כי דור המדבר כבר מאחורינו ואפליה כפי שהייתה בעבר (ואף עוררה תנועות מחאה כגון "הפנתרים השחורים") איננה קיימת עוד.

 

לא כך הדבר על פי כתב תביעה שהוגש במרץ 2009 כנגד התעשייה האווירית. רוני בר-און, מנהל עבודה בתעשייה האווירית, פרסם מודעת דרושים למשרת חובש בתעשייה. חבר של אחד מהעובדים הגיש לבר-און את קורות חייו של חברו, בחור צעיר בכל כישורים מתאימים, אך עם "שם מזרחי מובהק". בתגובה ענה מנהל העבודה: "מה זה הערס שהבאת לי?" ולא זימן את הצעיר לראיון. תביעה בנושא הוגשה והעניין נמצא בהליכים.


אפליה על רקע גיל


נשים רבות נאלצות לעזוב את מקום עבודתן ולפרוש פרישה מוקדמת וזו בשל גילן. לאחרונה הוגשה תביעה כנגד רשת הגנים של אגודת ישראל, ע"י שתי גננות אשר פוטרו מהרשת משום שהן מבוגרות מדי. השתיים, יהודית קליין ושמחה בוסי, הגישו תביעה בבית הדין לעבודה בירושלים ואף זכו לתמיכתו של משרד התמ"ת בעניינן.

 

הלנת שכר מינימום - עבירה פלילית


לסיכום, אסור לוותר


מערכת המשפט הישראלית וחוקי המגן כגון "חוק שוויון ההזדמנויות" ו-"חוק שירות התעסוקה" אמורים למנוע אפליה מכל סוג שהוא בתעסוקה בישראל. למרות זאת, מעסיקים רבים מנסים לנצל את אי-ידיעת החוק ולהשתמש במרותם על מנת לשמר את האפליה.

 

ניצול זה הוא יומיומי וחייב להפסק. במידה ואתה מרגיש כי זכויותיך מופרות, בד"כ הצדק איתך, וזוהי השעה הטובה לגשת לייעוץ משפטי ולדון בעניין.



 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - אפליה בעבודה

ערבי ישראלי שלא התקבל לעבודה במלצרות במסעדה כשרה בנמל תל אביב, דרש לקבל פיצויים בגין אפליה אסורה מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. 

העובד שלקה במהלך עבודתו במחלה נפשית, פוטר לאחר שנערך לו שימוע שלישי וטען כי מדובר בפיטורין שלא כדין עקב מצבו הרפואי.  

העובד טען כי פוטר עקב פציעתו בתאונת עבודה ודרש פיצויים בגין פיטורין שלא כדין. 

פקיד בסוכנות ביטוח טען כי הוא הופלה לרעה בשל כוונתו לממש זכויותיו כהורה, לכן ביקש פיצויים.  

האם העירייה הפלתה את פקיד השומה הסובל מלקות שמיעה, והאם פיטוריו בוצעו כדין. 

כלכלנית בחברת חשמל טענה כי היא פוטרה בשל הריונה, מנגד טענה הנתבעת כי העובדת התפטרה מיוזמתה. 

האם פיטוריו של חתם ראשי בן 65 מוצדקים, או קיימת בהם אפליה מחמת גילו המבוגר? 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.