www.ovdim.org.il

פיטורי עובדי כוח אדם לאחר תשעה חודשים

דרגו את המאמר
  התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5

פיטורים של עובדי כוח אדם על מנת למנוע קבלתם בתור עובדי המעסיק בפועל, האם חוקי?

 

עובדי חברת כוח אדם אשר הועסקו ברשות השידור בתור כתבנים, פוטרו לאחר תשעה חודשים וזאת על מנת למנוע מהפיכתם לעובדי רשות השידור בפועל. בעקבות הפיטורים, הגישו העובדים תביעות וערעורים לבתי הדין לעבודה. נשיא בית הדין הארצי לעבודה, דחה לאחרונה את ערעורם האחרון של העובדים על פיטוריהם.

 

העובדים עתרו לביטול פיטוריהם והחזרתם לעבודה בתור עובדים קבועים של רשות השידור. לטענתם, הוראותיו של סעיף 12(א) לחוק קבלני כוח אדם (אשר מגדיר את הפיכתו של עובד קבלן לעובד המעסיק בפועל) קובעות כי במשך תשעה חודשים המעסיק בוחן את התאמתם של העובדים לעסק ובתום תקופה זו עליו להחליט האם הם מתאימים להיות עובדים שלו מן המניין.

 

לדבריהם, במקום בו לא עלו תלונות כלפי עבודתם, ומכתב פיטוריהם ציין כי הפיטורים נעשים במסגרת שינויי החקיקה והתייעלות ברשות השידור, מדובר בפיטורים שלא כדין. המערערים טענו עוד כי פיטורים מסוג זה, אשר כל מטרתם הינה לעקוף את הוראות החוק, פוגעים בתכליתו החוקתית של החוק.

 

האם מדובר בהחלטה בתחום הפררוגטיבה הניהולית?

 

רשות השידור תמכה בהחלטתו של בית הדין האזורי אשר דחה את תביעתם של המערערים. לטענת הרשות, העובדים פוטרו כחודש לפני תום תקופת תשעת החודשים ועל כן הם אינם נחשבים עובדי רשות השידור. כמו כן, לשיטת רשות השידור, סעיף 12א אינו העילה היחידה לפיטורי המערערים, המהווים אף "צעד ניהולי סביר וראוי".

 

הרשות ציינה כי נמנעה היא מקליטת עובדים ללא תקנים וללא אישור הממונה על השכר. כמו כן, הרשות הוסיפה כי מצויה היא במשא ומתן עם איגודים מקצועיים בניסיון להגיע להסכמות בדבר פיטורי מאות עובדים במסגרת הרפורמה.

 

      קראו עוד בתחום:

 

במקרה דנן, בית הדין הארצי לעובדה קבע כי דין הערעור להידחות. נשיא בית הדין לעבודה, סטיב אדלר, פרס את העילה לדחות את הערעור על פסק דין ארוך, מפורט ומרתק. השופט ציין כי העסקתם של העובדים על ידי חברת הקבלן הייתה אותנטית ואין ספק שמדובר בעובדי חברת כוח אדם.

 

בפסק הדין נקבע כי החלטתה של המעסיקה בפועל, רשות השידור, שלא להמשיך את ההתקשרות עם העובדים נעשתה בדין. מדובר בהחלטה אשר הינה חלק מהפררוגטיבה הניהולית של רשות השידור שאינה יושבת בסתירה להוראות סעיף 12א לחוק. ההחלטה התקבלה מבעוד מועד, טרם סיום התקופה והוראות החוק מקנות למעסיק בפועל את שיקול הדעת בכל הנוגע להתקשרות עם עובדי קבלן כוח אדם. השופט ציין כי די בכך בכדי לדחות את הערעור. עם זאת, למעלה מן הצורך צוין כי רשות השידור הוכיחה שהיא נמצאת בתהליכי הבראה ואין היא מסוגלת לקלוט עובדים חדשים כעת.
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדי קבלן

דיון בהשוואת תנאי עבודה של עובדי קבלן לתנאי עבודתם של עובדי המעסיק בפועל... 

הנהלת ועד ראשי האוניברסיטאות הודיעה כי היא מקימה ועדה אשר מטרתה הינה לגבש קריטריונים אחידים בנוגע להעסקתם של עובדי קבלן ברחבי הקמפוסים... 

בית הדין הארצי דחה את ערעור חברות כוח אדם בענפי השמירה והניקיון לקבלת רישיון. בית הדין קבע כי הרישיון לא ניתן כדין, וזאת בשל הפרת זכויות עובדים... 

עם תחלופת קבלני כוח אדם, ייתכן והעובדים יהיו זכאים לפיצויי פיטורים. האם פיצויים אלו מגיעים לעובדי קבלן אשר הפכו לעובדי המעסיק בפועל? 

פיטורים של עובד כוח אדם לאחר תשעה חודשים הינם פיטורים קבילים מבחינה הפררוגטיבה הניהולית של המעסיק... 

האם חברת קבלן אשר הפסיקה עבודתו של מאבטח משום שלא זכתה במכרז, תשלם לו פיצויי פיטורים? 

עיריית באר שבע תישא באחריות בעקבות הפרת זכויות עובדי ניקיון בשטחים תחת פיקוח העירייה למרות שהעובדים הועסקו על ידי חברת קבלן חיצונית... 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.