www.ovdim.org.il

פיטורים בחוסר תום לב ללא שימוע כדין, מתי תוגש תביעה?

דרגו את המאמר
  התקבלו 3 דירוגים בציון ממוצע: 3.3 מתוך 5

דיני העבודה בישראל מעגנים זכויות עובדים רבות כדי לאזן את פערי הכוחות בין העובד למעביד. משפט העבודה הישראלי חולש על יחסי העבודה לכל אורכם – החל מהליך קבלת העבודה ועד לאחר סיום יחסי העבודה. בעת סיום יחסי העבודה, במצב של פיטורי עובד, זכויות העובדים מקבלות חשיבות מיוחדת לאור הפגיעה הקשה באפשרות העובד להתפרנס. כיום, מעביד אינו יכול לפטר עובד בכל עת ומכל סיבה שהיא. החקיקה והפסיקה קובעים כללים שבהם נדרש המעביד לעמוד אם ברצונו לפטר מי מעובדיו.

 

העיקרון הבסיסי הוא כי מעביד פרטי זכאי לשכור ולפטר עובדים לפי בחירתו, כחלק מהפררוגטיבה הניהולית שלו. עם זאת, נקבעו כללים, בן בחקיקה והן בפסיקה, אשר נועדו לאזן את חופש הבחירה של המעביד עם הפגיעה בעובד. החקיקה קובעת איסור על פיטורים במצבים מסוימים, כגון איסור על פיטורי עובד במילואים, איסור פיטורי אישה בהריון וכדומה. מעבר לכך, הפסיקה קבעה עקרונות כלליים שעל המעביד לעמוד בהם: חובת תום לב וחובת הגינות. כמו כן קבעה הפסיקה כי אין לפטר עובד כתוצאה משיקולים זרים.

 

חובת תום הלב ביחסי העבודה

 

יחסי העבודה הם יחסים חוזיים בין המעביד לעובד. חוק החוזים קובע כי יש לקיים חוזה בתום לב. מעבר לכך, חוזה עבודה נחשב לחוזה יחס – חוזה ארוך טווח הנוגע להתקשרות ממושכת וקרובה בין צדדים. בהיותו כזה, מחייב חוזה העבודה חובת תום לב מוגברת בין הצדדים – העובד והמעביד. חובת תום הלב מתקיימת לאורך כל יחסי העבודה ובכלל זה בעת פיטורים.

 

חובת תום הלב בפיטורים

 

פיטורים שנעשו בחוסר תום לב מהווים פיטורים שלא כדין. כדי לקיים את חובת תום הלב כלפי העובד בעת פיטוריו, על המעביד לנקוט בצעדים שונים טרם הפיטורים:


• כאשר המעביד אינו מרוצה מתפקודו של העובד, עליו לבקר אותו, להבהיר לו את הציפיות ממנו וכן לתת לו הזדמנות להשתפר.


• על הפיטורים להוות את המוצא האחרון. על המעביד כאמור לתת לעובד הזדמנות להשתפר ואף לנסות למצוא לו תפקיד אחר.


• טרם ההחלטה על הפיטורים, על המעביד לערוך שימוע ראוי לעובד. דרישה זו מתקיימת לגבי כל פיטורים, לא משנה מאיזו סיבה, ובכל מקום עבודה גם במגזר הפרטי. כדי לעמוד בחובת השימוע, יש לנהל את השימוע לפי הכללים אשר נקבעו בפסיקה: על המעביד להקשיב לעובד ב"לב פתוח ונפש חפצה" טרם התקבלה ההחלטה בעניין פיטוריו. כן יש לאפשר לעובד זמן להתכונן לשימוע כדי שיוכל לטעון טיעוניו. יש לנהל פרוטוקול לשימוע וכן יש לתת לעובד תשובה בכתב, המנמקת את ההחלטה שנתקבלה בעניינו בסופו של דבר.


• אסור שפיטורי העובד ינבעו כתוצאה משיקולים זרים. כך למשל, אסור לפטר עובד בשל דיווחיו על ליקויים בהתנהלות המעביד, או כל סיבה לא רלוונטית אחרת.

 

מה ניתן לעשות כאשר בוצעו פיטורים בחוסר תום לב?

 

עובד המפוטר ממקום עבודתו כאשר הפיטורים נעשו בחוסר תום לב יכול לפנות לבית הדין לענייני עבודה. באם תמצא עילת העובד מוצדקת, בית המשפט עשוי לפסוק פיצויים ואולי אף לבטל את הפיטורים ולהשיב את העובד המפוטר למקום העבודה בצו. בשל טיבם האישי של יחסי העבודה, בית המשפט אינו נוטה להשיב עובד למקום העבודה על אף שפיטוריו לא נעשו כדין, אלא אם מדובר במקרה חריג.

 

יש לציין, כי כאשר מדובר במקום עבודה גדול, למשל – כאשר המדינה היא המעביד – יהיה זה קל יותר לבית המשפט להשיב את העובד המפוטר למקום העבודה, שכן ניתן להשיב את העובד למחלקה אחרת באופן שבו משבר האמון בין הצדדים לא ישפיע על יחסי העבודה העתידיים.

 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - פיצויי פיטורין

רצף שהתפטר מחמת מצבו הבריאותי, טען כי הוא זכאי לפיצויי פיטורין. מנגד טענה המעסיקה כי ההתפטרות אינה מצדיקה תשלום פיצויים.  

פיזיותרפיסטית שהתפטרה עקב הפחתת היקף משרתה, בשל אי שיבוצה לביקורי הבית, דרשה לקבל השלמת פיצויי פיטורין בגין הרעת תנאים 

עובד בחנות פרחים שפוטר לאחר חופשת מחלה בת שלושה שבועות הגיש תביעה לתשלום פיצויי פיטורין ולדמי מחלה.  

מנהלת מכירות שהתפטרה לאחר 13.5 שנים מחמת הרעת תנאים מוחשית עקב שינוי תנאי שכר והפחתת עמלות, דרשה לקבל פיצויי פיטורין.  

לאחר שאובחן כי מנהלת חשבונות סובלת מגידול סרטני במוח, היא התפטרה בדין מפוטרת ודרשה לקבל פיצויי פיטורין. 

נהג הובלות פוטר בשיחת טלפון בתקופה שבה שהה בחופשת מחלה, ללא הודעה מוקדמת וללא שימוע. 

לאחר שש שנים וחצי של עבודה בחברת שירותי חשמל ותקשורת, פוטר התובע לאלתר עקב התנהגות לא נאותה וגרימת נזק לחברה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.