www.ovdim.org.il

שלילת פיצויי פיטורין בעקבות עבירות משמעת

דרגו את המאמר

שלילת פיצויי פיטורין בגין עבירות משמעת חוזרות ונשנות


האם בית הדין לעבודה יאשר לחברה לשלול את פיצויי הפיטורין ודמי ההודעה המוקדמת של עובד, בעקבות הפרת הסכמים איתה ועבודה בחוסר תום לב? תביעה בעניין זה הוגשה לפתחו של בית הדין לעבודה בחיפה.

 

החברה, העוסקת בפיתוח מערכות הגנה ואבטחת מידע, הגישה תביעה כנגד העובד בגין עבודה בחוסר תום לב, תוך שהיא מבקשת מבית הדין לשלול את פיצויי הפיטורין של האחרון.

 

      קראו עוד בתחום:


העובד, שעבד מביתו, טען כי עבודתו הופסקה כאשר החברה הוציאה מביתו, בכוח צו בית הדין, את הציוד שלה ששימש לרשותו. לטענתו של העובד צעד זה נעשה בהפתעה, באופן חד צדדי, ולמעשה דינו כדין פיטורין ללא הודעה מוקדמת. אי לכך, טען התובע לתשלום פיצויי פיטורין בעבור 24 חודשים והודעה מוקדמת בגובה של משכורת אחת.

 

העובד מסרב להגיע למשרדי החברה


החברה טענה כי העובד נדרש להתחיל לעבוד ממשרדי החברה ולא מביתו, עקב הצורך שנוצר בשיתוף פעולה עם כתבים טכניים לגבי המוצר. לטענתה, העובד סירב והתחמק מפניותיה, תוך שהוא לא מעדכן אותה בדבר התקדמותו בעבודה ומסרב להיפגש עם נציגיה. עוד טענה החברה שהתחמקויותיו אלו נמשכו עד כי לא הייתה לה כל ברירה זולת פנייה לבית הדין לעבודה. אי לכך, פעל העובד כלפיה בחוסר תום לב, הפר את חובת הנאמנות שהיה חב לה ולמעשה התפטר מעבודתו.

 

התפטרות - רק באופן מפורש


בית הדין לא קיבל את טענותיה של החברה כאילו התפטר העובד מעבודתו, שכן התפטרות, כמו פיטורין, דורשת מעשה ברור על ידי הצד המסיים את ההתקשרות. התנהגות רשלנית או אי התייצבות לעבודה אינם מעשה התפטרות, ציינו השופטים.


הלכה פסוקה היא, כי מעשה פיטורים כמו גם מעשה התפטרות, צריך שיהיה מעשה רצוני מפורש וברור בין שיהא בכתב, בין שיהיה בעל פה ובין שיהיה בהתנהגות.

 

      קראו עוד בתחום:

 

לאחר שבחן בית המשפט את תכתובת המיילים שהוצגה בפניו, והקשיב ברוב קשב לעדויות הצדדים, קבעו השופטים כי אין ספק שהעובד דחה את הפגישות עם החברה ואת הצגת התוכנה פעם אחר פעם בתירוצים שונים. כמו כן, לא הייתה מחלוקת על כך שהעובד לא חזר לעבוד במשרדי החברה, למרות שהתנהגותו זו התקבלה בסלחנות ע"י החברה במשך תקופה ממושכת. השופטים הוסיפו שאין כל ספק כי היוזמה לדחיות ולהתחמקויות אכן באה מצידו של העובד.

 

פיטורי העובד מוצדקים, אין הוא זכאי לכל הפיצויים


השופטים קבעו כי החברה עמדה בנטל להוכיח שהפסקת עבודתו של העובד, לאחר שהתחמק במשך תקופה מדרישותיה להציג את עבודתו, ולאחר שהפר את חובותיו אליה, הייתה מוצדקת. סירובו פעם אחר פעם להציג את עבודתו ו\או להגיע למשרדי החברה על מנת לתת דין על מעשיו, עמדו לו לרועץ. אי לכך, בית המשפט קבע כי הייתה הצדקה לפיטוריו של התובע, שכן ניצל הוא לרעה את יחסה הסלחני של החברה כלפיו במשך כל תקופת ההתקשרות.


בנסיבות אלה, ולאור האמור בתקנון העבודה בתעשייה היה מקום לשלול את פיצויי פיטוריו של העובד. בית הדין לעבודה קבע כי בהתחשב בעובדה שלא היה מדובר בעבירת משמעת חד פעמית, אלא בעבירות משמעת חוזרות ונשנות מחד, וביחס סלחני ומבין מצד החברה מאידך, יש לקבוע כי עסקינן בהפרת משמעת חמורה המצדיקה שלילה חלקית של פיצויי הפיטורים.


מכל האמור לעיל, בית הדין קבע כי החברה תשלם לעובד פיצויי פיטורין מופחתים בשיעור של 10,000 שקלים במקום למעלה מ-20 אלף שקלים כפי שהייתה אמורה היא על פי חוק פיצויי פיטורין.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - פיצויי פיטורין

רצף שהתפטר מחמת מצבו הבריאותי, טען כי הוא זכאי לפיצויי פיטורין. מנגד טענה המעסיקה כי ההתפטרות אינה מצדיקה תשלום פיצויים.  

פיזיותרפיסטית שהתפטרה עקב הפחתת היקף משרתה, בשל אי שיבוצה לביקורי הבית, דרשה לקבל השלמת פיצויי פיטורין בגין הרעת תנאים 

עובד בחנות פרחים שפוטר לאחר חופשת מחלה בת שלושה שבועות הגיש תביעה לתשלום פיצויי פיטורין ולדמי מחלה.  

מנהלת מכירות שהתפטרה לאחר 13.5 שנים מחמת הרעת תנאים מוחשית עקב שינוי תנאי שכר והפחתת עמלות, דרשה לקבל פיצויי פיטורין.  

לאחר שאובחן כי מנהלת חשבונות סובלת מגידול סרטני במוח, היא התפטרה בדין מפוטרת ודרשה לקבל פיצויי פיטורין. 

נהג הובלות פוטר בשיחת טלפון בתקופה שבה שהה בחופשת מחלה, ללא הודעה מוקדמת וללא שימוע. 

לאחר שש שנים וחצי של עבודה בחברת שירותי חשמל ותקשורת, פוטר התובע לאלתר עקב התנהגות לא נאותה וגרימת נזק לחברה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.