www.ovdim.org.il

מי המעביד - מקבל השירות או חברת כוח האדם?

דרגו את המאמר
  התקבלו 7 דירוגים בציון ממוצע: 2.8 מתוך 5

ההבדל בין קבלן כוח אדם ובין קבלן שירותים


 

ההבחנה בין "קבלן כוח אדם" לבין "קבלן שירותים" נדונה מספר פעמים בעבר בבתי הדין לעבודה. מדובר בדיון חשוב מבחינה משפטית, אשר עולה על פי רוב במקרים בהם מוגשת תביעה בעניין זכויות עובדים. זהותו של המעביד משפיעה פעמים רבות על זכויותיו של העובד. אי לכך, על השופט לבחון האם חברת כוח האדם היא מעסיקתו, או שמא מקבל השירות הוא המעביד. 

 

לדוגמא, חברות כוח אדם מספקות פעמים רבות שירותים לארגונים בהם חלים הסכמים קיבוציים בין העובדים לבין הארגון (למשל, עובדי ניקיון ברשויות מקומיות). הסכמים אלו מעניקים לעובדים הקבועים זכויות מסוימות, מטילים הגבלות על פיטוריהם או מונעים הרעת תנאים בניגוד לביצוע הליך מסודר (כגון שימוע וימי הודעה מוקדמת מוגברים).

 

      קראו עוד בתחום:

 

בית הדין לעבודה קבע בפסיקתו אבחנה בין הענקת שירותי חוץ לחברה, תוך שמירת עובדי כוח האדם תחת החברה החיצונית, לבין העסקה של עובדים באמצעות קבלן כוח אדם (ההופכים לעובדי המעסיק לאחר תשעה חודשים, בהתאם לחוק).


הענקת שירותים חיצוניים לארגון או מפעל נוגעת לאותם מקרים בהם מפעל אחד מעביר ביצוע פונקציה מסוימת בהליך הייצור שלו למפעל אחר. בד"כ מדובר ב"החצנה" של פונקציות, שאינן כלולות בגרעין העשייה של אותו המפעל, כגון אספקת ארוחות לעובדים, הדאגה לניקיון המפעל או השמירה בו.

 

אספקת מוצר או השמת עובדים?

 

כלי זה הינו מקובל ואף מחויב המציאות במשק בשנות האלפיים. בתבנית זו, מתחייבת החברה החיצונית לספק מוצר או שירות או לבצע חלק מפעולות המפעל, על ידי עובד שלה, כאשר בדרך כלל אותה חברה מתמחה באספקת השירות או בייצור המוצר. במיקור חוץ אפשר שהחברה החיצונית תייצר במפעל שלה את המוצר שהוזמן על ידי המפעל ותספקו למפעל המזמין, ואפשרת שמספקת השירות תיצור את המוצר בתוך מפעלו של המזמין. 

 

 

החברה אשר מספקת את השירות היא הקולטת את העובדים לשורותיה, היא שכורתת עמם חוזי עבודה ומדווחת עליהם לרשויות השונות כעובדיה. לפיכך, היות וחברה אמורה להיות אחראית לביצוע עבודה או למתן שירות ובמסגרת זו, היא המכשירה את עובדיה לביצוע התפקיד שהואצל לה על ידי המפעל.

 

כמו כן, חברת הקבלן אחראית על שיבוץ העובדים והחלפתם לפי ראות עיניה. במילים אחרות - החברה החיצונית מספקת למפעלו של הלקוח את השירות או המוצר המוגמר ואינה מספקת עובדים למפעלו.

 

שני חוזי העסקה שונים


תבנית זו, מרכזה ביחסים משולשים – העובד, חברת כוח האדם ומקבל השירות. בנוסף, התבנית כוללת שתי מערכות חוזיות - הסכם עבודה בין העובד לבין חברת כוח האדם וחוזה בין חברת כוח האדם לבין המשתמש או מקבל העבודה. ההבחנה בין מיקור חוץ לבין העסקה באמצעות חברת כוח אדם היא בכך שחברת כוח אדם מספקת למשתמש עובדים ולא מוצר או שירות.


כיצד נבחנת מערכת היחסים בין חברת כוח האדם לבין העובדים?


על מנת לבחון מי היה מעסיקו של העובד בפועל, בוחן בית הדין לעבודה האם סיפקה החברה מוצר או שירות, או שמא היה מדובר בהשמת עובדים על פי כישורים וניסיון. בית המשפט בודק האם חברת כוח האדם מחזקיה ברישיון קבלן כוח אדם, כיצד מוגדר תפקידה בחוזה העבודה מול החברה מקבלת השירות, אופן ניסוח הזמנת השירות (משמע, האם מקבל השירות מבקש שירות ניקיון או כמות מסוימת של עובדי ניקיון).

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדי קבלן

דיון בהשוואת תנאי עבודה של עובדי קבלן לתנאי עבודתם של עובדי המעסיק בפועל... 

הנהלת ועד ראשי האוניברסיטאות הודיעה כי היא מקימה ועדה אשר מטרתה הינה לגבש קריטריונים אחידים בנוגע להעסקתם של עובדי קבלן ברחבי הקמפוסים... 

בית הדין הארצי דחה את ערעור חברות כוח אדם בענפי השמירה והניקיון לקבלת רישיון. בית הדין קבע כי הרישיון לא ניתן כדין, וזאת בשל הפרת זכויות עובדים... 

עם תחלופת קבלני כוח אדם, ייתכן והעובדים יהיו זכאים לפיצויי פיטורים. האם פיצויים אלו מגיעים לעובדי קבלן אשר הפכו לעובדי המעסיק בפועל? 

פיטורים של עובד כוח אדם לאחר תשעה חודשים הינם פיטורים קבילים מבחינה הפררוגטיבה הניהולית של המעסיק... 

האם חברת קבלן אשר הפסיקה עבודתו של מאבטח משום שלא זכתה במכרז, תשלם לו פיצויי פיטורים? 

עיריית באר שבע תישא באחריות בעקבות הפרת זכויות עובדי ניקיון בשטחים תחת פיקוח העירייה למרות שהעובדים הועסקו על ידי חברת קבלן חיצונית... 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.