www.ovdim.org.il

שלילת פיצויי פיטורים בגין מעילה בכספים ובאמון, האמנם?

דרגו את המאמר
  התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע: 1.0 מתוך 5

דחיית תביעה לשלילת פיצויי פיטורים בגין מעילה באמון ובכספים

 

סעיף 17 לחוק פיצויי פיטורים קובע כי ניתן לשלול פיצויי פיטורים מעובד על בסיס הוראות ההסכם הקיבוצי הרלבנטיות ליחסי העבודה. כמו כן, במידה ולא חל על הצדדים הסכם קיבוצי כלשהו, החוק קובע כי שלילת פיצויי פיטורים תעשה בהתאם להוראות ההסכם הקיבוצי הגדול ביותר במשק. במקרה אשר הונח לפתחו של בית הדין לעבודה, טען עובד בחוות סוסים כי נשללו ממנו פיצויי הפיטורים בגין טענות שווא מצד החברה.

 

החברה הנתבעת טענה כי לאור התנהלותו של התובע, כפי שהתחוור בחודשי עבודתו האחרונים, היו בעלי החברה רשאים לשלול ממנו את פיצויי הפיטורים. עם זאת, טענותיה אלו נדחו בבית המשפט. השופטים ציינו כי אין מחלוקת לגבי כך שהתובע פוטר על ידי המעסיקים ועל כן קמה לו זכאות לפיצויי פיטורים. כמו כן, הנתבעים לא השכילו להוכיח את הצדקת שלילת פיצויי הפיטורים של התובע מכוח סעיף 17 לחוק פיצויי פיטורים.

 

      קראו עוד בתחום:

 

הנתבעים טענו כי יש לזקוף לחובתו של התובע שורת מעשים חומרים העולים כדי עבירת משמעת חמורה. לדבריהם, התובע משך כספים מחשבון החווה עבור הוצאות פרטיות, לא הפקיד כספים אשר גבה מלקוחות במזומן, ולא העביר תקבולים בגין עסקאות שונות אל הנתבעים.

 

הוכחת מעילה בכספים - נטל הוכחה מוגבר (כמעט כמו משפט פלילי)

 

המתווה הנורמטיבי אשר קובע את העילות השונות לשלילת פיצויי פיטורים מעובד מעוגן בסעיף 17 לחוק פיצויי פיטורים. סעיף זה קובע כי בענף העבודה שאין בו הסכם קיבוצי, רשאי בית הדין האזורי לעבודה לקבוע שפיטוריו של עובד היו בנסיבות המצדיקות פיטורים ללא פיצויים או בפיצויים חלקיים שיקבע. על פי החוק, בבוא בית המשפט לדון בענין מסוג דא, הוא לפעול על-פי הכללים שבהסכם הקיבוצי החל על המספר הגדול ביותר של עובדים.

 

השופטים ציינו כי אכן מעילה באמון ובכספים הינה טענה חמורה כנגד התובע. עם זאת, על מנת לשלול פיצויי פיטורים מעובד, אי די בטענה זו אלא יש להוכיחן בהתאם לאופיין וחומרתן. לנוכח חומרתן של הטענות הללו, דורשות הן רמת הוכחה מוגברת, הקרובה לזו הנדרשת בהליך פלילי.

 

 

במקרה דנן נקבע כי הנתבעים לא השכילו לעמוד בנטל ההוכחה אשר הוטל על כתפיהם. המעסיקים לא הציגו בפני בית הדין לעבודה מסמכים או ראיות אובייקטיביות אשר היה בהם בכדי לתמוך בטענות הנ"ל. הנתבעים ניסו לבסס את המידע על שמועות, אך אין ספק שלא ניתן לעשות כן במסגרת נטל הוכחה כה מוגבר.

 

לא זו אף זו. במהלך עדותה בבית הדין לעבודה, טענה בעלת העסק כי הייתה מוכנה היא לשלם לתובע פיצויי פיטורים בהתאם לביצוע מספר מטלות. גרסה זו אמרה דרשני שכן מדוע הייתה היא מעוניינת לשלם את הפיצויים חרף עבירות המשמעת החמורות? לא למותר לציין, כי במסגרת המסמך שערכו הנתבעים בעקבות סיכום הפגישה, לא הועלתה כלל טענה בדבר קיומה של עילה לשלילת פיצויי פיטורים מהתובע.

 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - פיצויי פיטורין

רצף שהתפטר מחמת מצבו הבריאותי, טען כי הוא זכאי לפיצויי פיטורין. מנגד טענה המעסיקה כי ההתפטרות אינה מצדיקה תשלום פיצויים.  

פיזיותרפיסטית שהתפטרה עקב הפחתת היקף משרתה, בשל אי שיבוצה לביקורי הבית, דרשה לקבל השלמת פיצויי פיטורין בגין הרעת תנאים 

עובד בחנות פרחים שפוטר לאחר חופשת מחלה בת שלושה שבועות הגיש תביעה לתשלום פיצויי פיטורין ולדמי מחלה.  

מנהלת מכירות שהתפטרה לאחר 13.5 שנים מחמת הרעת תנאים מוחשית עקב שינוי תנאי שכר והפחתת עמלות, דרשה לקבל פיצויי פיטורין.  

לאחר שאובחן כי מנהלת חשבונות סובלת מגידול סרטני במוח, היא התפטרה בדין מפוטרת ודרשה לקבל פיצויי פיטורין. 

נהג הובלות פוטר בשיחת טלפון בתקופה שבה שהה בחופשת מחלה, ללא הודעה מוקדמת וללא שימוע. 

לאחר שש שנים וחצי של עבודה בחברת שירותי חשמל ותקשורת, פוטר התובע לאלתר עקב התנהגות לא נאותה וגרימת נזק לחברה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.