www.ovdim.org.il

היעדרות מהעבודה בגין מחאה פוליטית, האם פיצויי פיטורים?

דרגו את המאמר

היעדרות מהעבודה בגלל שביתה פוליטית – האם התפטרות?


האם עובד אשר נעדר ממקום עבודתו בגין מחאה פוליטית מסתכן בכך שהיעדרותו תיתפס כהתפטרות? האם עלול עובד זה לאבד את זכותו לקבלת פיצויי פיטורים, אשר מותנים (כמובן) בהפסקת יחסי העבודה מצידו של המעביד. סוגיה זו נידונה בשנת 1984 בבג"ץ, בעקבות מחאתם של מורים בבית ספר בעירייה הדרוזית מג’דל שמס.

 

      קראו עוד בתחום:


המורים, אשר עבדו בחטיבת הביניים ביישוב הדרוזי, מחו על החלת המשפט הישראלי ומינהל מדינת ישראל על רמת הגולן. במסגרת מחאתם הפוליטית, נעדרו המורים מחטיבת הביניים בה עבדו. לאחר חמישה חודשי היעדרות, קיבלו ה"שובתים" מכתב ממשרד החינוך אשר הודיע להם כי המדינה רואה את אי חזרתם לעבודה כהתפטרות.

 

כיצד בוחנים סוגיה משפטית זו? 

במהלך הדיון בחן בג"ץ את השאלה – האם התנהגותם של המורים מעידה על רצונם להפסיק לעבוד בחטיבת הביניים ביישוב הדרוזי? בג"ץ שאל למעשה, האם במקרה בו העובדים אינם מגיעים לעבודה, ולא מחמת רצון להפסיק לעבוד או סכסוך עבודה, יש לראות במהלך זה כהתפטרות. בפסק הדין נכתב כי בחינת סוגיה זו תעשה תוך מענה על מספר שאלות מרכזיות – מה היה משך ההיעדרות? מה משמעותה של ההיעדרות? ומהי מגמתה?

במקרה דנן נקבע כי היעדרותם של התובעים ממקום העבודה הראתה שהעותרים אינם מעוניינים לראות במדינת ישראל (ובמשרד החינוך) כמעבידתם. כך עלה מהדרישה לבטל את מעשיה של הרשות המחוקקת.

 

כמו כן, המורים היו מעוניינים להשיב את הגלגל לאחור, תוך שהם אינם מוכנים להתפשר או להתגמש בדעותיהם לשם חזרה לשגרה. אי לכך, והיות ומדובר בסכסוך פוליטי שאין סופו באופק, העניק בג"צ למשרד החינוך את הזכות בהיעדרות העובדים כהתפטרות.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - פיצויי פיטורין

רצף שהתפטר מחמת מצבו הבריאותי, טען כי הוא זכאי לפיצויי פיטורין. מנגד טענה המעסיקה כי ההתפטרות אינה מצדיקה תשלום פיצויים.  

פיזיותרפיסטית שהתפטרה עקב הפחתת היקף משרתה, בשל אי שיבוצה לביקורי הבית, דרשה לקבל השלמת פיצויי פיטורין בגין הרעת תנאים 

עובד בחנות פרחים שפוטר לאחר חופשת מחלה בת שלושה שבועות הגיש תביעה לתשלום פיצויי פיטורין ולדמי מחלה.  

מנהלת מכירות שהתפטרה לאחר 13.5 שנים מחמת הרעת תנאים מוחשית עקב שינוי תנאי שכר והפחתת עמלות, דרשה לקבל פיצויי פיטורין.  

לאחר שאובחן כי מנהלת חשבונות סובלת מגידול סרטני במוח, היא התפטרה בדין מפוטרת ודרשה לקבל פיצויי פיטורין. 

נהג הובלות פוטר בשיחת טלפון בתקופה שבה שהה בחופשת מחלה, ללא הודעה מוקדמת וללא שימוע. 

לאחר שש שנים וחצי של עבודה בחברת שירותי חשמל ותקשורת, פוטר התובע לאלתר עקב התנהגות לא נאותה וגרימת נזק לחברה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.