www.ovdim.org.il

נוסח מכתב פיטורים

דרגו את המאמר
  התקבלו 20 דירוגים בציון ממוצע: 3.4 מתוך 5
יום שני 30 יוני 2009
לכבוד
ישראל ישראלי
תל אביב                 
 
ישראל שלום רב,
 
    הנדון: הודעת פיטורין
 
 
  1. בהמשך לשימוע שנערך לך במשרדי החברה ביום ________ בתאריך ________, הריני מודיעך על סיום עבודתך בחברה וזאת מיום _________.
  2. נא ראה בהודעה זו הודעה מוקדמת לפיטורים כנדרש עפ"י חוק.
  3. בתאריך ה - 10 לחודש _______ ייערך לך גמר חשבון מסודר, שיכלול את תשלום שכר _________, תקופת ההודעה המוקדמת ופדיון ימי חופשה שלא נוצלו (באפשרותך לנצם בתקופת ההודעה המוקדמת אם אין ברצונך לעבוד בימים אלו).
  4. בהצלחה בהמשך דרכך.
 
                                                                                                בברכה,
                                                                                                אבי ישראל
                                                                                                מנכ"ל חברת ישראל
 
 
העתקים:
מח' כוח אדם
עורך דין ישראל
 
 
מכתב פיטורין לאחר שימוע – האם יש לכלול את עילת הפיטורין במכתב?
 
אחת החובות החקוקות המוטלות על מעביד בעת פיטורי עובד היא החובה למסור מכתב פיטורין. במכתב יש לכלול את פרטי העובד, פרטי מקום העבודה, תקופת העסקת העובד, תאריך הוצאת המכתב ותאריך כניסת הפיטורין לתוקף. המעביד רשאי להוסיף גם את עילת הפיטורין במכתב, אולם אין זו חובה ובדרך כלל יעדיף המעביד שלא לעשות זאת, כדי שהעובד לא יוכל לתקוף את עילת הפיטורין בבית דין לעבודה.

 

מתי יש למסור לעובד מכתב פיטורין?

 

החובה למתן מכתב פיטורין נובעת מדיני עבודה. חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות קובע כי על המעביד להתריע מראש לעובד על פיטוריו. תקופת ההודעה משתנה לפי ותק העובד במקום העבודה. ההודעה צריכה להימסר בכתב, ולא בטלפון ולא בעל פה. המועדים למתן ההודעה על פיטורים משתנים לפי אופן העבודה תקופת יחסי עובד מעביד. כאשר מדובר בעובד המקבל משכורת קבועה, אם עבד במשך ששה חודשים או פחות, התקופה בין ההודעה על הפיטורין לעזיבה תחושב לפי יום לכל חודש שעבד.

 

אם העובד עבד מעל ששה חודשים, התקופה שבין ההודעה על הפיטורין לעזיבה תורכב מששה ימים ועוד יומיים וחצי לכל חודש מעבר לששת החודשים שבהם עבד.
עובד אשר עבד למעלה משנה אצל המעביד, מחויב המעביד להודיע על פיטוריו חודש מראש. כאשר מדובר בעובד בשכר, במהלך שנת העבודה הראשונה, נדרשת הודעה מראש של יום לכל חודש עבודה.

 

במהלך השנה השנייה נדרשת הודעה מראש של 14 יום ועוד יום לכל חודשיים עבודה בשנה השנייה, כך, אם העובד עבד במשך שנה וארבעה חודשים, תידרש הודעה של 16 יום מראש. בשנה השלישית נדרשת הודעה מראש של 21 יום ועוד יום לכל חודשיים עבודה בשנה השלישית, כך, במידה והעובד עבד המשך שנתיים וחצי, תידרש הודעה של 24 יום מראש. לאחר השנה השלישית, נדרשת הודעה של חודש מראש. אם לא ניתנה הודעה מוקדמת, המעביד חייב לשלם פיצויים לעובד בשיעור השכר בגין התקופה לגביה נדרשה ההודעה.


האם נדרש שימוע טרם מתן מכתב פיטורין?

 

במגזר הציבורי, מתוקף הסכמי עבודה קיבוציים, נהוגה חובת שימוע לעובד טרם נעשית החלטה בעניינו. בית הדין לענייני עבודה החיל חובה זו גם על המגזר הפרטי. על כן, כיום נדרש מעביד לקיים שימוע לעובד בטרם ההחלטה לפטרו.

 

זכות השימוע נובעת מכללי הצדק הטבעי, ולפיהם יש לתת לאדם במה לשאת את דברו ולהגן על עצמו בטרם פוגעים בזכויותיו. לצורך קיום השימוע, על המעביד לזמן את העובד בכתב זמן מה מראש כדי לתת לעובד הזדמנות להתכונן. על ההזמנה לשימוע יש לציין כי העובד מועמד לפיטורין ולכלול את העילות לכך. על השימוע להיערך בתום לב ולא להיערך כאקט פורמאלי בלבד לאחר שכבר נתקבלה החלטה.

 

העובד זכאי להגיע לשימוע עם אדם נוסף שהוא קרוב משפחה, חבר ואף עורך דין. ישנה חובה לנהל פרוטוקול של השימוע, או לחלופין לכתוב דו"ח. במקרה שאחרי השימוע הוחלט לפטר את העובד, יש למסור מכתב פיטורין הכולל את העילות להחלטה. אם לא התקיים שימוע, או כאשר התקיים שימוע באופן לא תקין אשר פגע בזכויות העובד, בית הדין לעבודה עשוי לפסוק פיצויים לעובד או להכריז על בטלות הפיטורים.


מדוע בכלל צריך מכתב פיטורין?

 

מעבר לזכות קבלת הודעה מוקדמת על פיטורים, המאפשרת לעובד להתחיל להתכונן ולחפש מקום עבודה חדש, למכתב הפיטורים יש משמעות פרקטית נוספת: קבלת דמי אבטלה. באמצעות המכתב ניתן לגשת ללשכת העבודה ולבקש דמי אבטלה.

 

הזכאות לדמי אבטלה נוצרת עם הפיטורים, לאחר תקופת עבודה של שנה בה שולמו דמי הביטוח הלאומי, מתוך 18 החודשים לפני הבקשה. מספר ימי הזכאות לדמי אבטלה נע בין 50 ל-175 יום ותלוי בגיל ובמספר הילדים של המבקש. הזכות לקבלת דמי אבטלה היא זכות אטרקטיבית מאד, עד כדי כך שלעתים מבקש עובד שהתפטר לקבל מכתב פיטורין כדי לקבל דמי אבטלה. במקרים כאלה, מתן מכתב פיטורין יכול להוות מעשה שלא כדין והמעסיק אף יכול להיחשב כשותף בעבירת קבלת דבר במרמה.

 

 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - פיצויי פיטורין

רצף שהתפטר מחמת מצבו הבריאותי, טען כי הוא זכאי לפיצויי פיטורין. מנגד טענה המעסיקה כי ההתפטרות אינה מצדיקה תשלום פיצויים.  

פיזיותרפיסטית שהתפטרה עקב הפחתת היקף משרתה, בשל אי שיבוצה לביקורי הבית, דרשה לקבל השלמת פיצויי פיטורין בגין הרעת תנאים 

עובד בחנות פרחים שפוטר לאחר חופשת מחלה בת שלושה שבועות הגיש תביעה לתשלום פיצויי פיטורין ולדמי מחלה.  

מנהלת מכירות שהתפטרה לאחר 13.5 שנים מחמת הרעת תנאים מוחשית עקב שינוי תנאי שכר והפחתת עמלות, דרשה לקבל פיצויי פיטורין.  

לאחר שאובחן כי מנהלת חשבונות סובלת מגידול סרטני במוח, היא התפטרה בדין מפוטרת ודרשה לקבל פיצויי פיטורין. 

נהג הובלות פוטר בשיחת טלפון בתקופה שבה שהה בחופשת מחלה, ללא הודעה מוקדמת וללא שימוע. 

לאחר שש שנים וחצי של עבודה בחברת שירותי חשמל ותקשורת, פוטר התובע לאלתר עקב התנהגות לא נאותה וגרימת נזק לחברה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.