www.ovdim.org.il

שעות נוספות גלובליות כחלק מהסכם עבודה, האמנם?

דרגו את המאמר
  התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5

תביעה בנוגע ל"שעות נוספות גלובאליות" בהסכם עבודה


בית הדין לעבודה נדרש לדון בתביעה של עובד בנוגע לסעיף בחוזהו הקרוי "שעות נוספות גלובאליות". התובע, מנהל הנדסה, עבד בחברה במשך כתשע וחצי שנים, והיה חתום על הסכם העבודה משנת 1993. בהסכם צוין כי עבור עבודתו בשעות נוספות, תשולם לתובע תוספת בשיעור הנקוב בחוק וכי התשלום יהיה על פי דיווח שיאושר על ידי האחראי.

 

בחמש שנותיו הראשונה בחברה, קיבל התובע תגמול בעבור השעות הנוספות בהתאם לדיווחים אשר העביר לאחראי. בשנת 1998 הוחלט בחברה לשנות את השיטה ולתגמל את העובדים במסגרת "שעות נוספות גלובליות". התובע קיבל הבהרה ונאמר לו שמדובר ברכיב קבוע שישולם מדי חודש ללא בדיקה פרטנית.

 

      קראו עוד בתחום:

 

יש לציין כי החברה הפרישה לקרן הפנסיה ולפוליסת ביטוח המנהלים של התובע, גם המרכיב המכונה "שעות נוספות גלובליות".

 

במרוצת השנים, מונה התובע למנהל הנדסה, וכעבור כשנתיים מינתה החברה מנהל מעליו. בעקבות חיכוכים עם המנהל החדש, פוטר התובע לאלתר ושולמו לו פיצויי פיטורין ודמי הודעה מוקדמת. בתלוש השכר האחרון שהוצא לתובע, שולמו לו פדיון החופשה ותמורת ההודעה המוקדמת, ואלה חושבו על יסוד שכר הבסיס בלבד מבלי לקחת בחשבון את מרכיב השעות הנוספות הגלובליות או תנאים נלווים אחרים.

 

האם השעות הנוספות היו "העלאת שכר"?


בבית המשפט טען התובע, כי ביקש העלאת שכר ובעקבות פנייה זו ניתנה לו התוספת של שעות נוספות גלובליות, המהווה למעשה חלק משכר היסוד שלו. התובע אף העיד כי נאמר לו על ידי עוזר המנכ"ל שמדובר בתוספת שעות נוספות קבועה, שתשולם לו בין אם יעבוד בפועל שעות נוספות ובין אם לאו, ואף בעת היעדרותו מהעבודה.

 

עם זאת, טענתו של התובע כי הרכיב המכונה "שעות נוספות גלובליות" מהווה העלאת שכר לא התקבלה בבית המשפט. השופטים קיבלו דווקא את גרסת החברה כאמינה, לאחר שהוצג בפניהם תלוש משכורת משנת 2001 ובו עלייה בשכר הבסיס של התובע, בנוסף להעלאת השיעור ברכיב ה"שעות הנוספות".

 

      קראו גם בתחום:


בכדי להוכיח טענותיו, הציג התובע בבית המשפט תחשיב של שעות העבודה הנוספות ששולמו לו עד אותו מועד, כאשר מתחשיב זה עלה שמדובר בממוצע בשיעור 12.3% משכרו של התובע. הצגת נתונים אלו הייתה לו לרועץ, שכן במידה והיה סבור התובע שמדובר בתוספת לשכרו, מדוע היה עליו להוכיח את טענות החברה ולחשבן בשיעורן הגלובלי.

 

"על מה ולמה הכין התובע תחשיב זה אם לא לצורך חישוב התשלום הגלובלי שינתן לו?", תהו השופטים, "ומדוע התובע הכין את התחשיב בעצמו אם טען שלא הסכים להסדר של תשלום שעות נוספות גלובליות?".


במילים אחרות, בית המשפט קיבל את עמדתה של החברה. עוד קבעו השופטים, כי לאחר שהוצגו להם התחשיבים, ניכר שבעת קבלת ההחלטה על ידי נציגי החברה - באשר לשיעור תוספת השעות הנוספות הגלובליות - נלקחו בחשבון נתונים של שעות נוספות שביצע התובע בפועל. אי לכך, התוספת הגלובלית שקיבל התובע לא פחתה מממוצע השעות הנוספות שביצע קודם לכן.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.