www.ovdim.org.il

האם ישולם שכר עבודה בעבור שעות כוננות?

דרגו את המאמר
  התקבלו 7 דירוגים בציון ממוצע: 3.8 מתוך 5

תשלום בעבור שעות כוננות וקריאות פתע


בית הדין האזורי לעבודה נדרש לדון בתביעה אשר הוגשה על ידי מנהל מחלקת המים בעיריית אשדוד לשעבר, כנגד העירייה. מנהל מחלקת המים טען כי הוא זכאי לתשלומים בגין קריאות פתע ושעות כוננות אשר נדרש לבצע במסגרת תפקידו בעירייה.

 

התובע טען כי במשך תקופת עבודתו, היה הוא אמור להיות זמין לצרכי העבודה מחוץ לשעות הרגילות. המנהל לשעבר ביקש בעתירתו כי בית הדין לעבודה יכיר בשעות אלו כמזכות בשכר בכפוף להיותן "שעות כוננות".

 

      קראו עוד בתחום:

 

בית הדין לעבודה פנה לבחון את הסוגיה במסגרת חוקת העבודה לעובדי הרשויות המקומיות. על פי חוקת העבודה, עובדים המועסקים ברשות מקומית (בדרגות שונות) אשר לא חלים לגביהם הסכמים ארציים בנוגע לשעות כוננות, אמורים לקבל תשלום מיוחד בעבור שעות אלו. חוקת העבודה קובעת כי במקרים בהם עובד נדרש לשוב לעבודתו, לאחר שהגיע לביתו ושהה מחוץ לעבודה כשעה לפחות, זכאי הוא לתשלום שעות נוספות בעבור זמנו זה.

 

האם מדובר בשעות נוספות גלובליות?

 

במקרה דנן, העירייה טענה לעומתו של המנהל לשעבר, כי האחרון היה זכאי לתשלום "שעות נוספות גלובליות" במסגרת הסדר שכר. עם זאת, בית הדין לעבודה לא קיבל טענותיה אלו וקבע כי המנהל עבד בפועל שעות נוספות מדווחות, ללא קשר לשעות הנוספות העולות במסגרת שעות כוננות וקריאות הפתע.


כמו כן, בית הדין לעבודה דחה את טענת העירייה כי העובד ויתר למעשה על זכותו לתוספת כוננות במסגרת הסכם העבודה בין הצדדים. השופטים ציינו כי מדובר בזכות קוגנטית העולה מתוקף חוקת העבודה, ואין היא ניתנת לוויתור (גם לא על ידי חתימה במודע על חוזה). "העובד היה רשאי לקבוע את שגרת יומו מחוץ לשעות העבודה", נכתב בפסק הדין, "אי לכך, במידה והוחזר למקום עבודתו על זמנו הפנוי, זכאי הוא לתשלום מוגדל בעבור תעסוקה זו".


בית הדין לעבודה סיכם את פסיקתו וקבע כי העירייה תשלם לעובד סכום של כ-106,324 שקלים בעבור קריאות פתע ו-1,464 שקלים בעבור תוספת כוננות.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.