www.ovdim.org.il

האם קיימת לעובד זכות שימוע לפני פיטורים בעסק פרטי?

דרגו את המאמר
  התקבלו 6 דירוגים בציון ממוצע: 4.0 מתוך 5

זכות השימוע לפני פיטורים בעסק פרטי?


 

בתי הדין לעבודה מכירים בכך שעובדים במקומות עבודה פרטיים, אינם נהנים מהגנה רחבה כעובדים בשירות הציבורי או במפעלים גדולים עליהם חלים הסכמים קיבוציים נרחבים. למעשה, הכלל הבסיסי בנוגע לפיטורים במקום עבודה פרטי הוא זכותו המלאה של המעביד להעסיק ולפטר עובדים כראות עיניו.

 

      קראו עוד בתחום:


ברור כי כל אימת שלא מפר מעביד את חובות החקיקה המגנות על אוכלוסיות מסוימות (נשים בהריון, עובדים בחופשת מחלה וכו’), ואין הוא פועל בניגוד לחוזה העסקה קיבוצי או אישי, רשאי הוא לסיים את ההתקשרות עם עובד פלוני כל אימת שיראה לנכון. עם זאת, בתקופה האחרונה מתרחבת הפסיקה בנושא זה לגבי זכותו של העובד להגן על מקום עבודתו ולפרוש טיעונים לביטול רוע הגזירה. ההלכות הפסוקות בבתי הדין לעבודה נוטות לאחרונה להכיר בזכותם זו של העובדים לשימוע ולפיטורים בתום לב. כמו כן, אופן סיום היחסים בין הצדדים הינו חלק בלתי נפרד מחוזה העבודה.

 

זכותו של העובד לשימוע הינה זכות טבעית


הרציונאל העומד מאחורי תפיסה זו הוא כי העובד משקיע ונותן מעצמו למען מקום העבודה, באופן בו הוא זכאי לפחות להגן על פרנסתו. לדוגמא, פעמים רבות עובד מוותר על הצעות עבודה חיצוניות בשל נאמנותו לחברה, אך זו מפטרת אותו באופן מפתיע תוך שהיא מותירה אותו מול שוקט שבורה.

 

 

במילים אחרות, בית הדין הארצי לעבודה הוריד פסיקה מנחה לבתי הדין האזוריים, ובה קבע כי זכותו של העובד לשימוע בטרם פיטוריו הינה זכות טבעית בדיני העבודה.


הלכה פסוקה היא כי זכות הטיעון הינה זכות יסודית ובסיסית הקנויה לעובד במסגרת יחסי העבודה בינו לבין מעסיקו. זכות זו עומדת לעובד במלוא הדרה, כלפי המעסיק הפרטי, בה במידה שעומדת לו כלפי המעסיק הציבורי.

 

שימוע, לא למראית עין בלבד


בית הדין הארצי קבע כי לזכות זו ישנו מקום של כבוד ביחסי העבודה והיא איננה מטבע לשון או "טקס שיש לקיימו". למשל, במקרים בהם עובד מוכיח כי השימוע אשר נערך לו נעשה כלאחר יד ובאופן בו המעסיק ניסה לצאת ידי חובתו, קיימת לעיתים עילה להגשת תביעה בגין פיטורים ללא שימוע.

 

 

כמו כן, עובד זכאי לדעת מהי סיבת פיטוריו, באופן כנה וגלוי ובצורה שהוא יכול להציג כנגדה טיעוני הגנה (מעסיק אינו יכול לטעון כי עובד מסוים אינו מבצע את עבודתו מבלי שניתנה לאחרון אפשרות להתנגד לטענה זו).


במסגרת זכות זו, מעביד איננו יכול לטעון כי שיחות שערך עם העובד המפוטר במסגרת שגרת העבודה הינן "שיחות שימוע" המוציאות אותו ידי חובתו. ההלכה הפסוקה קובעת מפורשת כי שיחת שימוע תיערך תחת כותרת זו, באופן בו העובד יודע שמדובר בשיחה לגבי עתידו המקצועי והעסקי במקום העבודה (ידוע למשל כי לעיתים עובדים מעוניינים להתייעץ עם עורך דין בטרם הם מנהלים שיחה זו).
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.