www.ovdim.org.il

הרפורמה בהעסקת עובדים זרים בענף הבניין

דרגו את המאמר
  התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5

הרפורמה בהעסקת עובדים זרים בענף הבניין

 

משרד התמ"ת קבע, בשיתוף עם היחידה לטיפול בעובדים זרים, "נוהל לגבי העסקתם של עובדים זרים על ידי קבלני כוח אדם בענף הבניין". מטרתו של הנוהל הנ"ל הייתה לחולל מהפכה של ממש בתחום העסקת העובדים הזרים בענפי הבניין בישראל, וזאת ככל שהדברים נעשים באמצעות קבלני כוח אדם. על פי הנוהל הנ"ל, החל ממאי 2005, כל ההיתרים להעסקתם של עובדים זרים בענף זה בוטלו וכן פקעו אשרות העבודה אשר ניתנו לעובדים זרים.

 

החל ממועד זה, נקבע בנוהל, רק 39 תאגידים מורשים יוכלו להעסיק עובדים זרים בענף הבניין, וקבלן בניין לא יוכל להעסיק את העובדים הנ"ל באופן ישיר. מדובר אפוא במודל חדש אשר עיקרו נגע לאופן העסקתם של העובדים הזרים בענף הבניין מחד, והפיקוח על תנאי העסקתם ושכרם מאידך. דהיינו, בנוהל נקבע כי במקום שמעסיקים יקבלו היתרים להעסיק עובדים זרים בענף הבניין באופן פרטני, המשק בתחום זה יעבור להעסקה של עובדים זרים באמצעות קבלני כוח אדם מורשים אשר ישבצו עת העובדים אצל מקבלי השירות (העבודה).

 

בית הדין הארצי לעבודה התייחס לרפורמה הנ"ל בעב’ (ארצי) 5/06 היכל אדם בע"מ - משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (אשר ניתן ביוני 2006) - "יוטעם, כי את מהגרי העבודה חויבו התאגידים לגייס מתוך מהגרי העבודה שנמצאו באותה העת בישראל וטרם השלימו את תקופת העבודה והשהייה המקסימאלית המותרת, קרי, חמש שנים. כן נקבע, כי חלף כל עובד שיירשם אצל תאגיד מורשה ויעזוב את ישראל באופן חוקי, יוכל התאגיד להביא מהגר עבודה אחר מחו"ל".

 

בעבר - הסכמי כבילה "בלתי חוקיים"

 

בית הדין הארצי לעבודה עמד על כך שעד לכניסתו של הנוהל הרפורמי לתוקף, העסקתם של העובדים הזרים בענף הבניין הייתה למעשה באמצעות "הסדרי כבילה". הסדרים אלה פגעו בזכויותיהם של העובדים באופן משמעותי. "העסקתם של עובדים בענף הבניין אשר אינם אזרחי ישראל או תושבי ישראל, הייתה יכולה להתבצע רק על ידי קבלת היתר מיחידת הסמך לעניין עובדים זרים במשרד התמ"ת", נקבע בפסק דין שניתן בעניין זה בעבר.

 

העובדים הזרים אשר הגיעו לישראל לפי היתר זה, שהיה בידיו של המעסיק, קיבלו אשרה לשהות בישראל, לעבוד בה ולשבת בה. שר הפנים הגביל את רישיונות הישיבה הנ"ל לעבודה אצל המעסיק הספציפי אשר הזמין את העובד. כמו כן, המעבידים התחייב להבטיח את יציאת העובדים מתחומי המדינה עם תום אשרת העבודה שלהם.

 

שמם של המעסיקים הוטבע בדרכון וחל על העובדים איסור לעבוד אצל כל מעסיק אחר. נקבע כי הפרת תנאים אלה תביא לפקיעת הרישיון והפיכתו של העובד הזר לשוהה בלתי חוקי. הסדר הכבילה הנ"ל הוגדר על ידי בג"צ כ"הסדר בלתי חוקי הפוגע בזכויות עובדים זרים ובחירותם".

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.