www.ovdim.org.il

עישון במקום העבודה

דרגו את המאמר
  התקבלו 7 דירוגים בציון ממוצע: 3.0 מתוך 5

עישון במקום העבודה, האומנם?


החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים חוסה צילו גם על מקום העבודה, והמחוקק הגדיר במפורש בסעיף 15 לחוק את איסור העישון בתחומי המשרד, המפעל או החנות. על פי החוק – מקום עבודה מוגדר ככל אזור במקום העבודה למעט תחום מוגדר לעישון. אזור העישון הינו "חדר" או "אולם" אשר הוגדר מראש על ידי המעביד, תוך התייעצות עם העובדים. כמו כן, אזור עישון אינו יכול להיות אזור בו אפילו רק חלק מן העובדים אינם מעשנים.

 

      קראו עוד בתחום:

 

אזור בעבודה אשר כל העובדים בו מעשנים, אינו חייב להיות אזור עישון הכפוף להיתר מיוחד של האחראי במקום. מקום עבודה הינו כל בניין שעובדים בו אנשים ושאינו משמש למגורים, כאשר אין בהוראות החוק לפגוע באיסור עישון מכוח כל דין ואין בו כדי למנוע ממעביד לאסור את העישון במקום העבודה.


הצבת שלטים במקום העבודה האוסרים על עישון

החוק לאיסור עישון במקומות ציבוריים קובע כי כל אדם המחזיק במקום ציבורי, לרבות בעל עסק, חייב לקבוע שלטים האוסרים על העישון ולהחזיקם במצב תקין. גודלם של השלטים, מספרם ותוכנם נקבע על ידי שר הבריאות.

כיצד יוצא המעסיק ידי חובתו?

המעסיק, או בעל העסק, אשר רואה עובד שאינו ממלא אחר הוראות החוק, יצא ידי חובתו במידה ויעשה שתי פעולות – האחת, יעיר למעשן שעליו לחדול מהעישון מחמת האיסור במסגרת החוק. שתיים – במידה ולא מפסיק המעשן מעיסוקו, על המעסיק או בעל העסק לדווח עליו למפקח (שוטר או עובד רשות מקומית). מעסיק אשר עובר על עבירות אלו, ואינו חודל עובד מלעשן במקום העבודה, חשוף לתשלום קנס כבד בסך מקסימאלי של עד 67,300 שקלים.

איסור הצבת מאפרה

החוק הכיר בכך שבעל עסק או מחזיק מקום ציבורי, אשר מציג לראווה מאפרה, מעודד בכך עישון אסור במקום העבודה. אי לכך, הצבת מאפרה הינה לכשעצמה עבירה על חוק איסור עישון במקומות ציבוריים. נציין כאן כי מאפרה מוגדרת בחוק כ-"כלי להשלכת טבק", ועל כן גם כוסות נייר לצורך כיבוי סיגריות נחשבות מאפרות בראי המשפט. הקנס בגין הצגת מאפרה במקום העבודה יכול להגיע עד לכ-13,000 שקלים.

 

      קראו גם:


על מי מוטלת האחריות?


כל נושא משרה בתאגיד, לרבות מנהל פעיל, שותף (למעט שותף מוגבל) או פקיד האחראי מטעם התאגיד על ניהול משאבי האנוש, חייב באחריות על אכיפת חוק איסור העישון במקומות העבודה. במידה והופר החוק על ידי נושא המשרה או אחד מהעובדים, ולא עשה נושא המשרה כל שביכולתו על מנת למנוע את העישון, נושא הוא באחריות לתשלום הקנס (אשר יכול להגיע עד 13,000 שקלים).

נחשפת לעישון במקום העבודה, מה אתה יכול לעשות?

גם עורכי דין ממליצים לא לפנות באופן מיידי לערכאה משפטית, וידוע כי עדיף לנסות לפתור את הסוגיה בתוך הארגון. בית הדין לעבודה לא יקבל טענות עובד לפיצויים בגין התפטרות מחמת עישון, לולא העיר העובד למעביד בטרם התפטרותו על הסיגריות כסיבה. עם זאת, בית הדין לעבודה כבר פסק פיצויים בעבור עובד אשר הלין על עישון במקום העבודה, וחווה התנכלות מצד העובדים והנהלה בעקבות תלונתו.

המהלך החכם ביותר מבחינת העובד הוא להביא לידיעת המעביד אודות הבעיה, ולדרוש ממנו שיפעל בהתאם להוראות החוק. בנוסף, עובדים אשר חוששים ליחסם עם המעסיק, יכולים להגיש תביעה אנונימית לרשות המקומית על מנת שתשלח מפקח לבחון את הנושא.

כמו כן, מומלץ לבצע את הפנייה תוך כדי התאגדות של מספר עובדים, בכדי להביא להפעלת לחץ אמיתי על ההנהלה. מן הסתם, הפעילות של העובדים כקבוצה חזקה מפעילות עובד אחד כנגד המעביד (דבר אשר עלול להיתפס כמאבק אישי ולשמוט את הקרקע מתחת לטענות העובד). כמו כן, במידה וקיים ועד עובדים פעיל בחברה, או עסקינן ברשת ארצית, ניתן לבחון את הנושא במסגרת הועד.

פנייה לעורך דין, אימתי?

במידה וכל נסיונותיכם לפנות למעביד, ועד העובדים ולעובדים אחרים העלו חרס – ניתן להגיש תובענה בעניין לבית הדין לעבודה או בתי המשפט בערכאות השונות. עם זאת, היות ומדובר בהליך משפטי אשר עלול לטמון בחובו השלכות לגבי המשך יחסי העבודה, מומלץ בהחלט לא לעשות מהלך זה ללא קבלת ייעוץ משפטי.

 

יש לציין כי בית הדין לעבודה מכיר בחשיבות אכיפת חוק איסור עישון במקומות ציבוריים. בפסיקה אחת קבע בית הדין כי עובד אשר נגרמו לו נזקים עקב עישון פאסיבי במקום העבודה הוכר כ"נפגע עבודה", ובפסיקה אחרת פסק בית הדין כי פיטורי עובד מחמת תלונות על עישון היו שלא כדין ועל כן זיכה אותו בפיצויים מוגדלים.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.