www.ovdim.org.il

עבר פלילי בניסיון להתקבל למשרה ציבורית, האמנם?

דרגו את המאמר

דחיית מועמד למשרה ציבורית בגין עבר פלילי


בית הדין הארצי לעבודה דחה ערעור אשר הוגש כנגד החלטתו של בית הדין האזורי. הערעור הוגש על ידי עותר, אשר הגיש את מועמדותו לתפקיד מנהל מחלקת ברשות המקומית כפר ריינה. המערער טען כי היה הוא המתמודד היחיד למשרה, אך למרות זאת דחתה וועדה הבחינה את קבלתו לתפקיד.

 

המערער טען בבית הדין לעבודה כי אי קבלתו למשרה נבעה בגין דעה קדומה. המערער הוסיף כי מדובר באפליה פסולה ועל בית המשפט לפסוק בעבורו פיצויים על סך 200 אלף שקלים. בערעור נטען כי אחד מחברי הוועדה החזיק בדעה קדומה כלפיו, ובדבריו פעל להסית את שאר החברים בוועדה. לטענתו של המערער, דעה זו לא הייתה נעוצה בנסיבות ענייניות והוועדה אף לא טרחה לעיין במסמכים שהציג בפניה.

 

      קראו עוד בתחום:


בבית הדין לעבודה התברר כי הוועדה לא קיבלה את המערער, וזאת בגין העבר הפלילי אשר הוא נושא על גבו. בית הדין קיבל את טענותיה של הרשות המקומית, וקבע כי עברו הפלילי של האחרון מהווה עילה צודקת לאי קבלתו למשרה ציבורית. כמו כן, המערער לא דרש, לפני שקיבלה הוועדה את החלטתה, כי חלק מן החברים (המחזיקים בדעה קדומה כלפיו) לא יהיו נוכחים בדיון לגביו.


כיצד רואה הפסיקה את העבר הפלילי של מועמד לעבודה במשרה ציבורית?


מן הפסיקה ידוע כי אין אדם אשר מחזיק בזכות טבעית או חוקתית להתמנות למשרה ציבורית. זכותו של אדם היא שיוכל להציג מועמדותו למשרה ציבורית, וכי במינויו יישקלו רק שיקולים כדין. במסגרת השיקולים כדין שהרשות הציבורית חייבת לקחתם בחשבון מצוי גם השיקול הקשור לעברו של המועמד, לרבות עברו הפלילי.


חובתה של הרשות הציבורית לקחת בחשבון שיקוליה את עברו הפלילי של המועמד שעה שהיא ממנה אדם למשרה ציבורית נגזרת ממעמדה כרשות הציבורית. בתי המשפט ציינו בעבר כי מדובר למעשה בנאמן של הציבור. ממעמד הנאמנות של הרשות הציבורית נגזרת חובתה להתחשב בעברו הפלילי של מועמד בטרם ייערך המינוי. מינוי עובד ציבור בעל עבר פלילי משפיע על תפקודה של הרשות הציבורית ועל היחס של הציבור אליה.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.