www.ovdim.org.il

האם פיצויי הפיטורים יחזרו בגין הפרת הסכם סודיות?

דרגו את המאמר

הפרת הסכם סודיות לאחר פיטורים, האמנם?


עובדים רבים נדרשים לחתום על הסכם סודיות ואי תחרות בבואם להתקשר ביחסי עבודה עם חברה חדשה. כמו כן, פעמים רבות נחתמים הסכמים אלו במסגרת הסדרי פרישה או מענקים מיוחדים בעת סיום יחסי העובד-מעביד בין העובד להנהלה.

 

האם חברה אשר שילמה לעובד פיצויי פיטורים ומענק פרישה, בהתאם להסכם סודיות ואי תחרות, רשאית לתבוע את הסכומים חזרה מהעובד עם הפרת התחייבויותו?

 

      קראו עוד בתחום:


הנתבע עבד בחברה התובעת במשך מספר שנים. בתחילת העסקתו, עבד הוא בתור מנהל מכירות, ולאחר מכן התקדם בתפקידו והפך לסמנכ"ל מכירות ותפעול. באוגוסט 2004 הודיע הנתבע על התפטרותו מהתובעת ואף ביקש מן החברה לשלם לו פיצויי פיטורים.

 

במסגרת הסכם אשר נחתם בין הנתבע לתובעת, הוסכם כי העובד יזכה למענק פרישה ופיצויי פיטורים, והנתבע התחייב לקיים כלפי התובעת הסכם סודיות ואי-תחרות.

 

ביום הפיטורים - מתחיל לעבוד בחברה אחרת המתחרה בחברה הקודמת


בו ביום, התחיל העובד, עם עובד נוסף לשעבר, לעבוד בחברה אחרת אשר מתחרה בחברה התובעת. שנתיים לאחר מכן, פתחו שני העובדים לשעבר חברה חדשה המתחרה בתובעת, כאשר הם משמשים כדירקטורים יחידים בה. בעקבות מהלכים אלו, הגישה החברה תביעה כנגד העובד, ולפיה הפר האחרון את ההתחייבות כלפיה בנוגע לשמירה על הסודיות ואי-תחרות.


בית הדין לעבודה בתל אביב יפו, אשר נדרש לדון בסוגיה, בחן למעשה את עילה הטענה לגבי הפרת ההסכם בין העובד לחברה התובעת. היות ומדובר היה בתביעה העוסקת בהסכם הפרישה, לא קיימת עילה לבחון את הנושא במשקפיים מטעם חופש העיסוק של העובד (מהן ההגבלות הסבירות אשר ניתן להטיל על עובד לאחר פיטורים).

 

הפרת חוזה התחרותיות והסודיות - עילה להשבת פיצויי הפיטורים ומענק הפרישה


בית הדין לעבודה קבע כי דין התביעה להתקבל, שכן הוכח שהעובד נתן התחייבות מפורשת לגבי אי תחרות כלפי החברה. כמו כן, העובד קיבל בעבור הבטחתו זו פיצויי פיטורים ומענק פרישה, אשר עלו כדי סכומים גדולים.

 

 

בית המשפט הוסיף כי מדובר בפעילות אשר נעשתה בחוסר תום לב מצידו של העובד, ומפר "אינטרס לגיטימי" של החברה התובעת. עסקינן בעובד בכיר אשר הוצב בדרגות גבוהות בחברה, תוך שהוא חשוף למידע רגיש ואישי לגבי הארגון. כמו כן, לנתבע הייתה נגישות לגבי עובדות ופרטים מסחריים ועסקיים הנוגעים לתובעת. בנוסף, הכיר הוא את הספקים והלקוחות הגדולים של החברה, ונהנה גם מקשרים אישיים עימם אשר סייעו לו להתחרות עימה על אותו פלח שוק.


מכל האמור לעיל, בית הדין לעבודה קבע כי העובד לשעבר ישיב לחברה התובעת את כספי פיצויי הפיטורים ומענק הפרישה. כמו כן, בית הדין לעבודה פסק כנגד העובד לשעבר גם הוצאות משפט ושכ"ט עורך דין בסך 20,000 שקלים.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.