www.ovdim.org.il

חופשה ללא תשלום

דרגו את המאמר
  התקבלו 20 דירוגים בציון ממוצע: 3.7 מתוך 5

חופשה ללא תשלום


פעמים רבות מפסיקים עובדים את עבודתם למשך תקופה מוגבלת המוגדרת על ידי המעסיק ועל ידם כחופשה ללא תשלום. לעיתים, מדובר בחופשה לשם נופש או טיול (כגון ירח דבש), ובמקרים אחרים עסקינן בחופשה בשל מצב בריאותי או נסיבות אחרות. במהלך תקופה זו, העובד איננו מקבל תשלום מהמעביד.


כיצד נלקחת חופשה ללא תשלום?


חופשה ללא תשלום תהיה כזאת רק לאחר שהוסכם עליה משני הצדדים. דהיינו, העובד איננו רשאי לצאת לחופשה ללא תשלום ללא אישור המעסיק, והמעסיק איננו רשאי להוציא את העובד לחופשה כפויה ללא תשלום.

 

לכלל זה מספר חריגים. ראשית, ישנם חוזי עבודה או הסכמים המאפשרים יציאה או הוצאה לחופשה ללא תשלום ללא קבלת הסכמת אחד הצדדים. שנית, לעיתים חלים על העובדים הסכמים קיבוציים הקובעים את אופן היציאה לחופשה מסוג זה(מבחינת נהלים מסודרים). ישנן חופשות ללא תשלום אשר מעוגנות בחוקי עבודה מקבילים כגון הארכת חופשת לידה מכוח סעיף 7(ד) לחוק עבודת נשים.


רציפות העסקה, האמנם?


התקיימות יחסי עובד מעביד במהלך חופשה ללא תשלום הינה קריטית לשם קביעת זכויותיו של העובד. לדוגמא, קטיעת רצף ההעסקה עלולה ליצור מצב בו עובד מאבד זכויות המגיעות לו בשל וותקו (כגון פיצויי פיטורין, דמי הבראה וכדומה).

 

במקרים בהם עובד יוצא לחופשה ללא תשלום אשר מוסכמת על המעסיק, רצף ההעסקה נמשך. עם זאת, ישנם מקרים בהם המעביד רשאי לטעון כי רצף ההעסקה נקטע וזאת בגין הפרת חובת ההגינות החלה על הצדדים (לדוגמא, העובד החל לעבוד בחברה מתחרה או החופשה התארכה למשך מספר רב של חודשים ללא הסכמה מפורשת).


הפרשות במהלך חופשה ללא תשלום


במהלך עבודתו השוטפת של העובד, מפריש המעסיק סכומים מסוימים לקרנות השתלמות ולפנסיה. האם חובה זו ממשיכה גם כאשר העובד נמצא בחופשה ללא תשלום? ככלל, המעביד איננו חייב להמשיך ולהפריש סכומים אלו כאשר העובד איננו מועסק הלכה למעשה.

 

עם זאת, ישנם הסכמים קיבוציים או חוזים אישיים המקימים חבות זו. כמו כן, לאחר חזרתו של העובד מהחופשה, חייב המעביד להמשיך ולהפקיד עבורו את הכספים האמורים, בדיוק באותו האופן שכספים אלו הופקדו בטרם היציאה לחופשה. יודגש כי קרנות פנסיה דורשות פעמים רבות רציפות של הפקדה. אי לכך, עובדים רבים הנמצאים בחופשה ללא תשלום מקפידים על הפקדת כספים מתאימים לקרנות הפנסיה שלהם.


דין חופשה ללא תשלום לצורך פיצויי פיטורין


תקנה 10 לתקנות פיצויי פיטורים קובעת כי הימים בהם שהה העובד בחופשה ללא תשלום נחשבים כימי עבודה לצורך חישוב פיצויי פיטורין. מדובר בחישוב הנוגע הן לתקופת העבודה (צבירת שנה כזכאות לפיצויי פיטורין) והן לשם השכר הקובע. עם זאת, מתוכם נגזרים ימי החופשה השנתית המגיעים לעובד.


חופשה ללא תשלום – זכאות לדמי אבטלה


ישנם מספר פסקי דין העוסקים בזכותו של עובד לדמי אבטלה במהלך חופשה ללא תשלום. ההלכה בעניין זה איננה מפורשת וכל מקרה נבחן על בסיס נסיבותיו הספציפיות. במקרים אלו מקבלת שאלת יוזם החופשה משקל רב. לדוגמא, במידה והחופשה ללא תשלום נעשתה על ידי המעביד, וללא הסכמתו הברורה של העובד, ניתן יהיה לקבוע את זכאותו של העובד לדמי אבטלה. במקרים אלו מתייחס בית הדין לעבודה גם לגורמים נוספים כגון הכנסותיו של העובד ממקורות אחרים ואורך החופשה.


חופשה כפויה ללא תשלום


במידה והמעביד מכריח את העובד לצאת לחופשה כפויה ללא תשלום, ייתכן ומדובר במהלך המזכה את העובד בפיצויי פיטורין. הלכה פסוקה היא כי הוצאתו של עובד לחופשה ללא תשלום, מבלי לקבל את הסכמתו, מהווה הרעה מוחשית בתנאי העבודה. הרעה זו הינה עילה להתפטרות בדין מפוטר.


תשלום לביטוח לאומי


התשלומים לביטוח לאומי חייבים להתבצע על ידי עובדים ומובטלים כאחד. במקרים בהם העובד נמצא בחופשה ללא תשלום, המעביד חייב להמשיך ולהפריש כספים לביטוח הלאומי עבורו במשך החודשיים הראשונים של החל"ת. לאחר מכן, תונח חובת התשלום על כתפיו של העובד (על בסיס שכר מינימום). נשים נשואות אינן מחויבות להעביר תשלומים לביטוח הלאומי במהלך חופשה ללא תשלום.
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.