www.ovdim.org.il

זכויות מטפלת לתינוק

דרגו את המאמר
  התקבלו 6 דירוגים בציון ממוצע: 3.8 מתוך 5
זכויות מטפלת לתינוק

הורים רבים בוחרים שלא לשלוח את ילדיהם לפעוטון ומעדיפים לשכור את שירותיה של מטפלת פרטית. מטפלת לתינוק יכולה לסייע להורים הן בביתם והן בביתה הפרטי (או בפעוטון המופעל על ידה). 

  

על פי רוב, מטפלות לתינוק עוסקות במלאכה מול מספר מצומצם של "לקוחות" (1-4 תינוקות לכל היותר). אי לכך, ההורים זוכים לקבל יחס אישי וכך גם הזאטוטים. עם זאת, חשוב לדעת כי התקשרות עם מטפלת פרטית יכולה ליצור יחסי עבודה ולהפוך את ההורים למעסיקים לכל דבר.
 

לא אחת, בעת ניתוק ההתקשרות בין הצדדים, או בגין טענות שונות מצידה של המטפלת, נוצרות מחלוקות משפטיות מורכבות. מחלוקות אלה מונחות חדשות לבקרים לפתחם של בתי הדין לעבודה. חשוב לדעת כי מטפלת לתינוק יכולה בהחלט להיות עובדת שכירה של ההורים. דהיינו, עובדת הזכאית לזכויות עובדים שונות כגון דמי הבראה, ימי חופשה, פיצויי פיטורים, ימי מחלה וכדומה. להלן מאמר העוסק בעיקרי הדגשים באשר לזכויות מטפלת לתינוק.


יחסי עובד מעביד, האמנם?


הבסיס הראשוני להכרה במטפלת לתינוק כזכאית לזכויות כלשהן נעוץ בקיומם או העדרם של יחסי עובד מעביד בינה לבין ההורים. הכרה בפלונית בתור עובדת הינה עניין הדורש התחקות אחר תנאי העבודה ונסיבות המקרה. חשוב לדעת כי העובדה שלא נחתם עם המטפלת חוזה עבודה איננה מאיינת את זכותה של האחרונה לדרוש הכרה בה כעובדת. במקרים בהם המטפלת מועסקת בבית הלקוח, דהיינו, מגיעה בבוקר ומטפלת בילד/ים עד לחזרת ההורים, קיימת סבירות גבוהה בהחלט שהיא תוכר כעובדת שכירה. הלכה פסוקה היא כי כאשר העובד מועסק בביתו של המעסיק (או בעסקו), הרי שסביר להניח שמדובר בשכיר.

 

      קראו עוד בתחום:


לעומת זאת, ישנם מקרים בהם הילדים מובאים לביתה של המטפלת ונאספים ממנו בשלב מאוחר יותר. סיטואציות אלה יכולות דווקא להצביע על כך שהמטפלת הינה עצמאית/פרילנסרית אשר איננה זכאית לתשלום זכויות עובדים מלקוחותיה. כמו כן, ישנם גורמים נוספים המסייעים להבחין בין עצמאית לעובדת שכירה כגון הפעלת עסק עצמאי על ידי המטפלת, תשלום בהתאם לחשבוניות מס, תנאי ההעסקה היומיומיים, הגדרת הצדדים את המערכת היחסים ביניהם וכדומה. במידה ומתקיימים יחסי עובד מעביד בין המטפלת וההורים, הראשונה זכאית לשורה ארוכה של זכויות (כמו כל עובד שכיר במשק).


זכויות מטפלת לתינוק, מהן?


כפי שצוין לעיל, במידה ואכן מדובר בעובדת שכירה, קיימות מספר זכויות אשר חשוב להקפיד עליהן בעת העסקתה. ראשית, שעות עבודה. ניתן להעסיק מטפלת לתינוק בהיקף של 9 שעות ביום (בשבוע עבודה בן חמישה ימים) או 8 שעות ביום (בשבוע עבודה של שישה ימים). כל שעה מעבר לכך הינה שעה נוספת המזכה בתשלום בהתאם (125% עבור השעתיים הראשונות ו-150% מהשעה הנוספת השלישית ואילך). כמו כן, מיותר לציין כי יש לשלם לעובדת שכר מינימום וכן להשלים עבורה תשלומים נוספים כגון נסיעות וכדומה.


בתור מעסיק, שומה על ההורים להפריש כספים לקרן הפנסיה של העובדת ולשאת בתשלומים בעבור מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות. סוגיה נוספת אשר רבים אינם מודעים אליה הינה תשלום דמי הבראה. כל עובד בישראל זכאי לדמי הבראה לאחר השלמת שנת העבודה הראשונה. חשוב להקפיד על התשלום הנ"ל שכן מדובר בזכות קוגנטית המגיעה למטפלת בהתאם לחוקי העבודה בישראל. זאת ועוד, טיפול בתינוק יכול להיות עבודה מורכבת ומתישה. על כן, פעמים רבות, העובדת תבקש לצאת לחופשה של מספר ימים. חשוב לדעת כי מדובר בזכותה ואין להפחית משכרה בגין יציאה לחופשה (גם כאשר התשלום נעשה על בסיס יומי או שעתי).


פיצויי פיטורים


לא אחת, הסוגיה הקשה ביותר מבחינת המטפלת הינה התביעה לתשלום פיצויי פיטורים. חשוב להדגיש כי מטפלת, בדומה לכל עובד שכיר, זכאית לקבל פיצויי פיטורים במידה והיא צברה וותק של שנה לפחות ופוטרה על ידי ההורים. דברים אלא רלבנטיים גם כאשר מוסכמת מראש תקופה קצובה לטיפול.


כמו כן, ישנם מצבים בהם המטפלת זכאית להתפטר בדין מפוטר ולזכות בפיצויי פיטורים (למשל, הרעת תנאים מוחשית בתנאי העבודה, מעבר מקום מגורים וכדומה). אי לכך, בעת סיום היחסים בין ההורים למטפלת, חשוב להקפיד לעשות את המהלך באופן חלק ותוך קבלת ייעוץ משפטי. כמו כן, במידה וההורים מעוניינים להפסיק את שירותיה של המטפלת, עליהם להעניק לה הודעה מראש ואף לערוך לה שימוע בו הם יודיעו לה על כוונותיהם וישמעו את טיעוניה כנגד הפיטורים.
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.