www.ovdim.org.il

הפחתת שכר בעקבות שיקולים כלכליים, האם באופן חד צדדי?

דרגו את המאמר
  התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע: 2.5 מתוך 5

הפחתת שכר באופן חד צדדי


האם מעביד רשאי לשנות את תנאי העבודה של עובדיו באופן חד צדדי, לדוגמא – בעקבות שיקול כלכלי, או שמא עליו לקבל לשינוי זה את הסכמתם המפורשת של העובדים? האם מדובר בפגיעה בזכויות עובדים? מהו הגבול אשר נמצא בין זכותו של העובד להסכים לשינויי בתנאי העסקתו, לבין הפררוגטיבה הניהולית הנמצאת בידיו של המעביד?


שינוי תנאי העסקה מהווה למעשה שינוי של חוזה עבודה אשר מוסכם בין העובד למעביד (בכתב, בעל פה, בהתנהגות וכדומה). הלכה פסוקה היא כי חוזה הינו יחידה אחת אשר מאגדת בתוכה שורה של הסדרים השלובים זה בזה. אי לכך, צד לחוזה אינו יכול לקרוע תניות כאלו ואחרות ולשנות אותן באופן חד צדדי כרצונו. כמו כן, לא ניתן להפריד בין סעיפי החוזה ו\או להכניס בהם שינויים, ללא הסכמה.

 

בבש"א 1454/04 הסתדרות העובדים הכללית החדשה נ' מרכז השלטון המקומי בישראל, בית הדין הארצי קבע כי המעסיק אינו רשאי יכול להפחית שכרו של עובד, כל אימת שלא התקבלה לכך הסכמת העובד. "שכרו של העובד מהווה אפוא תנאי יסודי מאין כמוהו במסגרת חוזה עבודה. אי לכך, אין המעסיק חופשי לשנות את תנאי העבודה באופן חד צדדי. קל וחומר כאשר מדובר בתנאי יסודי כגון תנאי שכר".


האם ניתן להכריח את העובד להתפטר בגין סירוב לשינוי בתנאי העסקה?


סוגיה נוספת אשר עולה במקרים אלו היא האם העובד רשאי לסרב לשינוי החד צדדי בתנאי השכר, והאם לא נותרה לאחרון ברירה אלא להתפטר מעבודתו? סוגיה זו נדונה בע"ע 01495/02 טרודי עאמר ואח' - מועצה מקומית חורפיש, ניתן ביום 14/6/06). בפסק דין זה נקבע כי עומדת בפני עובד זה שתי אפשרויות עיקריות.

 

      קראו עוד בתחום:

 

אפשרות אחת היא התפטרות בדין מפוטר – דהיינו, התפטרות אשר נחשבת כפיטורים לעניין חוק פיצויי פיטורים. אופציה שנייה היא המשך עבודה במקום העבודה הרגיל ופניה לבית הדין לעבודה על מנת לזכות בהצהרה כי הוא זכאי לקבל את תנאי ההעסקה שלפני ההרעה בתנאים.


שיקולים כלכליים


מעסיקים רבים נקלעים - בעקבות החלטות שגויות או נסיבות שונות – למצוקה כלכלית. במקרים אלו, ייתכן והמעסיק יבקש מהעובדים להפחית בשכרם כחלק מתוכניות צמצום, הבראה והתייעלות. יש לציין כי קשייו הכלכליים של המעסיק אינו מקימים חובה לפתחו של העובד לוותר על שכרו או להתגמש בתנאי העסקתו.

 

הלכה פסוקה היא כי גם קשיים כלכליים בהם המעסיק נתון אינו מעניקים לו את הכוח להפחית שכרם של עובדיו באופן בלתי מוסכם. לא מדובר אפוא באחת מסמכויותיו של המעביד במסגרת הפררוגטיבה הניהולית שלו.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.