www.ovdim.org.il

הקמת מרכז תעסוקה עבור לוחמי צבא דרום לבנון לשעבר

דרגו את המאמר

עם נסיגת הכוחות הישראלים מדרום לבנון במאי 2000, עברו רבים מחיילי צבא דרום לבנון (צד"ל) את הגבול דרומה וזאת מחשש כי ארגון החיזבאללה ולוחמיו יבקשו לנקום בהם על הסיוע שהאחרונים נתנו לישראל במשך שנות שהייתה ברצועת הביטחון. המעבר המהיר נעשה בחלק מהמקרים ללא ציוד כאשר הלוחמים משאירים מאחוריהם את רכושם ועוזבים בזריזות את מולדתם על משפחותיהם. לוחמי צד"ל התיישבו בעיקר בערים בצפון הארץ כגון קריית שמונה, מעלות, נהריה, צפת, כרמיאל וטבריה. בקרב יוצאי צד"ל הדרוזים, חלקם השתלבו בכפרים הדרוזים הישראליים. ממשלת ישראל ניסתה לדאוג ללוחמי צד"ל אשר עברו את הגבול ובשנת 2004 אף ניתנה להם אזרחות ישראלית.

 

      קראו עוד בתחום:

עם זאת, במרוצת השנים עלו מצידם טענות רבות אודות אפליה מצד הציבור הישראלי. במאי 2008, ממשלת ישראל קיבלה החלטה על "תוכנית חומש" שמטרתה שילוב כלכלי וחברתי של יוצאי צבא דרום לבנון בזרועות המדינה. חרף כך, מצבם של יוצאי צד"ל נותר בכי רע. נתונים אשר פורסמו לאחרונה על ידי משרד התמ"ת, וניתוח סקר אשר נערך בעניין (ופורסם באתר Ynet), מצביעים על כך שהיקף האבטלה בקרב אוכלוסייה זו הינו מהגבוהים במשק. כיום, כ-30% מהגברים מחוסרי עבודה, ולמעלה מפי שתיים מכך הוא שיעור הנשים המובטלות (70%). עניינם של יוצאי צד"ל לא מצא את דרכו לראש סדר היום הציבורי בישראל אך כעת נראה כי עומד לחול שיפור משמעותי בסוגיה.


משרד התמ"ת הודיעה השבוע (25.11) כי הוא מתכוון להקים לטובת חיילי צד"ל לשעבר ובני משפחותיהם מרכז תעסוקה ייעודי וייחודי. בהודעה נמסר כי המרכז יהיה מבוקר על ידי מחוז חיפה והצפון במשרד התמ"ת. הוא ינוהל על ידי חברת אגם מהל"ב וימוקם בנהריה. מדובר בהשקעה של כ-7 מיליון שקלים וזאת במטרה להביא לשיפור מיידי ומשמעותי בתנאיהם של לוחמי צד"ל לשעבר ומשפחותיהם. המרכז יפעיל קורסי הכשרה ויסייע בקישור בין הבאים בשעריו לבין מעסיקים פוטנציאליים. גורמים במשרד התמ"ת מעריכים כי ציבור זה מונה כ-1,000 איש הנמצאים בגילאי תעסוקה.


ייעוץ לקראת ראיון עבודה, עריכת קורות חיים, השמה ועוד


לוחמי צד"ל ומשפחותיהם יוכלו לקבל במרכז ייעוץ לקראת ראיונות עבודה, ייעוץ משפטי בהכוונה תעסוקתית, בניית תוכנית תעסוקה אישית, סיוע בניסוח קורות חיים, הכשרה מקצועית והשמה בשוק העבודה. כמו כן, פונים למרכז יוכלו להשתתף גם בסדנאות להעצמה אישית, לשיפור העברית הבסיסית, לחיזוק הביטחון העצמי, לשיפור יכולות אישיות בתפעול יישומי מחשב ולהיכרות עם זכויות האזרח במשטר הישראלי. מרכז התעסוקה אמור להפעיל גם שלוחות נוספות (מלבד הסניף בנהריה) בטבריה, חיפה, קריית שמונה וכרמיאל.

 

שלום שמחון, שר התמ"ת, התייחס לדברים באומרו: מדובר באתגר גדול ומשמעותי הרובץ לפתחו של משרד התמ"ת. מדינת ישראל חייבת לפעול באופן אקטיבי וברור לשם טיפול ודאגה ללוחמי צד"ל ומשפחותיהם, אשר תרמו למדינה וסייעו לה במאבקה בטרור בדרום לבנון. לדבריו, המטרה העיקרית הינה לאתר את יוצאי צד"ל ולהביא אותם לפנות למרכז התעסוקה ושלוחותיו.


אמיר אופיר, הממונה על מחוז חיפה והצפון במשרד התמ"ת, הצטרף אף הוא לתקוותיו של השר. לדבריו, המרכז יבחן כל משפחת יוצא צד"ל לגופה ותתבצע התאמה ייעודית עבורה בכדי להכווין אותה לתכנית תעסוקתית בעלת יכולת הצלחה ואופק כלכלי.
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 


פסקי דין וחדשות - עבודה וקריירה

אדם אשר הגיש מועמדות למשרה בגוף ציבורי התבקש לחשוף מיוזמתו התנהלות חקירה פלילית כנגדו. האם מדובר בהליך חוקי? 

בית המשפט קבע כי לא ניתן להכריח מכוני מיון למסור מידע מלא וכולל למועמד בסוף האבחון... 

שלושה מכל ארבעה עורכי דין אשר יתקבלו היום (13.12) לחברות בלשכה הינם בוגרי מכללות... 

האם אוניברסיטת בר אילן חטאה בנפוטיזם? האם עובדים רבים באוניברסיטה הינם קרובי משפחה? 

האם שילוב עובדים במשק הישראלי יסייע בהגדלה משמעותית של הכלכלה המקומית? לפי מכון ירושלים לחקר שווקים, התשובה לכך חיובית... 

משרד התמ"ת החליט לפעול למען שילוב לוחמי צבא דרום לבנון בשוק התעסוקה הישראלי... 

ממשלת ישראל קיבלה החלטה לאשר את כניסתם של אלפי עובדים פלשתינאים לענפי החקלאות והבנייה במדינה... 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.