www.ovdim.org.il

פיטורים בגיל מבוגר - איך מתמודדים עם זה?

דרגו את המאמר
  התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע: 4.5 מתוך 5

בתקופה האחרונה אנו שומעים יותר ויותר על "גלי פיטורים" בענפים שונים במשק. בין אם מדובר בחברות הסלולר, אשר התמורות הכלכליות בשוק התקשורת גרמו להם לירידה ברווחים והביאו להפסקת עבודתם של עובדים רבים, ובין אם עסקינן בעובדים במקצועות אחרים, אין ספק כי ככל שהעובד מבוגר יותר, הפיטורים עלולים להיות "קשים יותר". פיטורים בגיל מבוגר הינם אפוא "צרה" אשר עובדים רבים חוששים מפניה.

 

      קראו עוד בתחום:

 

במידה וחרב הפיטורים הכתה בכם, ואתם כבר בשנות ה-50 לחייכם, חשוב לדעת כי לא מדובר בסוף העולם ותמיד אפשר לקום ולהתאושש. אכן, אין ספק שמציאת עבודה בגיל מבוגר, כאשר על תפקידכם מתחרים צעירים נמרצים המוכנים לעבוד בעבור שכר נמוך יותר, עלולה להיות עניין מסובך.


עם זאת, תופתעו לגלות כי יותר ויותר מעסיקים בישראל דווקא מעדיפים עובדים מבוגרים וזאת מחמת מספר סיבות. ראשית, עובד מבוגר הינו לרוב עובד עתיר ניסיון וידוע כי "אין חכם כבעל הניסיון". ניסיון זה מתורגם בדרך כלל לתפוקה וברור אפוא כי מעסיקים מעדיפים בראש ובראשונה תפוקה טובה מהעובד. כמו כן, עובד מבוגר נחשב לעובד אחראי אשר מעניק למעביד לויאליות ומקצועיות ואיננו מחפש בכל שלב ושלב את "ההזדמנות העסקית הבאה". להלן מספר טיפים אשר יכולים לסייע לעובדים אשר איבדו את עבודתם בגיל מבוגר.


מציאת עבודה


חשוב לדעת כי מציאת עבודה במשק הישראלי כיום איננה דבר פשוט גם עבור צעירים. יתרה מכך, פעמים רבות העובד המבוגר נהנה מיתרונות רבים על פני מועמד מקביל "רך בשנים". לא אחת, מועמדים צעירים נאלצים "לשפץ" את קורות החיים תוך ניסיון להציג את ניסיונם בדרכים "מתוחכמות ומתחכמות", וזאת בעיקר משום ש"אין להם מה לכתוב". לעומתם, עובדים מבוגרים יכולים להתגאות בקורות חיים מרשימים המעידים על ניסיון רב בתחומים ספציפיים ומקבילים.

 

לצערנו, מעסיקים רבים בישראל נרתעים מהעסקת עובדים מבוגרים. אי לכך, על העובד המבוגר להדגיש בפני המעסיק, כבר בראיון העבודה, את היתרונות והרווח שיצמחו לו מהעסקתו. חשוב לציין כי לעיתים המעסיק מוכן לקבל את העובד המבוגר לעבודה, אך זה "מפיל את עצמו" כאשר הוא מגיע לראיון בעמדת נחיתות ומתוך הרגשה "למודת סבל".


טעויות של מבוגרים המועמדים לעבודה


ישנן מספר טעויות נפוצות אשר נעשות על ידי עובדים מבוגרים המבקשים להתקבל למשרה מסוימת. חשוב להשתדל ולהימנע מטעויות אלה, וזאת משום שהן עלולות "לחרוץ את גורל" הראיון. ראשית, עובדים מבוגרים רבים מגיעים לראיון עבודה לאחר תפקידים ניהוליים ובכירים. אי לכך, כאשר הם מתוודעים לעובדה שיהיה עליהם להנמיך ציפיות ו/או לקבל מעמד נמוך כדי להשתלב בארגון מסוים, הם נוטים להביע תרעומת המכשילה אותם.

 

כמו כן, מועמדים מבוגרים רבים מתקשים לעבור ל"מוד" של הצגת נתוניהם מול מגייס (פעמים רבות, צעיר מהם), וזאת כאשר בעברם שנים רבות של מעמד והערכה במקומות עבודתם הקודמים. עניין נוסף. מבקשי עבודה מבוגרים אינם מבינים את כוחו של האינטרנט בעת חיפוש עבודה ואת היקף עוצמתם של לוחות הדרושים המקוונים. דהיינו, הם "מפספסים" משרות רבות אשר היו יכולות להתאים להם.


כיצד מתמודדים עם זה?


מומחים העוסקים בתחום ממליצים למועמדים מבוגרים לקרוא בעיון על טעויות נפוצות ולהימנע מהן בעת ראיון העבודה. כמו כן, חשוב לא לאבד תקווה ולשמור על ראש זקוף וכתפיים ישרות. יודגש כי - כפי שצוין לעיל - חיפוש עבודה איננו קל גם עבור צעירים. במידה ואתם מבקשים עבודה בגיל מבוגר, יש לשמור על גישה חיובית ולא להתעלם מהנסיבות שהשתנו. דהיינו, ייתכן בהחלט שתאלצו להתחיל פעם נוספת מתפקיד מעט נמוך יותר ולהוכיח את עצמכם לשם קידום. ראו בכך כ"ירידה לצורך עלייה". אין כל ספק כי תפקיד בו אתם טובים, אפילו אם מדובר בירידה בסולם המעמדות, עדיף מישיבה בבית והתכנסות בתוך מרה שחורה.


במילים אחרות, התעלמו באופן מסוים מה"טייטל" של התפקיד והתרכזו ביכולותיכם להתקדם במקום העבודה לאחר תקופת זמן. עובדים וותיקים רבים, אשר איבדו את מקום עבודתם ומחפשים עבודה במקום חדש, נוטים לא אחת ללקות ב"חטא ההיבריס" (חטא הגאווה). פעמים רבות, מועמדים אלה מגיעים לראיון עבודה בגישה של "אני יודע הכל" ומקרינים (בעל כורחם) זלזול במראיין. אין כל ספק כי גישה זו בדרך כלל תעמוד כמכשול בדרך ליעד המבוקש.


מקדו את קורות החיים וחפשו עבודה באינטרנט


מבחינת קורות החיים, חשוב להתאים את קורות החיים למשרה המבוקשת. כיום, שוק העבודה דורש ניסיון ספציפי וכישורים מדויקים עבור כל משרה ומשרה. בעניין זה, חשוב להדגיש כי אמנם קורות חיים ארוכים ומפורטים יכולים להיות מרשימים, אך פעמים רבות הם גם מרתיעים את המעסיק. מקדו אפוא את קורות החיים לעניינים הרלבנטיים ואל "תשפכו" עליהם את קורות חייכם מאז התיכון.


המעסיק המעיין בקורות החיים רוצה לדעת שאתם בעלי ניסיון בתחום המבוקש וגיליונות חיים ארוכים מדי עלולים להיות כחרב פיפיות. כמו כן, מומלץ לצרף בתחילת קורות החיים פסקה בנימה אישית המסבירה את יכולותיכם ומעידה על רצונכם להשתלב בארגון ולתרום לו. כפי שצוין לעיל, מועמדים מבוגרים רבים אינם מפנימים לחלוטין את כוחו של האינטרנט בעניין זה.

 

באותו האופן שבו חיפוש דירה נעשה היום בדרך כלל על גבי מסך המחשב (או האייפון), הדבר יפה גם לגבי חיפוש עבודה. יתרה מזאת, לוחות דרושים מאפשרים בדרך כלל סינון משרות על פי המועמד וממקדות את החיפוש לעבודות אופציונאליות רלבנטיות. כמו כן, תוכלו להתייעץ עם המומחים באתרים האלה על מנת לשפר ולשפץ את קורות החיים באופן כזה שהם יתאימו לדרישות העכשוויות של השוק.
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 


פסקי דין וחדשות - עבודה וקריירה

אדם אשר הגיש מועמדות למשרה בגוף ציבורי התבקש לחשוף מיוזמתו התנהלות חקירה פלילית כנגדו. האם מדובר בהליך חוקי? 

בית המשפט קבע כי לא ניתן להכריח מכוני מיון למסור מידע מלא וכולל למועמד בסוף האבחון... 

שלושה מכל ארבעה עורכי דין אשר יתקבלו היום (13.12) לחברות בלשכה הינם בוגרי מכללות... 

האם אוניברסיטת בר אילן חטאה בנפוטיזם? האם עובדים רבים באוניברסיטה הינם קרובי משפחה? 

האם שילוב עובדים במשק הישראלי יסייע בהגדלה משמעותית של הכלכלה המקומית? לפי מכון ירושלים לחקר שווקים, התשובה לכך חיובית... 

משרד התמ"ת החליט לפעול למען שילוב לוחמי צבא דרום לבנון בשוק התעסוקה הישראלי... 

ממשלת ישראל קיבלה החלטה לאשר את כניסתם של אלפי עובדים פלשתינאים לענפי החקלאות והבנייה במדינה... 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.