www.ovdim.org.il

האם מעסיק יכול להביע דעה נגד/בעד מהלך של התארגנות עובדים?

דרגו את המאמר

האם המעסיק רשאי להביע עמדה בנוגע להתארגנות העובדים בעסקו? האם הוא צד בעניין והאם הוא רשאי להתנגד או להסכים למהלך? סוגיה זו עומדת לקבל הכרעה פסיקתית בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים. בעוד כשבוע, השופטים ארד, פליטמן ורבינוביץ', יעסקו בסוגיה זו במסגרת תיק ההתאגדות של עובדי חברת פלאפון. במרכז הדיון עומדת שאלה תקדימית ועקרונית - האם למעסיק צריכה להיות יכולת להשפיע על התארגנות העובדים בעסקו, אם לאו.

 

      קראו עוד בתחום:

 

במהלך הדיון התקדימי, ההסתדרות ביקשה מבית הדין הארצי לעבודה לקבוע בפסק דין כי המעסיק איננו צד להתארגנות עובדים ואין לו זכות להתערב בנושאים מסוג זה. מנגד, לשכת התיאום של ארגוני המעסיקים ביקשה מבית הדין לעבודה להורות להסתדרות להימנע מפסיקה חד צדדית בעניין ולהיכנס עימה למשא ומתן (היות ו"מדובר בנקודה רגישה מאין כמוה"). ההסתדרות סירבה ובית הדין הארצי לעבודה שלח את הצדדים להשלים את טיעוניהם לקראת ההכרעה בהליך.
 

הצפי: הסכמת השופטים עם ההסתדרות


באתר "גלובס" מדווחים כי חבר השופטים נוטה לצדד בטענותיהם של נציגי ההסתדרות באשר להעדר זכותו של המעסיק להתערב בהתארגנות העובדים. לדוגמא, ארד אמרה כי "אין כל ספק כי יחסי עובד מעביד אינם יחסים שוויוניים. העובד נמצא תמיד במצב נחות הרבה יותר מול מעסיקו ועסקינן ביחסי תלות אינהרנטיים".

 

רבינוביץ' הצטרף אליה באומרו, "מדוע העובדים צריכים לשמוע את דעתו וטענותיו של המעסיק בעת שהם פועלים על מנת להתאגד? ברור אפוא כי המעסיק יוכל לנסות ולגרום להם לחזור בהם מצעדי ההתארגנות וזאת על ידי 'איומים' שונים בנוגע לעתיד החברה כתולדה מההתארגנות". במידה וארגוני המעסיקים היו שואפים למצוא קצת נחמה, הם לא היו יכולים לעשות זאת אצל השופט השלישי, פליטמן, אשר אמר - "זכות ההתאגדות איננה זכותו של המעסיק וחופש הביטוי לאחרון בסיטואציות רגישות אלה עלול לפגוע בזכותם של העובדים להתאגד".

 
מאבק תקשורתי


במהלך הימים האחרונים ניטשו מעל דפי התקשורת קרבות עזים בין באי כוח הצדדים. מבחינת ההסתדרות, נמסר באופן ברור ומפורש כי "הזכות להתאגדות איננה פתוחה למשא ומתן". בהסתדרות מצפים לקבל פסק דין וזאת משום שהם סבורים כי השופטים נוטים לקבל את דבריהם. מנגד, באי כוחם של ארגוני המעסיקים ממשיכים לנסות לשנות את הידוע מראש (לכאורה).


ב"כ לשכת התיאום של ארגון המעסיקים טענה באתר "גלובס" כי ההסתדרות חטאה בכך שהיא לא הסכימה לקיים משא ומתן עם המעסיקים, וזאת למרות נכונות ורצון לפתור ביחד את הסוגיה. כמו כן, היא הוסיפה כי כאשר בית המשפט עסק בהפרטת מרפאות טיפת חלב, ההסתדרות עמדה על רגליה האחוריות ודרשה משא ומתן.


כאמור, הצפי הוא שפסיקת בית הדין הארצי לעבודה תלך עם ההסתדרות. עם זאת, מומחים משפטיים סבורים כי הפסיקה אמנם תקבע כללים מסוימים באשר לזכותו של המעסיק לחופש ביטוי מול העובדים המתארגנים, אך היא תכלול גם "שטחים אפורים" המעניקים מקום לפרשנות.
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - חוזה עבודה

התובע פוטר לפני החגים מבלי שנערך לו שימוע, על כן פנה לבית הדין ודרש פיצויים בגין פיטורין שלא כדין. 

הנהלת בית הספר להוקי רולר הגישה תביעה נגד מדריך לשעבר לתשלום פיצויים בגין הפרה יסודית של חוזה העבודה עקב גזל סודות מסחריים. 

איש מכירות דרש לקבל מהמעסיקה עמלות על מכירות שביצע ופיצוי בגין עגמת נפש על רקע נסיבות סיום יחסי עובד מעביד. 

מנהל מחלקת פיקוח טען כי נקרא לבצע קריאות פתע על ידי המוקד של העירייה ולא קיבל תשלום עבורן.  

בית הדין לעבודה קבע כי קבוצת כדורסל לא הפסיקה את עבודתו של מאמנה בגין העדר תעודת אימון. נקבע כי מדובר בפיטורים והפרת חוזה לתקופה קצובה... 

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי עובדי מחסני חשמל יכולים להתארגן ללא קשר לעובדי שקם אלקטריק וביג סנסור, וזאת בשל היותם יחידת מיקוח נפרדת... 

האם יחסי עבודה המוסדרים במסגרת הסכם קיבוצי מונעים פנייה ישירה לעובדים מצד המעסיק? 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.