www.ovdim.org.il

הפקדת ערובה להוצאות משפט בבית הדין לעבודה, אימתי?

דרגו את המאמר
  התקבלו 3 דירוגים בציון ממוצע: 2.3 מתוך 5

זכות הגישה לערכאות נחשבת לזכות "נעלה" בעלת מעמד מיוחד במערכת המשפט הישראלית. בית המשפט העליון הכיר לא אחת בפסיקתו במשקלה הרב של הזכות הנ"ל. עם זאת, בדומה לכל זכות חוקתית, גם הגישה לערכאות יכולה למצוא את עצמה "נחלשת מעט" לעומת זכויות אחרות. לדוגמא, כאשר היא עומדת מול זכותו של אדם שלא להישאר בחיסרון כיס בעקבות הוצאות משפט מיותרות במידה והתנהל כנגדו הליך סרק.


במקרים מסוימים, בעת פנייה של בעל דין לערכאה משפטית, הצד השני יכול לדרוש מבית המשפט לחייב את התובע להפקיד ערובה כספית אשר תבטיח את כיסוי הוצאות המשפט ככל שתדחה התביעה. הדברים נכונים גם כאשר מדובר בערעור על פסק דין. גם כאן, המשיב רשאי לדרוש את הפקדת הערובה להבטחת תשלום הוצאותיו.


ערובה בבית הדין לעבודה?


כיצד הדברים באים לידי ביטוי בבית הדין לעבודה? חוק בית הדין לעבודה איננו קובע הסדר ספציפי בנוגע להפקדת ערובה לשם הבטחתן של הוצאות משפט. אי לכך, בתי הדין לעבודה קבעו בפסיקתם כי במקרים מתאימים יהיה ניתן לאמץ את תקנה 519 לתקנות סדר הדין האזרחי אשר עניינה עוסק בהפקדת ערובה להבטחת תשלום הוצאות נתבע. הלכה פסוקה היא כי הפניה לתקנה הנ"ל תיעשה רק "במקרים המתאימים ותוך כדי התחשבות בייחודו של משפט העבודה". במידה ומדובר בערעור, בתי הדין לעבודה יכולים לפנות לתקנה 427 לתקנות סדר הדין האזרחי (העוסקת בחיוב מערער בהפקדת ערובה להוצאות משפט מבחינת המשיב בהליך).

 

    קראו עוד בתחום:

 

במקרים בהם התובע הינו תושב ישראל, ניתן לחייב אותו בהפקדת ערובה להבטחת תשלום הוצאות המשפט כאשר הוא "בעל היסטוריה של אי עמידה בחיובי הוצאות משפט בעבר". נקבע לא אחת כי כאשר עסקינן באדם אשר כבר "הוכתם" בחוסר נכונות לשאת בהוצאות משפט, הרי שיש מקום לחייב אותו בערובה להבטחת תשלום זה במידה והוא מעוניין להגיש תביעה/ערעור.


כאשר עסקינן בהליכי ערעור, הנטל מוטה עוד יותר לכיוון החיוב בהפקדת הערובה, וזאת משום שעסקינן בהליך העוסק בפסק דין חלוט שדחה את טענותיו של המערער זה מכבר. דהיינו, זכות הגישה לערכאות במקרים כגון דא נחלשת משום שמדובר באדם אשר מימש באופן חלקי את זכותו לעמוד בפני בית המשפט ולהציג טענותיו.
 

חשוב להדגיש כי בית הדין לעבודה איננו נוטה להעמיס קשיים על צד המבקש לפנות אליו. מקל וחומר כאשר מדובר בעובד המגיש תביעה כנגד מעסיקו. לא אחת, בתי הדין לעבודה סירבו לבקשות הפקדת ערובה גם כאשר עמדו מולם עובדים זרים או עובדים המתגוררים בשטחי הרשות הפלשתינאית. החשש העיקרי מפני הליכה בנתיב זה הוא כי עובדים רבים יתרעו מפני הגשת תביעה ו/או עמידה על זכויות עובדים המגיעות להם. כמו כן, פעמים רבות בקשות להפקדת ערובה מבקשות להלך אימים על העובד ולגרום לו לסגת מתביעתו/ערעורו.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - יעוץ משפטי

עובד אשר הואשם על ידי חברת החשמל בגניבה יקבל פיצויים בגין הוצאת לשון הרע... 

האם בית הדין הארצי לעבודה הכשיר באופן עקיף את הדיון בנפוטיזם בנמל אשדוד כדיון לגיטימי בין ועד העובדים לדירקטוריון הנמל? 

האם בית הדין לעבודה יפסוק פיצויים לטובתו של מעסיק בגין גניבת עין ופרסום תיאור כוזב באתר אינטרנט? 

האם ניתן להרשיע עובד ציבור בגין סיוע לארגון פשיעה? בית המשפט קבע כי התשובה לכך חיובית... 

מהו צו למתן שאלון בבית הדין לעבודה? האם ניתן לבקש צו כגון דא במסגרת הליכים בבית הדין לעבודה? 

הגשת תביעה נגד שגרירות זרה על ידי עובד ישראלי. האם השגרירות נהנית מחסינות כריבון זר? 

האם ניתן לבקש חשיפת מידע מרשות מכוח חוק חופש המידע, וזאת למרות מניע כלכלי? 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.