www.ovdim.org.il

האם כדאי לקחת הלוואה ממקום העבודה?

דרגו את המאמר
  התקבלו 3 דירוגים בציון ממוצע: 3.6 מתוך 5

הלוואה ממקום העבודה


עובדים שכירים רבים נדרשים לעיתים לקחת הלוואות ממקורות שונים כגון בנקים, חברות האשראי, מוסדות לימוד ועוד. דרך נוספת לקבל הלוואה נוחה, היא לקחת הלוואה ממקום העבודה. הלוואה מהמעביד הינה הלוואה בעלת יתרונות רבים, שכן על פי רוב הריבית עליה נמוכה בהרבה מהלוואות מגופים פיננסיים, ולא אחת היא ניתנת ללא ריבית כלל.


חשיבות הניסוח המוקדם


פעמים רבות מעניקים מעבידים הלוואות לעובדיהם מבלי לתעד את ההלוואה ומבלי לנסח את הגדרותיה מראש. דבר זה עלול להיות לרועץ לשני הצדדים. המעסיק עלול לאבד חלק ניכר מהסכום במקרה בו העובד מפוטר, והעובד מצידו עלול למצוא עצמו תחת מכבש לחצים מצד המעסיק כגון דרישה לשעות נוספות, אי תשלום זכויות סוציאליות ועוד.

 

מומחים ממליצים כי לקיחת הלוואה, גם ממקום העבודה, תהיה מלווה בהסכם הלוואה בכתב, המפרט את הסכום ואת אופן ההחזר והריבית. כמו כן, יש לנסח תנאי יציאה מהלוואה במקרה של פיטורים או התפטרות.

 

סכום מקסימאלי לניכוי חודשי

 

חוק המיסוי אינו קובע סכום מינימאלי או מקסימאלי אשר ניתן לנכות משכרו של עובד במסגרת החזר הלוואה. עם זאת, חוק הגנת השכר קובע כי לא ניתן לנכות סכום העולה על רבע משכרו של עובד מדי חודש, גם בדרך של המחאות או שטרי חוב.

 

חוק הגנת השכר, אשר במסגרתו חל איסור זה, מגביל למעשה את תקופת החזר ההלוואה. במקום בו העובד מעוניין להחזיר סכומים גבוהים יותר משכרו החודשי על מנת להביא לקיצור תקופת הפירעון, מנוע הוא לעשות כן במסגרת הוראות החוק.


מס על הלוואה מהעבודה


במקרים בהם ניתנת לעבוד הלוואה ממקום העבודה בריבית הנמוכה מהשיעור הקבוע בפקודת המס, חשב החברה מגדיר את ההפרש החיובי בין השיעור שנקבע בפועל לבין השיעור שנקבע בתקנות. השיעור שנקבע בפועל נכנס בגדר הכנסה של העובד, והוא חייב לשלם עליו דמי ביטוח בריאות וביטוח לאומי. שווי הפרש זה מחייב את העובד גם בתשלום מס הכנסה בגינו.

 

פיטורים או התפטרות

 

הלוואה ממקום העבודה, ככל הלוואה, אינה נפרעת באופן אוטומאטי עם התפטרות העובד או פיטוריו. שימו לב, חוק הגנת השכר קובע כי המעסיק רשאי לנכות סכומים מסוימים ממשכורתו האחרונה של העובד בהתאם להסכמות מראש.

 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 


פסקי דין וחדשות - פיננסים - מידע כלכלי לעבדים

פסק דין אשר ניתן לאחרונה בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, ובמסגרתו התקבלה תביעתם של שני גמלאים לפיצויים בסך 150,000 שקלים, יכול להעניק לגמלאים רבים, אשר פרשו לפני אוקטובר 2003 מעבודתם במסלול פנסיה צוברת, אפשרות לזכות בפיצויים בגובה עשרות אלפי שקלים... 

התעשיות הביטחוניות אשר נמצאות בבעלות המדינה מוגדרות בתור קופות ציבוריות. מדי שנה, פורשי צה"ל אשר רכשו ניסיון וידע רלבנטיים לעבודה בתעשיות ביטחוניות אלו, מבקשים להיקלט בהן לעבודה... 

בשורה להנהלת המפעל ועובדיו – עורכי הדין הצליחו לבטל את הגזירה, ביהמ"ש קבע כי החיובים שנעשו ע"י העיריה היו שגויים... 

האם התובעת הייתה ידועה בציבור של המנוח והאם היא זכאית להיות מוכרת בתור אלמנת פנסיונר... 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.