www.ovdim.org.il

האם יבוטלו פיטוריו של עובד ברשות מקומית?

דרגו את המאמר
  התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע: 1.0 מתוך 5

פיטורי עובד שהועסק ברשות מקומית ללא מכרז

 
תובע אשר הועסק ברשות המקומית ג’דידה במשך כתשע שנים ללא מכרז פוטר בעקבות הנחיה של משרד הפנים. בעקבות פיטוריו אלו, הגיש התובע תביעה לביטול פיטורים בבית הדין לעבודה.


המועצה המקומית ג’דידה פנתה בשנת 2000 וביקשה ממשרד הפנים כי תאושר לה משרה להעסקת מהנדס נוסף. האישור המיוחל התקבל ובעקבותיו הועסק התובע על תקן של משרה לחצי שנה בלבד. בתום תקופת האישור, הגישה המועצה בקשה נוספת לאישור נחיצות המשרה באופן קבוע, ואישור זה ניתן בכפוף לפרסום מכרז פנימי או פומבי.

 

      קראו עוד בתחום:

 

המועצה לא פרסמה כל מרכז והמהנדס המשיך לשמש בתפקידו. בשנת 2007, כשש שנים לאחר מכן, קיבלה המועצה הוראה ממנהל אגף כוח אדם ושכר ברשויות המקומיות, לפיה כל עובד אשר התקבל לאחר שנת 2000, ללא מכרז ואו אישור, אינו רשאי להמשיך בעבודתו. בעקבות הוראה זו, גובשה רשימה של 47 עובדים המועמדים לפיטורים, כאשר התובע נמנה עליהם.

 

התובע טען כי יש לבטל את פיטוריו


 

התובע הופיע בפני ועדת הפיטורין של המועצה וטען כי פיטוריו אינם צודקים ויש לבטלם. עם זאת, הוועדה קבעה כי היות והעסקת העובד אינה עומדת ביחד עם הוראות משרד הפנים, אין מנוס מלפטרו. הוועדה אפשרה לעובד להציג את מועמדותו למשרה בכל מכרז פומבי ככל שיצא למשרה זו.


בית המשפט קבע כי אין מחלוקת לגבי כך שעל המועצה היה מוטל לפרסם מכרז לתפקיד אותו ביצע התובע בפועל מאז שנת 2001. כמו כן, בית הדין ציין כי העסקתו של העובד הייתה ללא מכרז ושלא כדין. מדובר בהעסקה אשר לא עלתה בקנה אחד עם הוראות החוקים הרלבנטיים, הנוגעים לדרך קבלה והעסקת עובדים ברשויות המקומיות.

 

העסקה לא חוקית חייבת להוביל לפיטורים


מן ההלכה הפסוקה ידוע כי העסקת עובדים בדרך בלתי חוקית הינה פגם היורד לשרשו של המינוי או ההעסקה. משפט העבודה בישראל מכיר בכך שיש להעדיף האינטרס הציבורי בקיום מינהל תקין על פני האינטרס של הפרט שהועסק בדרך זו אף אם פעל בתום לב.


משכך, קבעו השופטים, אין בעובדה כי המבקש הועסק באופן בלתי תקין ובלתי חוקי תקופה של כ-9 שנים, כדי להכשיר את העסקתו בדיעבד.

 

כמו כן, בודאי שאין בחלוף תקופה זו, בה הועסק שלא כדין, כדי להקנות לו זכות לקביעות בעבודתו, אליה התקבל מלכתחילה שלא על פי חוק. השופטים הוסיפו כי ניכר שועדת הפיטורים ראתה עצמה מחויבת להוראות החוק והנחיות משרד הפנים ביחס לעובדים שנתקבלו שלא כדין מאז 1/1/2000 ובכך אין כל פגם.
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.