www.ovdim.org.il

עובד אשר התפטר לאחר זמן קצר ישלם ממשכורתו על קורס ההכשרה

דרגו את המאמר
  התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע: 3.0 מתוך 5

עובד ישלם על קורס הכשרה בגין התפטרותו לפני תקופת התחייבות


דמ"ש 45221-07-11


האם ניתן להכריח עובד לשלם על קורס הכשרה וזאת משום שהאחרון לא השלים תקופת עבודה מינימאלית עליה התחייב? האם תנאי כאמור בחוזה עבודה הינו תנאי חוקי? עובדים רבים נדרשים לעבור בתחילת העסקתם קורסי הכשרה. לא אחת, מדובר בקורסים יקרים או לפחות בקורסים אשר "המעסיק טוען כי עלותם יקרה". האם המעסיק רשאי להכליל בחוזה העבודה סעיף המחייב את העובד בעלות הקורס במידה והוא יפסיק את עבודתו בתוך תקופה קצרה?

 

סעיף 25 לחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958, קובע את הניכויים אשר מותר לנכות משכרו של עובד. על פי סעיף זה, התנאים לניכוי משכר העובד הם כי הניכוי יהיה על בסיס סכום קצוב אשר הינו מוכח ולא שנוי במחלוקת. כמו כן, הלכה פסוקה היא כי המעסיק צריך להשיג את הסכמתו של העובד בכתב לניכוי.

 

במילים אחרות, ניתן לומר כי קיזוז סכום משכר יכול להיות בהתקיים שני תנאים מרכזיים:

1. הסכום קצוב.
2. הקיזוז הוסכם במפורש על ידי העובד.


במקרה דנן, העובד חתם עם תחילת העסקתו על כתב התחייבות. בכתב ההתחייבות נאמר כי העובד יעבור "קורס מאבטח טיולים" בעלות של 2,000 שקלים. כמו כן, צוין כי במידה והעובד לא יהיה מועסק בחברה במשך 80 ימים בפועל בחצי השנה הראשונה, הוא מתחייב לשלם את עלות הקורס לחברה. בית הדין לעבודה קבע כי כתב ההתחייבות הנ"ל, עליו חתם התובע בהסמכתו המלאה, קיים את תנאי סעיף 25 לחוק הגנת השכר. אי לכך, נקבע כי הניכוי משכרו של העובד היה מותר ונעשה לפי הדין.

 

      קראו עוד בתחום:

 

"לא יכולה להיות מחלוקת שהתובע (המאבטח) לא קיים את התחייבותו כלפי הנתבעת (חברת האבטחה)", נכתב בפסק הדין, "התובע עזב את עבודתו לאחר שלושה חודשים בלבד, ולאחר שהשלים רק 37 ימי עבודה בפועל". זאת ועוד, מהעדויות אשר נשמעו בפני בית הדין לעבודה, עלה כי החברה ביקשה לשבץ את התובע בעבודה אך הלה סירב לא אחת לעבוד. דהיינו, הוכח אפוא כי לא רק שהתובע לא מילא את מכסת הימים, אלא שהחברה הייתה מוכנה לשבצו ימים רבים יותר ולסייע לו להשלים את מכסת המינימום. יתרה מכך, הוכח כי התובע התחמק מהעבודה ואף ביקש בשלב מסוים להתפטר אך חזר בו.


"שוכנעתי כי חברת האבטחה עמדה כלפי המאבטח בהתחייבויותיה לספק לאחרון ימי עבודה בפועל, והתובע היה זה אשר לא קיים את התחייבויותיו כלפי המעסיקה", נכתב בפסק הדין, "התובע לא עבד במשך חצי שנה ו/או השלים 80 ימי עבודה בפועל, ובכך סיכל למעשה את ציפייתה הסבירה של חברת האבטחה להחזיר את ההשקעה שהשקיעה בו באמצעות הכשרתו בקורס מאבטחי טיולים". אי לכך, נקבע כי חברת האבטחה ניכתה בדין את עלות הקורס ממשכורתו של התובע.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.