www.ovdim.org.il

פיטורים בעל פה או התפטרות בהתנהגות?

דרגו את המאמר
פיטורים בעל פה או התפטרות בהתנהגות?

הלכה פסוקה היא שסיום יחסי עבודה צריך להיעשות בצורה מפורשת ובאופן ברור וחד משמעי וכי הצד הפועל צריך לתת ביטוי ברור שאינו משתמע לשתי פנים באשר לכוונתו להביא את יחסי העבודה לידי סיום.

חוק הודעת פיטורים והתפטרות קובע כי חובה לתת הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות הן מצד המעביד המפטר והן מצד העובד המבקש להתפטר מעבודתו. בנוסף קובע החוק כי ההודעה תינתן בכתב ותציין את יום הוצאת ההודעה ואת יום הכניסה לתוקף של הפיטורים או ההתפטרות.

מקרה שקרה:

מעסיק אמר לעובדת: "אם את מרגישה לא טוב, את יכולה לקחת את הרגלים שלך וללכת, אנחנו נסתדר בלעדיך". העובדת טענה כי פוטרה והמעביד טען כי העובדת עזבה את העבודה. האם יש בכך להוות אמירה מפורשת של פיטורים?

בשאלה זו דן בית המשפט בפסק דין אבוטבול מיטל נ. אוטוויק מרכזי בע"מ ושם נאמר כי:

לעניין טענת המעסיק כי העובדת התפטרה התייחס בית הדין באומרו כי התפטרות אינה חייבת לבוא לביטוי באקט פורמלי, די במעשה כדי ללמד על כוונה חד משמעית של העובד לזנוח את העבודה ולהביא את היחסים בינו לבין מעבידו לידי סיום" אך הנטל להוכיח שמדובר בזניחת העבודה מוטל על הטוען טענה זו.

כבר נקבע בפרשת המכללה הטכנולוגית ע"ש שנקר נ. משה אוסטפלד כי אחד המאפיינים המרכזיים היא אורך זמנה של הזניחה וכי "אין הדבר תופס עת מדובר באי התייצבות לעבודה לפרק זמן קצר". כן בד.מ. 5962/03 (י-ם) (טרם פורסם) שם נסקרה ההלכה לעניין זניחת מקום העבודה והדברים שם יפים גם לענייננו.

במקרה הנדון התובעת שלחה בפקס אישורי מחלה או לכל הפחות אף לגרסת הנתבעת בעלה הודיע למחרת שאינה חשה בטוב. בנוסף, פנתה להסתדרות שהודיעה על רצונה לשוב לעבודה נספח א’ לתצהיר אסולין. מר אסולין מודה בקיום השיחה הטלפונית בין מר ברנד לתובעת בהקשר לשיבתה והוא סירב להחזירה.

לעניין פיטורים בעל פה קבע בית הדין כי התובעת פוטרה באמירה מפורשת, וגרסתה אמינה ונתמכת  בדברי עדי ההגנה. למרות חוסר שביעות רצונה ושיחותיה על כך אין בהם להצביע על רצון לעזוב, מאידך היו נושאים רבים שהעידו על רצונה להמשיך לעבוד.

לסיכום, קבע בית הדין כי העובדת פוטרה ולא התפטרה או עזבה את עבודתה. בית הדין בחן את מכלול נסיבות המקרה, עדויות והגיע למסקנתו.

בכל מקרה בו יש ספק לעניין הפיטורים, מומלץ לפנות אל עורך דין העוסק בתחום דיני עבודה ומשפט לצורף היוועצות משפטית. אם הנך סבור כי פוטרת ללא הודעה בכתב או כל הודעה אחרת פנה אל עורך דין לפני נקיטת כל הליך.
לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - פיצויי פיטורין

רצף שהתפטר מחמת מצבו הבריאותי, טען כי הוא זכאי לפיצויי פיטורין. מנגד טענה המעסיקה כי ההתפטרות אינה מצדיקה תשלום פיצויים.  

פיזיותרפיסטית שהתפטרה עקב הפחתת היקף משרתה, בשל אי שיבוצה לביקורי הבית, דרשה לקבל השלמת פיצויי פיטורין בגין הרעת תנאים 

עובד בחנות פרחים שפוטר לאחר חופשת מחלה בת שלושה שבועות הגיש תביעה לתשלום פיצויי פיטורין ולדמי מחלה.  

מנהלת מכירות שהתפטרה לאחר 13.5 שנים מחמת הרעת תנאים מוחשית עקב שינוי תנאי שכר והפחתת עמלות, דרשה לקבל פיצויי פיטורין.  

לאחר שאובחן כי מנהלת חשבונות סובלת מגידול סרטני במוח, היא התפטרה בדין מפוטרת ודרשה לקבל פיצויי פיטורין. 

נהג הובלות פוטר בשיחת טלפון בתקופה שבה שהה בחופשת מחלה, ללא הודעה מוקדמת וללא שימוע. 

לאחר שש שנים וחצי של עבודה בחברת שירותי חשמל ותקשורת, פוטר התובע לאלתר עקב התנהגות לא נאותה וגרימת נזק לחברה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.