www.ovdim.org.il

האם ארגון עובדים? הכרעה בסכסוך בין ארגוני מורים

דרגו את המאמר
  התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5

מחלוקת בין ארגוני עובדים במגזר החרדי - מיהו הארגון היציג של העובדים?

 

מיהו הארגון היציג של 443 הגננות אשר מועסקות ברשת הגנים של אגודת ישראל? האם הארגון היציג של הגננות הוא הסתדרות המורים של אגודת ישראל, או שמא יש להכיר בארגון החדש – "ארגון גננות חרדיות", כארגונן היציג של הגננות? סוגיה זו הונחה לפתחו של בית הדין הארצי לעבודה.

 

ארגון הגננות החרדיות ביקש בעתירה לקבל פסק דין הצהרתי הקובע כי הוא הארגון היציג של הגננות. לטענתו, הסתדרות המורים של אגודת ישראל איננה הארגון היציג של הגננות ועל כן היא אינה מוסמכת לחתום בשמן של העובדות על הסכמים קיבוציים ו\או להכריז על סכסוכי עבודה. בית הדין הארצי קבע כי דין העתירה להתקבל באופן חלקי.

 

התנאים להכרה בארגון עובדים

 

הסוגיות הנוגעות לאופן בו נבחנת מהותו של ארגון עובדים נדונו לא אחת בבית המשפט העליון ובבית הדין הארצי לעבודה. התנאי הראשוני להכרה בארגון כארגון יציג הינה שהחברות בארגון הינה רצונית. בדב"ע נה/30-4 "עמית" הסתדרות עובדים מכבי – מרכז השלטון המקומי ואח’, פד"ע כט 61, נקבעו מספר קריטריונים אשר באמצעותם ניתן לבחון האם מדובר בארגון יציג, אם לאו.

 

      להלן הקריטריונים אשר נקבעו בפס"ד עמית:

  • הארגון מורכב, כולו או חלקו, מעובדים. מדובר בארגון המורכב מעובדים ופועל למענם,
  • העובדים שולטים בארגון תוך ניהול ענייניו.
  • מטרתו של הארגון הינה להגן על העובדים ולקדם את השתתפותם בהחלטות הנוגעות להם במקום העבודה.
  • ההצטרפות לארגון העובדים הינה רצונית ווולנטרית.
  • המעביד איננו שולט על הארגון.
  • חברות אישית של העובדים בארגון.
  • קיומו של ארגון העובדים איננו מוגבל בזמן.
  • נציגי הארגון וההליכים הנקבעים בו נבחרים באופן דמוקרטי על ידי כלל החברים בארגון.
  • הארגון מקיים תקנון אשר לפיו מוסדרות פעולותיו.


יש לציין כי מדובר בקריטריונים בלבד והרשימה המשמשת את בית הדין לעבודה בעניין זה איננה סגורה או כבולה להיבטים אלו. אי לכך, ניתן לקבוע קריטריונים נוספים ו\או לפצל קריטריונים אחרים המנויים ברשימה, וכל זאת בהתאם לנסיבות המקרה הנדון.

 

ההסתדרות איננה הארגון היציג - אך גם לא ארגון גננות חרדיות

 

במקרה דנן, בית הדין ציין כי אין לראות בהסתדרות המורים של אגודת ישראל כארגון העובדים היציג של הגננות החרדיות. נקבע כי היות וההסתדרות לא הגשימה שוויון בין המינים, כאשר נשים אינן יכולות להציע את מועמדותן להסתדרות ואינן יכולות להיבחר אליה, לא מדובר בארגון שוויוני הפועל באופן דמוקרטי. זאת ועוד, בעלי התפקידים בארגון לא נבחרו בבחירות אמיתיות אלה מונו לתפקידם.

 

הסתדרות המורים של אגודת ישראל לא הציגה תקנון לארגון, אף לא למראית עין. במילים אחרות, הסתדרות המורים של אגודת ישראל לא הייתה אלא ארגון הפועל מטעם הרשת, וזאת כאשר בעלי תפקידים בכירים בארגון מכהנים במקביל בתפקידים בכירים ברשת. יתרה מכך, התנהלותה של ההסתדרות מול רשת הגנים, אשר אפשרה פגיעה של ממש בעובדות, הפכה אותה לארגון כושל אשר ספק רב לגבי כוונותיו לרבות לגבי משימתו העיקרית – הגנה על העובדות.

 

לעומת ההסתדרות, ארגון הגננות החרדיות הינו ארגון המורכב כולו מעובדות הרשות, הן חברות בו ולא מעורבים בו גורמים חיצוניים או בעלי תפקידים ממומנים. הגננות הצטרפו לארגון זה מרצונן החופשי ותקנון הארגון אושר באופן דמוקרטי בקרב חברותיו. עניין אשר הקשה את דרכן של הנציגות בארגון הגננות החרדיות היה דרישת הקבע. היות והארגון היה ארגון חדש, לא עלה בידו להוכיח "התארגנות קבע לא מוגבלת בזמן". עם זאת, בפסק הדין נקבע כי אין לפסול את הארגון רק בשל כך.

 

ארגון הגננות החרדיות לא גייס שליש מהעובדות

 

המכשול האחרון, אשר אותו לא השכיל ארגון הגננות החרדיות לעבור, היה מכשול מספר העובדים. סעיף 3 לחוק הסכמים קיבוציים קובע כי ארגון עובדים יציג אשר מוסמך לחתום על הסכם קיבוצי הוא הארגון אשר מאגד בתוכו את המספר הגדול ביותר של עובדים מאורגנים, ובלבד שמאורגנים בו שליש לפחות מהעובדים". היות ובארגון גננות חרדיות לא היו חברות שליש מתוך 443 הגננות, נקבע כי גם הוא איננו הארגון היציג של העובדות.

 

"מדובר בתוצאה אשר איננה תוצאה פשוטה", נכתב בפסק הדין, "וזאת משום ששני הארגונים אינם יכולים להיות מוכרים בתור הארגון היציג של העובדות". נקבע כי ההסתדרות המורים של אגודת ישראל איננה הארגון היציג, ועל מנת שארגון הגננות החרדיות יהיה הארגון היציג של העובדות, עליו לגייס עובדות נוספות. כמו כן, נקבע כי פתוחה בפני הגננות הדרך להצטרף להסתדרות המורים בישראל, וזאת על מנת לזכות בייצוג ולהגן על זכויותיהן.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - יעוץ משפטי

עובד אשר הואשם על ידי חברת החשמל בגניבה יקבל פיצויים בגין הוצאת לשון הרע... 

האם בית הדין הארצי לעבודה הכשיר באופן עקיף את הדיון בנפוטיזם בנמל אשדוד כדיון לגיטימי בין ועד העובדים לדירקטוריון הנמל? 

האם בית הדין לעבודה יפסוק פיצויים לטובתו של מעסיק בגין גניבת עין ופרסום תיאור כוזב באתר אינטרנט? 

האם ניתן להרשיע עובד ציבור בגין סיוע לארגון פשיעה? בית המשפט קבע כי התשובה לכך חיובית... 

מהו צו למתן שאלון בבית הדין לעבודה? האם ניתן לבקש צו כגון דא במסגרת הליכים בבית הדין לעבודה? 

הגשת תביעה נגד שגרירות זרה על ידי עובד ישראלי. האם השגרירות נהנית מחסינות כריבון זר? 

האם ניתן לבקש חשיפת מידע מרשות מכוח חוק חופש המידע, וזאת למרות מניע כלכלי? 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.