www.ovdim.org.il

מהי משרת אמון אישי?

דרגו את המאמר
  התקבלו 18 דירוגים בציון ממוצע: 3.2 מתוך 5

משרות אמון, מהן?

מעסיקים רבים שוללים תגמול שעות נוספות ממנהלים ועובדים בכירים אשר משרתם דורשת מהם עבודה בשעות לא שגרתיות. שלילה זו של השעות הנוספות נעשית במסגרת הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה ונועדה למנוע מעובדים להגיש תביעות בעניין שעות נוספות מוגזמות עם פיטוריהם. סעיף 30(א) לחוק שעות עבודה ומנוחה, קובע מהם החריגים לתחולת החוק.

 

      קראו עוד בתחום:


החריגים הרלבנטיים לענייננו הם - עובדים בתפקידי הנהלה או בתפקידים הדורשים מידה מיוחדת של אמון אישי, או עובדים שתנאי עבודתם ונסיבותיה אינם מאפשרים למעביד כל פיקוח על שעות העבודה והמנוחה שלהם. המדיניות המנחה בפסיקה פירשה את הסעיפים החריגים לחוק בצמצום, כך שפחות עובדים יוצאו מתחולתו של החוק ויותר עובדים יהנו מההגנות שהוא מעניק.


אמון אישי מיוחד, מהו?


בית הדין לעבודה נוטה לבחון את מידה האמון האישי, על פי קנה מידה אובייקטיבי, תוך דגש כי לא די באמון גרידא (כמו בכל מערכת של יחסי עבודה) אלא במידה מיוחדת של אמון. במילים אחרות - מהות יחסי עובד ומעביד היא כזו הדורשת יחסי אמון בין עובד למעבידו, אולם, כדי ליפול בגדר החריג לחוק שעות עבודה ומנוחה נדרשת מידה מיוחדת של אמון אישי.


המשמעות החוקית של העניין היא כי בית הדין אינו רוצה להוציא חלק משמעותי מכוח העבודה במשק מתחולת הוראות חוק המגן. דבר זה עלול ליצור קבוצת עובדים מסוג א’ וקבוצת עובדים אחרת מסוג ב’, ובכך יש אפליה וחוסר שוויון.


המבחן לבדיקת המשרה


מן הפסיקה ידועים שני עקרונות הנבחנים על ידי בית הדין לעבודה בבואו לבדוק האם בעסקת אמון עסקינן או לאו. בית המשפט אינו בודק האם הייתה הסכמה בין המעביד לעובד על אי פיקוח על שעות העבודה, אלא האם פיקוח זה לא התאפשר מחמת אופי המשרה.

 

      קראו גם בתחום:


כמו כן, בית המשפט בוחן מה הייתה מידת החופש שניתנה לעובד והאם מדובר בעובד אשר הוגדר כבכיר בארגון ברמה בה הוא בעל גישה למידע מיוחד או מקבל שכר גבוה כהוקרה על האמון הניתן בו. עם זאת, יש לציין כי כל מקרה נבחן לגופו ובית המשפט מנסה להתחקות אחר כוונת הצדדים יותר מאשר בחינת התנאים האובייקטיבים.


לדוגמא, משמעות שעון נוכחות או מתן משמרות


מקום עבודה הדורש מן העובד להחתים שעון נוכחות או לרשום משמרות מדי שבוע, שומט את זכויותיו לשלול את השעות הנוספות הניתנות לעובד. כמו כן, במקום בו המעביד קובע לעובד מהן שעות העבודה שלו ומתי עליו לבוא וללכת, יש בכך כדי להרים פיקוח על עבודת העובד ולמנוע שלילת זכויותיו לשעות נוספות במסגרת משרה באמון אישי.


על מי מוטל נטל ההוכחה?


במידה וטוען המעסיק כי יש לשלול את זכאותו של העובד לתשלום בגין שעות נוספות עקב היותו מועסק במשרת אמון, מוטל נטל ההוכחה לעשות כן על כתפיו של הטוען לכן, דהיינו המעביד.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.