www.ovdim.org.il

האם הממונה על חוק עבודת נשים התעכבה במתן החלטה לגבי פיטורי עובדת?

דרגו את המאמר

דחיית ערעור על הממונה על עבודת נשים במשרד התמ"ת


חוק עבודת נשים קובע כי במידה ומעסיק מעוניין להביא לפיטוריה של אישה בהריון, אשר מועסקת בעסקו למעלה מחצי שנה, עליו לקבל היתר לפיטורים אלה מהממונה על חוק עבודת נשים במשרד התמ"ת. במקרים בהם הפיטורים אינם מאושרים, רשאי המעסיק להגיש ערעור על החלטת הממונה לבית הדין לעבודה. מקרה מסוג זה הונח, כאמור, לפתחו של בית הדין לעבודה בתל אביב.


המערערת טענה כי החלטתה של הממונה התקבלה כחצי שנה לאחר שהוגשה בקשה ובכך יש כדי להוות פגם המצדיק ביטול החלטתה. כמו כן, המערערת הוסיפה כי הממונה התעלמה ממסמכים רלבנטיים ולא שמעה את הצדדים. לטענתה, במקביל לדחיית טענות החברה תוך התעלמות מהעובדות שהוצגו בפניה, הממונה על חוק עבודת נשים קיבלה את גרסתה של העובדת וזאת מבלי להטיל בה ספק.

 

      קראו עוד על זכויות נשים בעבודה:


הלכה פסוקה היא כי בבוא בית הדין לעבודה לבחון את קבלתו של ערעור על החלטת הממונה לפי חוק עבודת נשים, השופטים אינם נוטים להתערב בהחלטה כל אימת שלא הוכח שהיא איננה מידתית, סבירה, תמת לב ואינה נגועה בשיקולים זרים או משוא פנים.


זמן ארוך לתגובה, האם עילה לביטול ההחלטה?


במקרה דנן, הבקשה להיתר פיטוריה של העובדת הוגשה בחודש יוני 2009 אך החלטה בנושא ניתנה רק בנובמבר אותה השנה. המערערת ביקשה להיבנות משהות זו בכך שנפל פגם מהותי בהחלטתה של הממונה.

 

בית הדין לעבודה קבע כי מהראיות אשר הוצגו בפניו, ניכר כי במשך שלושה חודשים הציגו הצדדים גרסאות סותרות לפיטורים ומחלוקת של ממש ניטשה ביניהם. כמו כן, שלושה חודשים אלו מהווים בהחלט זמן סביר כאשר מדובר בהיתר פיטורים של עובדת הנמצאת בהריון.


"אין חולק כי מעסיק המבקש לשמור על הוראות חוק עבודת נשים לא יפטר עובדת עד לקבלת היתר כדין וככל שהיתר מעין זה יינתן. מכיוון שכך, במקרים בהם מתבקש היתר מעין זה תיכפה פעמים רבות העסקת העובדת ההרה על מעסיקה או מעסיקתה, לכל הפחות, עד לקבלת החלטת הממונה לפי חוק עבודת נשים", נכתב בפסק הדין, "כמו כן, אין חולק כי כפיית יחסי העבודה עשויה להביא במקרים רבים, ליצירת אווירה עכורה במקום העבודה ובנוסף לכך עשויה להערים קשיים ניהוליים על המעסיק ועשויה ליצור חוסר וודאות לשני הצדדים".

 

 

עם זאת, השופטת קבעה כי קשיים אלו הינם קשיים מחויבי המציאות וזאת לאור תכליתו של חוק עבודת נשים – הגנה על נשים בהריון ובירור כל בקשה להיתר פיטורים תוך הפעלת שיקול הדעת המרבי.

 

חמישה חודשים - זמן סביר לתגובה


במקרה דנן, חמישה חודשים עברו בין החלטת הממונה ובין הגשת הבקשה להיתר פיטוריה של העובדת. כמו כן, שלושה חודשים תמימים עברו בין מועד קבלת ההחלטה לבין הגשת הראיה האחרונה הרלבנטית.

 

אכן, תשובה מיידית של הממונה על חוק עבודת נשים בעניין נשוא הערעור הייתה יכולה להיטיב עם הצדדים. עם זאת, בירורן של בקשות מסוג דא כרוך פעמים לא מעטות בבירור גרסאות סותרות של הצדדים.

 

כמו כן, במקרה דנן הוצגו גרסאות סותרות לחלוטין מצד המעסיקה ומצד העובדת ועל כן פרק זמן של שלושה חודשים של ישיבה על המדוכה מהווה פרק זמן סביר אשר איננו מצדיק את התערבות בית הדין.
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות נשים - זכויות אישה

מפיקת כנסים טענה שפוטרה שלא כדין במהלך טיפולי פוריות בניגוד לתקופה המוגנת על פי חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.  

לאחר שהמזכירה סיפרה כי היא בהריון, המנהלת זימנה אותה לשיחה והודיעה לה כי עקב קיצוצים אין מנוס אלא להורות על פיטוריה. 

אם חד הורית דרשה פיצויים בגין פיטורין שלא כדין בטענה כי פוטרה בעת ששהתה בחופשת מחלת ילד. 

מועמדותה של צעירה לתפקיד קופאית ברשת שופרסל נדחתה, לאחר שהצהירה כי היא בהיריון.  

בעת סגירת מכון הכושר, מדריכת הפילאטיס שפוטרה היתה בהריון, ומאחר שהמכון המשיך לפעול לאחר החלפת הבעלים, המדריכה טענה כי מדובר בפיטורין שלא כדין ודרשה פיצויים בהתאם.  

התובעת טענה כי פוטרה במהלך ההריון, אולם המעסיקה טענה מנגד כי בעת השימוע העובדת לא ציינה כי היא בהריון. 

הקוסמטיקאית שהעניקה טיפולים לאורחי המלון, כנגד חשבוניות וקבלות, דרשה להכיר בה כעובדת ולקבל פיצויי פיטורין.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.