www.ovdim.org.il

זכאות דמי אבטלה

דרגו את המאמר
  התקבלו 4 דירוגים בציון ממוצע: 4.5 מתוך 5

זכאות דמי אבטלה

השאלה מי זכאי לדמי אבטלה במידה ופוטר מעבודתו (או התפטר בעצמו) איננה שאלה פשוטה. יש לעמוד בלא מעט תנאים על מנת להיות זכאי לדמי אבטלה, אך במקרים רבים, במידה ופוטרתם מעבודתם תהיה זכאים לדמי אבטלה כלשהם למשך תקופה מסוימת.

 

חשוב להדגיש כי לא לכל מי שאין לו עבודה מגיעים דמי אבטלה וכי דמי האבטלה עצמם מוגבלים בזמן. בכתבה זו ננסה לענות על מספר שאלות אודות הזכאות לדמי אבטלה.

מי זכאי לדמי אבטלה?

ישנם כמה תנאים חשובים שיש לעמוד בהם על מנת שתהיו זכאים לדמי אבטלה. תנאי הראשון שיש עמוד בו - אתם צריכים להיות מוגדרים על ידי לשכת התעסוקה כמובטלים. על מנת להיות מוגדרים כמובטלים, תצטרכו להגיש תביעה לדמי אבטלה במוסד לביטוח לאומי ולעמוד במספר תנאים נוספים.

 

לא כל אחד יכול להיחשב במובטל. התנאי השני הוא להיות בטווח הגילאים המתאים (20-65). ישנם מקרים מסוימים בהם ניתן לקבל דמי אבטלה גם אם אינכם בטווח הגילאים הזה, למשל - חיילים ששוחררו משירות חובה, לא בשל סיבתי התאמה), בנות שסיימו תקופת התנדבות בשירות לאומי של 24 חודשים, בנות שהפסיקו את השירות בשל נישואין, בן 20-18, שצה"ל פטר אותם משירות חובה, בן 20-18, שהם המפרנסים היחידים של משפחתם ועוד.

 

 בנוסף לכך, במקרים מסוימים ניתן לקבל דמי אבטלה גם עד גיל 67. כמו כן, אם עבדתם חודש בלבד למשל לפני התביעה שלכם לא תוכלו לקבל דמי אבטלה. על םי החוק, כל אחד (בהתאם לגילו ולמעמדו האישי) חייב להשלים תקופת אכשרה מסוימת, כלומר תקופת זמן מסוימת בה עבדתם ורק לאחריה תהיו זכאים לדמי אבטלה. יש לציין כי התקופה הזו משתנה מאדם לאדם ואינה אאחידה עבור כולם. בנוסף, ישנן אוכלוסיות שאינן זכאיות לקבל דמי אבטלה כמו חיילים, סטודנטים (בחלק מהמקרים) ועוד.

למשך כמה זמן אנו זכאים לדמי אבטלה?

קודם כל, חשוב להדגיש כי מומלץ להגיע לשירות התעסוקה כמה שיותר מהר לאחר הפיטורין על מנת שתוכלו לנצל את דמי האבטלה המגיעים לכם מהר ככל האפשר. חשוב לפנות בפעם הראשונה לשירות התעסוקה בסמוך להפסקת העבודה. אם תשתהה אתה עלול לאבד את זכאותך.

 

גם אם התפטרתם בעצמכם ותהיו זכאים לדמי אבטלה רק כעבור 90 יום מיום ההתפטרות, כדי להגיע ללשכת התעסוקה בסמוך להפסקת העבודה. לגבי תקופת הזכאות לדמי האבטלה - העניין הזה תלוי במספר גורמים כמו גילכם, מצבכם המשפחתי (כמה ילדים יש לכם, נשואים או רווקים וכו’) ועוד.

 

באופן כללי, ניתן לומר שתקופת הזכאות נעה בין 50 ימים לבין 175 ימים, על פי הנתונים שלכם. למשל - מובטל מתחת לגיל 25 שאין לו שלשוה תלויים יקבל דמי אבטלה במשך 50 יום ואילו מובטל בן 45 ומעלה, או בן 35 ומעלה שיש לו שלושה תלויים, יקבל דמי אבטלה לתקופה של עד 175 יום.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - דמי אבטלה

המוסד לביטוח לאומי דחה תביעה לתשלום דמי אבטלה בטענה כי מדובר בבעל שליטה בחברת מעטים. כיצד יכריע בית הדין לעבודה? 

החוק קובע כי אדם יחשב כמובטל במידה והוא מוכן ומסוגל לעבודה במקצועו או בכל עבודה אחרת המתאימה לו, ולשכת שירות התעסוקה לא הציעה לו עבודה כאמור. בתי הדין לעבודה נדרשו לא אחת לשאלה האם מקום בו מבוטח עובד ללא תמורה או מתנדב הוא מקיים את התנאי "מוכן ומסוגל לעבודה" באופן המקים לו זכאות לדמי אבטלה... 

בקרוב ... דמי אבטלה לעצמאים. עצמאי? פורטל העובדים מציג מידע בנושא דמי אבטלה לעצמאים. 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.