www.ovdim.org.il

התפטרות בגין מצב בריאותי והצגת אישור רפואי בדיעבד

דרגו את המאמר
  התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע: 1.0 מתוך 5

דחיית תביעה לפיטורים בגין מצב בריאותי למרות אישור רפואי

 

חוק פיצויי פיטורים קובע כי עובד זכאי לפיצויי פיטורים בהתקיים שני תנאים מצטברים – צבירת וותק בן שנה לפחות במקום העבודה, וסיום יחסי העבודה מצידו של המעסיק. עם זאת, חוק פיצויי פיטורים מוסיף מספר נסיבות נוספות אשר בגינן יש לשלם לעובד פיצויי פיטורים.

 

אחת מנסיבות אלו הינה התפטרות מחמת מצב בריאותי. סעיף 6 לחוק קובע כי במקרה בו עובד התפטר מעבודתו לרגל מצב בריאותי (שלו או של בן משפחתו), ולאור הממצאים הרפואיים הרלבנטיים אין אפשרות להמשיך להעסיקו, יש לראות בהתפטרותו כפיטורים.


במקרים בהם עובד מתפטר מחמת מצב בריאותי, והמעביד איננו משלם לו את פיצויי הפיטורים, רשאי העובד לפנות לבית הדין לעבודה. יש לציין כי במהלך הדיונים בבית הדין לעבודה, יידרש העובד להוכיח את טענותיו. נטל ההוכחה כי העובד התפטר מחמת מצבו הבריאותי מוטל על התובע.

 

הלכה פסוקה היא כי הוכחה זו נעשית על ידי הצגת אישורים רפואיים ואי אפשרות להמשיך להעסיקו במקום העבודה. יודגש כאן כי בטרם התפטר עובד מחמת מצבו הבריאותי, עליו לפנות למעסיקו ולבקש שיבוץ בתפקיד התואם את יכולותיו הבריאותיות. כמו כן, העובד נדרש להוכיח בפני בית הדין לעבודה כי מצבו הבריאותי מאיין את יכולתו לעסוק בתפקידו.


עניין נוסף, העובד אינו חייב להציג בפני המעסיק תעודה רפואית רלבנטית. הלכה פסוקה היא כי אין הכרח שהעובד יצטייד בתעודה מסוג דא במועד ההתפטרות. בית הדין לעבודה יקבל את תביעתו של העובד גם אם התברר לו בדיעבד שעל מנת לזכות בתשלום פיצויי פיטורים הוא נדרש להוכיח טענותיו באישור רפואי רלבנטי. לגבי אישור רפואי זה, עליו לאשר כי במועד ההתפטרות נשוא התובענה, מצבו הבריאותי של העובד הצדיק את התפטרותו מהעבודה.

 

דוגמא לפסק דין


במקרה אשר הונח לפתחו של בית הדין לעבודה, נדרשו השופטים לבחון את זכאותה של קופאית בסופרמקרט לפיצויי פיטורים בגין התפטרות לרגל מצב בריאותי. מדובר בעובדת אשר הועסקת בסופרמקרט במשך כשנה עד ליציאתה לחופשת מחלה בעקבות כאבים שחשה בגבה.

 

      קראו עוד בתחום:

 

התובעת לא שבה למקום עבודתה מחופשת המחלה הנ"ל וחודשיים לאחר תום אישורי המחלה, פנתה היא לרופא תעסוקתי. רופא זה קבע כי התובעת "מוגבלת לעבודה פיסית בינונית עד קשה". התובעת קיבלה את האישור הרפואי הנ"ל ולא הציגה אותו בפני הנהלת הסופרמקרט. רק שנה לאחר מכן, מסר עורך דינה של התובעת את האישור מהרופא התעסוקתי לחברה הנתבעת. ב"כ של התובעת ביקש מהנתבעת לשלם למרשתו פיצויי פיטורים וזאת בהתאם להתפטרותה לרגל מצבה הבריאותי.


בית הדין לעבודה קבע כי יש לדחות את התביעה לפיצויי פיטורים. ראשית, התובעת ניתקה כל קשר עם הנתבעת לאחר מסירת אישור המחלה האחרון. כמו כן, האישור הרפואי מהרופא התעסוקתי הוגש לנתבעת רק כשנה לאחר תום יחסי העבודה. השופטים ציינו כי התובעת לא השכילה להעניק לנתבעת הזדמנות לשבצה בתפקיד ההולם את מצבה הבריאותי. לא זו אף זו, התובעת אף לא הוכיחה שעבודה בתור קופאית הינה עבודה "פיסית קשה עד בינונית".
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - פיצויי פיטורין

רצף שהתפטר מחמת מצבו הבריאותי, טען כי הוא זכאי לפיצויי פיטורין. מנגד טענה המעסיקה כי ההתפטרות אינה מצדיקה תשלום פיצויים.  

פיזיותרפיסטית שהתפטרה עקב הפחתת היקף משרתה, בשל אי שיבוצה לביקורי הבית, דרשה לקבל השלמת פיצויי פיטורין בגין הרעת תנאים 

עובד בחנות פרחים שפוטר לאחר חופשת מחלה בת שלושה שבועות הגיש תביעה לתשלום פיצויי פיטורין ולדמי מחלה.  

מנהלת מכירות שהתפטרה לאחר 13.5 שנים מחמת הרעת תנאים מוחשית עקב שינוי תנאי שכר והפחתת עמלות, דרשה לקבל פיצויי פיטורין.  

לאחר שאובחן כי מנהלת חשבונות סובלת מגידול סרטני במוח, היא התפטרה בדין מפוטרת ודרשה לקבל פיצויי פיטורין. 

נהג הובלות פוטר בשיחת טלפון בתקופה שבה שהה בחופשת מחלה, ללא הודעה מוקדמת וללא שימוע. 

לאחר שש שנים וחצי של עבודה בחברת שירותי חשמל ותקשורת, פוטר התובע לאלתר עקב התנהגות לא נאותה וגרימת נזק לחברה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.