www.ovdim.org.il

התפטרות בדין מפוטר - מתי מקבלים פיצויי פיטורים?

דרגו את המאמר
  התקבלו 36 דירוגים בציון ממוצע: 4.4 מתוך 5

מהי התפטרות בדין מפוטר?


סעיפו הראשון של חוק פיצויי פיטורים קובע כי הזכאות לפיצויי פיטורים קמה לעובד עת השלים הוא את שנתו הראשונה במקום העבודה. עובד אשר מועסק במקום עבודה במשך שנה, או עובד עונתי אשר עבד במשך שתי עונות במשך שנתיים ברציפות, זכאים לפיצויים במקרה של פיטורים.

 

      קראו עוד בתחום:


עם זאת, הפסיקה והחוק מכירים בזכאותו של עובד אשר לא עומד בתנאי סף אלו לפיצויים. פיצויים אלו מגיעים לעובד, למשל, כאשר הוא מפוטר לאחר 11 חודשים או במקרים בהם הוא מתפטר מסיבות שאינן תלויות בו. התפטרות המזכה בפיצויים קרויה בעגה המשפטית – "התפטרות בדין מפוטר

 

התפטרות לרגל מצב בריאותי


במקרים בהם התפטרותו של עובד נובעת מחמת מצב בריאותי שלו או של בן משפחתו, ניתן לראות את ההתפטרות כמזכה בפיצויי פיטורים. עם זאת, הנטל על הוכחת החריג לחוק מוטל על כתפיו של הטוען לו - דהיינו, העובד. מן הפסיקה ידועים שלשה תנאים לתחולת הסעיף - ממצאים רפואיים, תנאי עבודה, ושאר נסיבות העניין לפיהם ניתן לבחון את השאלה האם ההתפטרות מטעמי בריאות הייתה מוצדקת (והאם היא מזכה את העובד בפיצויי פיטורים).

 


התפטרות של הורה


סעיף 7 (א) לחוק פיצויי פיטורים התשכ"ג – 1963 עוסק במצב שבו עובדת התפטרה מעבודתה במהלך 9 חודשים מיום שילדה כדי לטפל בילדה. המחוקק קבע כי במצב כזה יראו את התפטרותה כפיטורים לעניין חוק פיצויי פיטורים. מדובר בסעיף בעל תכלית סוציאלית כלפי האישה העובדת ומטרתו ליצור תנאים בהם תוכל להקדיש את זמנה לטפל בילד מבלי שתפסיד את פיצויי הפיטורים.

 


בית המשפט יפסוק פיצויי פיטורים לזכות תובעת כל אימת שיתרשם השופט שתכלית ההתפטרות הייתה לצורך טיפול בילד שנולד. במילים אחרות – החוק מגדיר שני תנאים מצטברים על מנת שתקום זכאות לפיצויים, לידה ומטרת ההתפטרות כטיפול בילד.


התפטרות עקב שהייה במקלט לנשים מוכות


סעיף 7א’ לחוק פיצויי פיטורים קובע כי עובדת אשר התפטרה בעקבות שהייתה במקלט לנשים מוכות, אשר אושרה על ידי לשכת סעד או משרד העבודה והרווחה, יכולה לתבוע ממעבידה פיצויי פיטורים. התפטרות זו, אשר היא סמוכה לשהותה במקלט, אינה שומטת את זכאותה של האישה לפיצויי פיטורים, כל אימת ששהתה היא במקלט חודשיים לפחות.

 


התפטרות בעקבות מעבר מקום מגורים


סעיף 8 לחוק פיצויי פיטורים קובע כי התפטרות של עובד עקב העתקת מקום מגוריו בנסיבות המפוטרות להלן, מזכה את האחרון בפיצויי פיטורים. עם זאת, לא כל התפטרות בעקבות מעבר מעמידה לעובד זכות לתבוע את פיצויי פיטוריו מהמעביד. בין הסיבות – נישואין, מעבר ליישוב חקלאי, סיבות אחרות אשר נקבעו על ידי ועדת העבודה של הכנסת ועוד.

 


אי חידוש חוזה עבודה


עובד אשר היה מועסק במשך תקופה קצובה, וחוזה העסקתו לו נמשך עם תום התקופה, יש לראות בנסיבות הפסקת עבודתו כפיטורים על פי משמעותם בחוק. סירובו של העובד להמשיך את חוזה העסקה, למרות שהוצע לו, שומט את זכאותו לפיצויים. יש לציין כי הצעה להמשיך את חוזה ההעסקה חייבת להיעשות על ידי המעסיק, לפחות שלושה חודשים לפקיעתו.

 


הרעת תנאים מוחשית


סעיף 11 (א) לחוק פיצויי פיטורים קובע שבמידה ועובד התפטר מחמת הרעה מוחשית בתנאי עבודתו, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו עובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודה, רואים את ההתפטרות לעניין זה כפיטורים. השאלה - אימתי נקלע עובד למצב שבו תנאי עבודתו הורעו בצורה מוחשית - דורשת התייחסות למכלול הנסיבות שהביאו להתפטרות.

 

 

אין די בתחושתו הסובייקטיבית של העובד, שלפיה תנאי עבודתו הורעו, אלא עליו להוכיח קיומה של תשתית עובדתית אוביקטייבית לעניין. מתוך תשתית זו צריך בית המשפט ללמוד באופן ברור על הרעה מוחשית בתנאי העבודה.


התגייסות לשירות סדיר או שירות לאומי


על פי סעיף 11(ג) לחוק פיצויי פיטורים, עובד אשר התפטר לרגל גיוסו או עובדת אשר התפטרה בעקבות הצטרפותה לשירות לאומי, זכאים לפיצויי פיטורים.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - פיצויי פיטורין

רצף שהתפטר מחמת מצבו הבריאותי, טען כי הוא זכאי לפיצויי פיטורין. מנגד טענה המעסיקה כי ההתפטרות אינה מצדיקה תשלום פיצויים.  

פיזיותרפיסטית שהתפטרה עקב הפחתת היקף משרתה, בשל אי שיבוצה לביקורי הבית, דרשה לקבל השלמת פיצויי פיטורין בגין הרעת תנאים 

עובד בחנות פרחים שפוטר לאחר חופשת מחלה בת שלושה שבועות הגיש תביעה לתשלום פיצויי פיטורין ולדמי מחלה.  

מנהלת מכירות שהתפטרה לאחר 13.5 שנים מחמת הרעת תנאים מוחשית עקב שינוי תנאי שכר והפחתת עמלות, דרשה לקבל פיצויי פיטורין.  

לאחר שאובחן כי מנהלת חשבונות סובלת מגידול סרטני במוח, היא התפטרה בדין מפוטרת ודרשה לקבל פיצויי פיטורין. 

נהג הובלות פוטר בשיחת טלפון בתקופה שבה שהה בחופשת מחלה, ללא הודעה מוקדמת וללא שימוע. 

לאחר שש שנים וחצי של עבודה בחברת שירותי חשמל ותקשורת, פוטר התובע לאלתר עקב התנהגות לא נאותה וגרימת נזק לחברה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.