www.ovdim.org.il

זכויות נשים - התנכלות בעבודה בגין הטרדה מינית

דרגו את המאמר

התנכלות במסגרת החוק למניעת הטרדה מינית

סעיף 4 לחוק מניעת הטרדה מינית קובע כי המעביד לא יטריד עובדת מינית, ולא יתנכל לה בגין סירובה להיענות לו. בית הדין לעבודה נדרש לדון בתביעה אשר הוגשה על ידי עובדת שפוטרה מעבודתה. לטענת העובדת, המפקח אשר עבד מעליה התנכל לה בגין סירובה להיות חברתו, והדבר גרם לפיטוריה בסופו של היום.


העובדת נתנה בעדותה מספר דוגמאות לשיחות שיתנהלו בין המפקח לבינה, בה הציע לה האחרון (אדם נשוי ובעל השפעה בארגון) להיות חברתו באופן סודי.

בתביעתה, טענה העובדת כי מעשיו של המפקח עלו בגדר הטרדה מינית והתנכלות כהוראת ההחוק למניעת הטרדה מינית. בית הדין לעבודה קבע כי בבחינת הראיות שהוצגו לפניו, המפקח אכן שינה את יחסו כלפי העובדת לאחר שסירבה להיענות להצעותיו. בבית המשפט נשאלה השאלה - האם התנהגותו זו של המפקח, עולה כדי התנכלות לפי החוק.

מהי התנכלות?

התנכלות בחוק למניעת הטרדה מינית מוגדרת כ–"פגיעה מכל סוג שהוא שמקורה בהטרדה מינית, או בתלונה או בתביעה, שהוגשו על הטרדה מינית".

העובדת העידה כי לאחר שסירבה מספר פעמים להצעות החברות של המפקח, הוא החל להתלונן על עבודתה מול גורמים אחרים והתחיל לפנות אליה בגסות. כמו כן, הוא התעלם מנוכחותה, לא בירך אותה לשלום כשעברה לידו, ואף ביקש ממנה בקשות שאינן במסגרת עבודתה (לדוגמא, להביא מים מהרכב שחנה במרחק 2-3 ק"מ). זאת ועוד, לטענת העובדת המפקח לא השיב לפניותיה הטלפוניות בהן ביקשה לקבל ממנו מענה מקצועי.

בית הדין קבע כי גם לגרסת המפקח, מאז שהלינה העובדת על פניותיו החוזרות ונשנות "נהייה הוא הרבה יותר זהיר והשתדל ככל האפשר שלא לעבוד עם התובעת. המפקח הוסיף בעדותו כי "אחרי כל מעשיה ומחדליה ואחרי שהיא אמרה שאני נתתי לה הוראה לא לכסות חתכי בדיקה העדפתי לא לדבר איתה בכלל".

היחס שונה לאחר הסירוב להצעות

בית הדין האזורי קבע כי אין זה הגיוני שהמפקח, אשר העניק לעובדת יחס יוצא דופן והביע רצונו להיות בקרבתה תוך הפגנת דאגה ומסירות, שינה לפתע את עורו. העובדת אף העידה שבמסגרת הצעותיו של המפקח, הבטיח לה האחרון כי "יתמוך בה ויקדם אותה בעבודה".

מתוך עדותה של העובדת בבית הדין האזורי ניתן היה ללמוד על המצוקה המקצועית בה היא הייתה שרויה, אך ממנה גם ניתן היה ללמוד על מעשי ההתנכלות מצידו של המפקח.

בית הדין לעבודה קבע, עם זאת, כי לא הוכח שהמפקח הסית ו\או התסיס את חבריו לעבודה כנגד העובדת. כמו כן, האירועים אשר נגעו לפיטוריה של התובעת התרחשו עוד קודם לסירובה האחרון של העובדת להצעות המפקח. עם זאת, השופטים סברו כי מעשי ההתנכלות, ההתנכרות והפגיעה בעובדת מצידו של המפקח עולים כדי "התנכלות עקב סירובה להיענות להצעותיו".

מכל האמור לעיל, בית הדין לעבודה קבע כי העובדת תהיה זכאית לפיצויים במסגרת החוק למניעת הטרדה מינית בגובה של 25,000 שקלים.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות נשים - זכויות אישה

מפיקת כנסים טענה שפוטרה שלא כדין במהלך טיפולי פוריות בניגוד לתקופה המוגנת על פי חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.  

לאחר שהמזכירה סיפרה כי היא בהריון, המנהלת זימנה אותה לשיחה והודיעה לה כי עקב קיצוצים אין מנוס אלא להורות על פיטוריה. 

אם חד הורית דרשה פיצויים בגין פיטורין שלא כדין בטענה כי פוטרה בעת ששהתה בחופשת מחלת ילד. 

מועמדותה של צעירה לתפקיד קופאית ברשת שופרסל נדחתה, לאחר שהצהירה כי היא בהיריון.  

בעת סגירת מכון הכושר, מדריכת הפילאטיס שפוטרה היתה בהריון, ומאחר שהמכון המשיך לפעול לאחר החלפת הבעלים, המדריכה טענה כי מדובר בפיטורין שלא כדין ודרשה פיצויים בהתאם.  

התובעת טענה כי פוטרה במהלך ההריון, אולם המעסיקה טענה מנגד כי בעת השימוע העובדת לא ציינה כי היא בהריון. 

הקוסמטיקאית שהעניקה טיפולים לאורחי המלון, כנגד חשבוניות וקבלות, דרשה להכיר בה כעובדת ולקבל פיצויי פיטורין.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.