www.ovdim.org.il

החזר דמי נסיעה לעובדים הגרים בקרבת מקום העבודה, האמנם?

דרגו את המאמר
  התקבלו 3 דירוגים בציון ממוצע: 3.3 מתוך 5

תביעה בגין הוצאות נסיעה בבית הדין לעבודה


בית הדין לעבודה נדרש לדון בתביעה שהוגשה על ידי שישה עובדי מתנ"ס בהרצליה, אשר תבעו את מקום העבודה בעבור החזר הוצאות נסיעה. האם בית הדין רשאי לקבוע כי המתנ"ס ישיב את הוצאות הנסיעה של העובדים, למרות שהם גרים במרחק לא רב ממקום העבודה?

 

מקור הזכות להחזר הוצאות נסיעה לעבודה וממנה יכול שיבוא מהוראות חוזה העבודה בין הצדדים או מכוח צו הרחבה, שהחיל את ההסכם הקיבוצי הכללי בין הארגונים הכלכליים לבין ההסתדרות הכללית.

 

      קראו עוד בתחום:

 

באשר לעובדי הרשויות המקומיות - הזכות להחזר הוצאות נסיעה מעוגנת בהוראות חוקת העבודה לעובדי הרשויות המקומיות. מדובר בהסכם קיבוצי אשר מתנה את הזכאות לתשלום ב"הזדקקות לתחבורה ציבורית". הזכאות נשנעת על סעיף לחוקה אשר קובע - שעובד, הזקוק לתחבורה כדי להגיע למקום עבודתו, בין אם הוא משתמש בתחבורה ציבורית ובין אם הוא משתמש ברכב פרטי אחר, זכאי לקבל קצובת נסיעה.

 

איך בודקים האם העובד זקוק לתחבורה ציבורית?


עם זאת, הלכה פסוקה קבעה בעבר שעובד המתגורר במרחק שאינו עולה על 500 מטרים ממקום עבודתו, שהוא מרחק הליכה סביר, אינו זקוק לתחבורה ציבורית. "מבחן ההזדקקות", אם כן, משמעו שרק עובד הזקוק לתחבורה זו או אחרת על מנת להגיע למקום עבודתו יהא זכאי לתשלום.

 

הסעיף האמור בחוקה לא קובע מרחק מינימום כלשהו (למשל - 500 מטר, מספר תחנות אוטובוס בין מעונו של העובד לבין מקום עבודתו וכדומה), כתנאי לזכאות. אם כן, האם עובדים אשר הצהירו בבית המשפט כי ביתם נמצא במרחק של 1000 מטרים ממקום עבודתם, והם מסיימים את עבודתם פעמים רבות בשעות חושך אפלוליות, זכאים לנסוע לביתם באמצעות תחבורה ציבורית במימון הרשות המקומית?

 

בית המשפט קבע - לא מדובר בצורך אמיתי, דין התביעה להידחות


מנהל המתנ"ס העיד בבית המשפט כי לדידו לא צריך לממן הוצאות נסיעה לעובדים אשר דרים כה קרוב למקום העבודה. זאת ועוד, המנהל הציג בבית המשפט מפה ובה סומן שביל אשר, לטענתו, יש בו עמודי תאורה לכל אורכו.

 

      קראו גם:

 

עדותו של המנהל נתמכה גם על ידי חוות דעת של מודד מוסמך בעניין קביעת מרחקים ונמצא כי המרחקים אינם עומדים על 1,000 מטר, כי אם על כ-480 מטרים לכל היותר.

 

בית המשפט ציין כי מדובר בעובדים המתגוררים בקרבת מקום עבודתם, במרחק שאינו באמת מצדיק הזדקקות אדם סביר לנסיעה, ועל כן אין לקבל טענותיהם לגבי החזרי נסיעות כביכול. "על-פי אמות אובייקטיביות של מרחק, ובהעדר נסיבות חריגות במצבם של התובעים או מי מהם, כפי שניתן היה להתרשם בדיון, לא התקיים במקרה דנן מבחן ההזקקות", כתב השופט בפסק הדין, "טענתם של התובעים בענין קיומו של נוהג או נוהל לשלם לעובדי הנתבעת החזר נסיעות ללא קשר למבחן ההזקקות ולמרחק של מקום מגוריהם ממקום העבודה נזנחה בדיון ולא נתמכה בראיות. לכך יש להוסיף כי במשך שנות עבודתם הארוכות, יחסית, של התובעים בנתבעת לא פנו בדרישה לתשלום הוצאות נסיעה".

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.