www.ovdim.org.il

האם חדירה לתיבת דואר אלקטרוני של עובד היא פגיעה בפרטיות

דרגו את המאמר

עיריית טבריה חדרה למחשבו הפרטי של מבקר העירייה, האם פגיעה בפרטיות?

האם ניתן להשתמש בחומר שנלקח מתיבת דואר אלקטרוני של עובד בניגוד לידיעתו, כראיה נגדו בבית המשפט? עיריית טבריה ומבקר העירייה מצאו עצמם בבית המשפט, לאחר פיטוריו של המבקר בעקבות הרשעתו בבית דין המשמעתי של עובדי רשויות מקומיות. המבקר הגיש ערעור על החלטה זו לבית המשפט המחוזי, הן בגין הרשעתו והן בגין העונש החמור (פיטורים, פסילה לצמיתות מלשמש כמבקר עיריית טבריה, העברה מתפקידו ועוד).

 

      קראו עוד בתחום:


מאמר זה יעסוק באחד מן האישומים אשר הוצגו כנגד המבקר בבית הדין המשמעתי. המערער הורשע כי העביר מידע שהגיע אליו במהלך עבודתו, תוך הפרת הסודיות לה התחייב בחוזהו. המבקר טען כי הראיה אשר הביאה להרשעתו באישום זה איננה קבילה, היות ומדובר במסמך שנתפס לאחר חדירה לתיבת הדואר האלקטרוני שלו, תוך פגיעה בפרטיותו והאזנת סתר אסורה.

האם מדובר בפגיעה בפרטיות?


חוק הגנת הפרטיות קובע כי פגיעה בפרטיות באה לידי ביטוי, בין היתר, בבילוש או התחקות אחר אדם, האזנה האסורה על פי החוק, העתקת תוכן של מכתב או כתב אחר שלא נועד לפרסום או, שימוש בתכנו בלי רשות מאת הנמען או הכותב.

 

הזכות לפרטיות הינה זכות חוקתית, אשר זכתה לעיגון מפורש בסעיף 7 בחוק יסוד:כבוד האדם וחירותו. בחוק זה נקבע שכל אדם זכאי לפרטיות וצנעת חייו באופן בו - אין נכנסים לרשות היחיד שלא בהסכמתו, אין עורכים חיפוש ברשות היחיד ואין פוגעים בסוד שיחו של אדם, כתביו או רשומותיו. בתי המשפט העניקו פרשנות רחבה להוראת חוק זו וכללו בין כתליו גם פרטיות מידע שהועבר בתקשורת מחשבים וגלישה באינטרנט.


הפסיקה קבעה בהקשר של יחסי עבודה כי החובה להגן על פרטיות העובד נובעת הן מחוק היסוד, הן מחוק הגנת הפרטיות והן מתניה מכללא בחוזה העבודה, מכוחו חב המעסיק בחובת תום הלב. אי לכך, העתקת תיבת הדוא"ל האישית של המערער, מהווה חדירה אל פרטיותו, והיא שקולה לחיטוט בחפציו האינטימיים או לחיפוש במגירה הנמצאת בלשכה בה מונחים חפציו האישיים.


האם מדובר בתיבת דואר השייכת לעירייה?


עיריית טבריה טענה כי לא מדובר בפגיעה בפרטיות משום שהנתונים נלקחו משרת המחשב שבבעלותה. עם זאת, בית המשפט המחוזי דחה טענה זו וקבע כי הזכות לפרטיות הינו זכותו של האדם ולא של המקום. מן הפסיקה ידוע כי סביב כל אדם יש מרחב שבתוכו הוא זכאי להיות עם עצמו. מרחב זה נע עם האדם עצמו והיקפו נגזר מהצורך להגן על האוטונומיה של הפרט. על כן הוא עשוי לחול גם במקום בו אין לפרט כל קניין.

 

      קראו גם:

 

לאור כל האמור לעיל אין לקבל את הראיה שהושגה תוך פגיעה בפרטיות, במטרה לפגוע במעמדו של מבקר הפנים ותוך פגיעה בעבודתו. פגיעה אסורה בפרטיות מובילה לפסלות הראיות שהושגו באמצעותה.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות עובדים

תביעה של טכנאי שעבד במכון התקנים לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין, עקב שימוע שלא כדין שנערך למראית עין בלבד.  

תביעה לפיצויי פיטורין לאחר התפטרות בדין מפוטר לאחר כשנתיים וחצי, עקב הרעה מוחשית בתנאים והפחתת שעות העבודה.  

בתום תשע שנות עבודה כמאבטח בשירות המדינה, הגיש העובד תביעה בגין הפרשי שכר על פי ההסכם הקיבוצי בענף השמירה והאבטחה. 

ארבעה נערים עבדו בפיצרייה בשעות הלילה ובשעות מרובות בניגוד לחוק עבודת הנוער. לפיכך הוגש כתב אישום כנגד העסק.  

מנהלת חשבונות שבה מחופשת מחלה, וגילתה כי במקומה יושבת מחליפה. לאחר יומיים היא קיבלה מכתב פיטורין וטענה כי פוטרה שלא כדין ללא שיחת שימוע.  

מנהל העבודה הודיע למפעיל באגר בטלפון כי רכב החפירה שאותו הפעיל נמכר, לכן אין צורך שיגיע יותר לעבודה. 

המורה טענה כי הופלתה לרעה על ידי משרד החינוך לעומת מורים אחרים אשר שובצו בבית הספר ביישוב מגוריה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.