www.ovdim.org.il

טכנאי מצלמות שהתפטר ישלם למעסיקתו דמי הודעה מוקדמת

דרגו את המאמר

סטודנט שסיים לימודיו ונדרש לעבוד במשרה מלאה - התפטר וישלם דמי הודעה מוקדמת


הצדדים שבתביעה לפנינו הינם טכנאי מצלמות התובע את החברה בה עבד - חברה אשר עיקר עיסוקה בייבוא, שיווק ומתן שירותים בתחום המצלמות. התובע החל את עבודתו בחברה בנובמבר 2006, במהלך לימודיו (לתואר הנסדאי), והתפטר, לאור נסיבות השנויות במחלוקת, במרץ 2007.

 

מי זכאי לפיצויי פיטורין?


לטענתו של התובע הוא התפטר מעבודתו מחמת הרעה מוחשית בתנאי העסקתו, משום שלאחר סירובו לעבוד במחסן, נעשה ניסיון לשנות את עמדת עבודתו ולהעבירו לעמדה שאינה מיועדת לעבודת טכנאי. זאת ועוד, הטכנאי טען כי כחודש לפני התפטרותו, נתבקש הוא להתחיל לעבוד בשעות קבועות, ולאחר שסירב והוצע לו לעבוד כקבלן עצמאי, נאמר לו לשבת בביתו ולהמתין לפנייתו של המנכ"ל בנוגע למתכונת ההעסקה החדשה.

 

בית הדין לעבודה מבטל אי-מתן פיצויי פיטורין בטענת גניבה

האם עובד יכול לוותר על תעריף שעות נוספות מרצון?

 

כשבועיים לאחר מכן, קבע הוא פגישה עם מנכ"ל החברה ביוזמתו, שכן כבר כ-12 ימים הוא יושב בביתו ללא פרנסה. אי לכך, הוא הודיע לטענתו על התפטרותו משום שהחברה לא אפשרה לו לעבוד על פי מסגרת שעות גמישה.

 

חברה המצלמות טענה: לא הבטחנו מסגרת שעות גמישה לנצח


חברת המצלמות טענה להגנתה כי העובד מעולם לא התבקש לעבוד במחסן וכי החברה, אשר הייתה מעוניינת בשירותיו, הציעה לו לעבוד כקבלן עצמאי. לטענתה, במקום להשיב על הצעתה, בחר העובד להתפטר, ללא הודעה מוקדמת, תוך שהוא משאיר אותה במצוקת טכנאים ובחוסר יכולת לבצע את עבודתה באופן סדיר.

 

מתי מזכה התפטרות בפיצויי פיטורין?


החוק מכיר במתן פיצויי פיטורין לעובד אשר התפטר ביוזמתו ממקום העבודה במידה ויצליח האחרון להוכיח בבית המשפט כי התפטר מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודתו או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגביו, אשר לאחר שקרו - אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו. המבקש להוכיח זכאותו לפיצויי פיטורים מסוג זה צריך לעמוד בשלושת התנאים המפורטים להלן, במצטבר:

 

  • עליו להוכיח כי אכן הייתה "הרעה מוחשית" או "נסיבות אחרות שבהן לא ניתן היה לדרוש ממנו להמשיך בעבודתו". לעניין זה אין די בתחושתו הסובייקטיבית של העובד, לפיה תנאי עבודתו הורעו, אלא עליו להוכיח קיומה של תשתית עובדתית אובייקטיבית, המלמדת על הרעה מוחשית בתנאי העבודה. ביחס לטיב ההרעה נפסק כי זו צריכה להיות מוחשית עד כדי כך שאין לדרוש מהעובד כי ימשיך בעבודתו, או שניתן לייחס למעביד את הרצון להיפטר מן העובד.
  • עליו להוכיח קיומו של קשר סיבתי בין ההתפטרות לבין ההרעה או הנסיבות כאמור לעיל. על העובד להעמיד תשתית עובדתית המצביעה על כן שההתפטרות נבעה מטעמים אלה ולא בשל טעם אחר.
  • עליו להוכיח כי נתן התראה סבירה למעביד על כוונתו להתפטר מאותם טעמים. זאת ועוד, כאשר מדובר בנסיבות שבידי המעביד לתקן, על העובד להעמידו על כוונתו להתפטר, כך שתהא למעביד הזדמנות לפעול לתיקון המצב ורק במידה ולא הצליח בכך – תיתפס ההתפטרות כפיטורין.

 

לאחר סיום הלימודים עבד הטכנאי בשעות כמעט קבועות

 

השופטת בבית הדין לעבודה קיבלה את עמדתה של החברה, כי מסגרת השעות הלא-קבועה, הייתה נחלתה של ההתקשרות כל אימת שהיה העובד סטודנט. מנהל החברה אף העיד בבית המשפט כי "כל הכוונה הייתה לבוא לקראתו בגלל שהוא תלמיד. הוא (הטכנאי) אמר שלאחר שיגמרו הלימודים, הוא יוכל לתת שעות ורואים את זה בדוחות השעות. בינתיים נוצר נוהג של כמעט שנה של שעות קבועות פחות או יותר של תחילת עבודה וסיום עבודה".

 

פיטורין לאחר 11 חודש - האמנם?

כיצד בוחרים עורך דין לדיני עבודה?

פיצויי פיטורין מי זכאי?


החברה מציגה לראייה תלושי שכר ותדפיסי שעות

 

טענות אלו נתמכו בתלושי השכר ותדפיסי שעות העבודה שהוצגו בבית המשפט כראיות חיצוניות. מראיות אלו, נראה בבירור כי לאחר סיום לימודיו, עברה מסגרת שעות עבודתו של התובע לקבועה באופן מובהק, הן בשעות ההגעה והן בשעות היציאה. אי לכך, אין ספק כי אף לגופו של עניין לא הוכח כי חלה הרעה מוחשית בתנאי עבודתו של התובע.

 

מחומר מהראיות עולה כי התובע עבד במסגרת שעות קבועה, ובסך הכל התבקש לעבוד בהיקף של משרה מלאה מ-8:00 או 9:00 עד 17:00. מסגרת שעות זו אינה שונה באופן מהותי מזו שבה עבד בפועל לאחר סיום לימודיו, ובמשך תקופת העסקה ארוכה.


גם טענתו של העובד כי נדרש לעבוד במחסן במקום במסגרת עבודתו כטכנאי נדחתה בבית המשפט, שכן הוכח כי היה מדובר במקרה חד פעמי שהינו חסר חשיבות לנשוא התובענה.

 

חופשה שנתית בעת הודעה מוקדמת, האם מותר?

שלילת דמי הודעה מוקדמת, אימתי?

בית הדין לעבודה מקבל תביעה בגין דמי הודעה מוקדמת

 

העובד יפצה את החברה בדמי הודעה מוקדמת לפיטורין


אי לכך, דחה בית המשפט את טענותיו של התובע בגין התפטרות בדין פיטורין. זאת ועוד, היות והתפטרותו של התובע נעשתה ללא מתן הודעה מוקדמת על פי חוק (16 יום לפחות), ומשנדחתה גרסתו כי נשלח לביתו תוך שלילת זכותו לעבוד, קיבל בית המשפט את טענות החברה בגין הפרת חוק מתן הודעת מוקמת וחייבה ואותו בפיצויים על ימים אלו.

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - פיצויי פיטורין

רצף שהתפטר מחמת מצבו הבריאותי, טען כי הוא זכאי לפיצויי פיטורין. מנגד טענה המעסיקה כי ההתפטרות אינה מצדיקה תשלום פיצויים.  

פיזיותרפיסטית שהתפטרה עקב הפחתת היקף משרתה, בשל אי שיבוצה לביקורי הבית, דרשה לקבל השלמת פיצויי פיטורין בגין הרעת תנאים 

עובד בחנות פרחים שפוטר לאחר חופשת מחלה בת שלושה שבועות הגיש תביעה לתשלום פיצויי פיטורין ולדמי מחלה.  

מנהלת מכירות שהתפטרה לאחר 13.5 שנים מחמת הרעת תנאים מוחשית עקב שינוי תנאי שכר והפחתת עמלות, דרשה לקבל פיצויי פיטורין.  

לאחר שאובחן כי מנהלת חשבונות סובלת מגידול סרטני במוח, היא התפטרה בדין מפוטרת ודרשה לקבל פיצויי פיטורין. 

נהג הובלות פוטר בשיחת טלפון בתקופה שבה שהה בחופשת מחלה, ללא הודעה מוקדמת וללא שימוע. 

לאחר שש שנים וחצי של עבודה בחברת שירותי חשמל ותקשורת, פוטר התובע לאלתר עקב התנהגות לא נאותה וגרימת נזק לחברה.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.