www.ovdim.org.il

הועדה לקידום האישה - פיטורי נשים בהריון הם עוולה חברתית

דרגו את המאמר

ח"כ אנסטסיה מיכאלי: "פיטורי נשים בהריון הן עוולה חברתית"


ח"כ אנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו), הצביעה במהלך דיון בוועדה לקידום האישה בעניין פיטורי נשים בהריון על כך שתלונות בנוגע לאפליית נשים בהריון הן הגורם הראשון בתלונות עובדים לרשויות. לטענתה של ח"כ מיכאלי, אמה לשמונה ילדים בעצמה, מדובר בטיפה בים לעומת המקרים בהם עובדות המפוטרות במהלך הריון כלל אינן מודעות לזכויותיהן.
 

פיטורי נשים בהריון אסורים בחקיקה ברורה, הן מכוח חוק עבודת נשים והן מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. מיכאלי סבורה כי מעסיקים רבים מצאו שיטות רבות ומגוונות על מנת "להיפטר", כלשונה, מעובדות הרות. מדובר לטענת מיכאלי במגמה מדאיגה.


משרד התמ"ת הציג בפני הוועדה את הנתונים הבאים – בשנת 2010 הגישו 400 נשים תלונות בעקבות אפליה בעבודה. כ-81% מפניות אלו נובעות מפיטורי אישה בהריון. לטענת מיכאלי, גם פיטוריה של עובדת אחת בהריון מדי שנה, שלא על פי החוק ושלא מטעמים ענייניים, מהווה מקרה אחד יותר מדי.

 

      קראו עוד על זכויות נשים בעבודה:

 

מיכאלי שיבחה את פעולותיה של הלשכה המשפטית במשרד התמ"ת, אשר הכריזה במאבק כנגד תופעה זו. בעניין זה, מיכאלי הזכירה את העובדה כי בשנתיים האחרונות הוגשו על ידי הלשכה המשפטית במשרד התמ"ת 16 כתבי אישום כנגד מעסיקים בגין פיטורי נשים בהריון.


"פיטורי אישה בהריון הן עוולה חברתית מדאיגה. מדובר לא רק בפגיעה במעמד האישה, אלא באינטרס הלאומי. החברה הישראלית אמורה לעודד את שילובן של נשים בשוק העבודה מחד, ואת יצירת דור ההמשך מאידך", אמרה מיכאלי, "אני מביעה תקווה כי גם בהמשך ידאגו הלשכה המשפטית במשרד התמ"ת והגורמים הרלבנטיים, להיאבק בתופעה זו ולאכוף את החקיקה המונעת פיטורי נשים בהריון".

 

"גם מורות, רופאות שיניים ופסיכיאטריות"


ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד), המכהנת כיו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, הצטרפה אף היא לדבריה של מיכאלי וטענה כי מדובר באפליה גם כנגד נשים בטיפולי פוריות.

 

"חשוב להגן גם על נשים בטיפולי פוריות שהחוק אוסר לפטרן, ולעיתים הן אינן מוגנות משום שהן מסתירות את העובדה שהן עוברות טיפולים", אמרה חוטובלי, "נשים רבות עדיין אינן מודעות לזכויותיהן ומוטלת על משרד התמ"ת החובה להרחיב את ההסברה בעניין זה, על מנת שכל אישה בהריון תדע למי לפנות וכן למסור לוועדה מידע על פרופיל המעסיקים המפרים את החוק".


היועצת המשפטית של נעמ"ת (תנועת נשים עובדות ומתנדבות), עו"ד מאירה בסוק, טענה כי לא מדובר רק בפיטורי נשים במקצועות הנחשבים מוחלשים כגון ניקיון וסיעוד.

 

"לא מדובר דווקא בעובדות ניקיון אלא במורות, פסיכולוגיות ורופאות שיניים", טענה עו"ד בסוק, "יש לנו תלונות על פיטורי מורות ברנה קאסן ובעמותת קשת. כולן מגיעות אלינו אחרי שפוטרו. אני מבקשת שמשרד התמ"ת יכין פילוח על פי מעסיקים. רק אם נדע אילו מעסיקים מבקשים היתרים לפיטורי נשים בהריון נדע איך להאבק בתופעה".
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - זכויות נשים - זכויות אישה

מפיקת כנסים טענה שפוטרה שלא כדין במהלך טיפולי פוריות בניגוד לתקופה המוגנת על פי חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.  

לאחר שהמזכירה סיפרה כי היא בהריון, המנהלת זימנה אותה לשיחה והודיעה לה כי עקב קיצוצים אין מנוס אלא להורות על פיטוריה. 

אם חד הורית דרשה פיצויים בגין פיטורין שלא כדין בטענה כי פוטרה בעת ששהתה בחופשת מחלת ילד. 

מועמדותה של צעירה לתפקיד קופאית ברשת שופרסל נדחתה, לאחר שהצהירה כי היא בהיריון.  

בעת סגירת מכון הכושר, מדריכת הפילאטיס שפוטרה היתה בהריון, ומאחר שהמכון המשיך לפעול לאחר החלפת הבעלים, המדריכה טענה כי מדובר בפיטורין שלא כדין ודרשה פיצויים בהתאם.  

התובעת טענה כי פוטרה במהלך ההריון, אולם המעסיקה טענה מנגד כי בעת השימוע העובדת לא ציינה כי היא בהריון. 

הקוסמטיקאית שהעניקה טיפולים לאורחי המלון, כנגד חשבוניות וקבלות, דרשה להכיר בה כעובדת ולקבל פיצויי פיטורין.  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.