www.ovdim.org.il

גזר דין לנאשמים שהורשעו בניהול עסק ללא רשיון

דרגו את המאמר

דיני עבודה - ניהול עסק ללא רישיון


ניהול עסק זוהי משימה לא פשוטה כלל ועיקר. מלבד העובדה שעל המנהל רובצת אחריות מקצועית להניב תוצאות ורווחים, רובצות עליו גם אחריות ניהולית כלפי עובדיו, ואחריות חוקית כלפי המדינה. כאשר מוקם עסק, הקמתו צריכה להיעשות על פי חוקי המדינה.


במשפט פלילי, האשים המשרד לאיכות הסביבה שני אחים בעבירות על חוק המים, ועל חוק שמירת הניקיון. השניים ניהלו יחד דיר לגידול חזירים והיו אחראים לטיפול בתחזוקה השוטפת של המקום ושל החיות, הביוב, שיפוץ המבנים, וקבלת אישורים שונים. אך, למעשה לשניים לא היה רישיון לעשות כן. בתקופה מסוימת זרמו שפכי ביוב מהדיר וזיהמו מקורות מים ואדמות. הנאשמים קיבלו התראה בבקשה להפסיק את הזיהום, אך לא עשו כפי שהתבקשו.


התברר כי הנאשמים לא הגישו בקשה למשרד להגנת הסביבה לקבל רישיון עסק (כפי שהחוק דורש במקרה של ניהול דיר חזירים) ולכן לא קיבלו רישיון כזה אלא רק היתר זמני, וזאת למרות שקיבלו התראות על כך שהעסק פועל ללא רישיון. הנאשמים טענו, כי בקרוב תיפטר בעיית השפכים המזהמים והמאשימה טענה, כי לא ברור מתי הדבר יקרה ובינתיים דיר החזירים ממשיך לזהם את האדמות ואת מקורות המים. כמו כן' הדגישה המאשימה, כי אחד מהנאשמים הורשע בעבר בביצוע עבירות דומות ומודע לחומרת המעשים. לכן, ביקשה המאשימה להטיל עונשי מאסר (על אחד מהם בפועל ועל השני על תנאי), וקנסות.

 

הנאשמים טענו, כי פעלו כדי לקבל היתרים חדשים קבועים ואף שדרגו ותיקנו את הדיר לצורך כך. לכן, הם ביקשו להפחית את גובה הקנס שיוטל עליהם בשל מצבם הכלכלי הקשה, ושלא יוטל עונש מאסר שכן הדבר אינו נהוג להתבצע במקרים דומים. כמו כן, ביקשו כי לא יוטל צו סגירה על הדיר בהתחשב בכך שהגישו בקשה לרישיון זמני.

 

"השפעה חמורה על מקורות המים"


בית המשפט עמד על חומרת העבירות שביצעו הנאשמים והורשעו בגינן וקבע, כי מדובר במעשים בעלי השפעה חמורה על מקורות המים במדינה שהסבו להם נזקים קשים, ולכן יש להטיל ענישה משמעותית, בעיקר על ידי הטלת קנסות. זאת, במיוחד בהתחשב בכך שהנאשמים ניהלו את העסק ללא רישיון, כלומר מבלי שהיה על העסק פיקוח.

 

לכן, ולאור העובדה שהשניים הרוויחו בינתיים מהעסק המתקיים, נקבע כי יש להטיל עליהם קנס גבוה אשר ירתיע אותם מפני ביצוע עבירות דומות בעתיד (במיוחד כשאחד מהנאשמים כבר הורשע בעבר בעבירות דומות). בית המשפט התחשב בכך שהשניים פעלו להפחתת נזקי דיר החזירים. אך, בכל זאת, הטיל קנס גבוה על הנאשמים ומאסר על תנאי על אחד מהם. כמו כן, בית המשפט הטיל עליהם התחייבות כספית לתשלום הקנסות וצו סגירה לעסק באופן מיידי.


לסיכום,

 

ניהול עסק ללא רישיון בכלל, ועסק אשר גורם נזקים סביבתיים חמורים בפרט, הוא דבר מסוכן ולא חוקי. עסק אשר פועל בצורה כזו, יספוג עונשים חמורים בדמות קנסות גבוהים וצווי סגירה, ובמקרים חמורים אף מנהליו או בעליו יקבלו עונשי מאסר על תנאי או בפועל.
 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - יעוץ משפטי

עובד אשר הואשם על ידי חברת החשמל בגניבה יקבל פיצויים בגין הוצאת לשון הרע... 

האם בית הדין הארצי לעבודה הכשיר באופן עקיף את הדיון בנפוטיזם בנמל אשדוד כדיון לגיטימי בין ועד העובדים לדירקטוריון הנמל? 

האם בית הדין לעבודה יפסוק פיצויים לטובתו של מעסיק בגין גניבת עין ופרסום תיאור כוזב באתר אינטרנט? 

האם ניתן להרשיע עובד ציבור בגין סיוע לארגון פשיעה? בית המשפט קבע כי התשובה לכך חיובית... 

מהו צו למתן שאלון בבית הדין לעבודה? האם ניתן לבקש צו כגון דא במסגרת הליכים בבית הדין לעבודה? 

הגשת תביעה נגד שגרירות זרה על ידי עובד ישראלי. האם השגרירות נהנית מחסינות כריבון זר? 

האם ניתן לבקש חשיפת מידע מרשות מכוח חוק חופש המידע, וזאת למרות מניע כלכלי? 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.